• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

وزير خارجه قطر، ضمن تاييد رايزني‌هاي دوحه و رياض:

كمك ايران را فراموش نمي‌كنيم

گروه ديپلماسي|سرانجام گمانه‌زني‌ها درباره نزديك شدن قطر و عربستان سعودي به «فصل آشتي» درست از كار درآمد. «محمد بن عبدالرحمن» وزير امور خارجه قطر كه روز جمعه در سمينار «گفت‌وگوي مديترانه»اي در «رم» پايتخت ايتاليا حضور يافته بود براي نخستين‌بار از مذاكره با عربستان سعودي در خصوص حل بحران ميان دو كشور سخن گفت؛ اظهاراتي كه بلافاصله در رسانه‌هاي منطقه‌اي انعكاس پيدا كرد و عنوان شد كه سرانجام پس از دو سال تنش ميان دوحه و رياض دو طرف به سمت مصالحه در حال حركت هستند. بلوك سعودي در منطقه به شمول بحرين، امارات و مصر در ژوئن سال 2017 رابطه با قطر را به بهانه حمايت‌هاي دوحه از جريان‌هاي راديكال اسلامي و همچنين رابطه حسنه با ايران قطع كردند. دوحه از همان ابتدا هر دوي اين اتهام‌ها را رد كرد و البته بنا را بر مقاومت گذاشت. با اين همه محمد بن عبدالرحمن آل ثاني در تازه‌ترين اظهاراتش اعلام كرده كه پيشرفت‌هايي در رابطه با عربستان رخ داده است. محمد بن عبدالرحمن در اين باره گفت: در هفته‌هاي اخير رابطه رياض و دوحه از حالت بن‌بست خارج شده و پيشرفت‌هايي داشته‌ايم. اميدوار هستيم كه اين گفت‌وگوها بتواند به پيشرفت‌هايي منتهي شود كه ما شاهد پايان بحران باشيم.

به گفته وزير خارجه قطر، كويت اصلي‌ترين ميانجي ميان دوحه و ائتلاف سعودي عليه قطر بوده و برهمين اساس از تلاش‌هاي امير كويت قدرداني كرد. به گزارش رسانه‌هاي عربي اين گفت‌وگوها اندكي پس از آنكه ملك سلمان از امير قطر براي شركت در نشست آتي شوراي همكاري خليج فارس دعوت كرد، آغاز شده است. اين نشست قرار است روز سه‌شنبه هفته جاري در عربستان برگزار شود. البته برخي ناظران تحولات عربستان اعتقاد دارند كه نبايد چندان اين دعوت ملك سلمان را نشانه‌اي جدي در مسير كاهش تنش ميان رياض و دوحه دانست، چرا كه اين دعوت اقدامي
در راستاي پروتكل ميزباني شوراي همكاري خليج فارس بوده است.

نكته ديگري كه در سخنان وزير خارجه قطر به چشم رسانه‌هاي ايراني آمد تاكيد او بر حفظ روابط با ايران بر اساس اصل حُسن همجواري بود. محمد بن عبدالرحمن در اين باره گفت: «قطر به داشتن روابط براساس اصل حسن همجواري با تهران متعهد است و هرگز فراموش نمي‌كند كه بعد از آغاز محاصره قطر [توسط عربستان، بحرين و امارات] ايران آسمانش را روي دوحه گشود.

در حالي كه بخش اعظمي از مذاكرات عربستان و قطر پشت پرده پيش مي‌رود اما به نظر مي‌رسد كه رياض شروط سيزده‌گانه‌اي را كه پيش‌تر از آنها با عنوان پيش‌شرط بازسازي رابطه با دوحه ياد كرده بود، به حاشيه رانده است. به گزارش فارس، وزير خارجه قطر در حالي از حفظ روابط با ايران سخن مي‌گويد كه پيش‌تر در زمان آغاز بحران، عربستان به شكل
غير رسمي، يكي از شروط از سرگيري روابط با دوحه را دوري از ايران ذكر كرده بود. چهار كشور عربي براي عادي شدن روابط، خواستار قطع رابطه با ايران و اخراج نظاميان تركيه از قطر و تعطيلي شبكه الجزيره شده بودند اما بعدها در مذاكرات رسمي اعلام كردند كه اين شروط معيار نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون