• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4530 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۷ آذر

اقتصاد بين‌الملل

تهديد مجدد تركيه توسط امريكا

دادستان نيويورك، بار ديگر هالك بانك را نسبت به عواقب حاضر نشدن در دادگاه تحريم‌ها تهديد كرد. پس از آنكه هالك بانك اعلام كرد به دليل نداشتن شعبه و تراكنش مالي در امريكا، دادستاني نيويورك را واجد شرايط رسيدگي به اتهامات وارده در خصوص پرونده نقض تحريم‌هاي ايران نمي‌داند، ريچارد برمان، دادستان نيويورك اين بانك را تهديد كرده كه در صورت حضور نيافتن در دادگاه، اين بانك را به فرار قضايي متهم خواهد كرد.

ادامه اعتصابات گسترده فرانسوي‌ها

اعتصابات گسترده در فرانسه در اعتراض به اصلاح نظام بازنشستگي، وارد سومين روز خود شد. اعتصابات بخش‌هاي مختلف فرانسه در اعتراض به لايحه پيشنهادي دولت براي اصلاح نظام بازنشستگي تاكنون باعث بسته شدن 8 پالايشگاه، كمبود بنزين، اخلال در سيستم حمل و نقل عمومي، اخلال در راه‌آهن و بسته شدن مراكز آموزشي شده است. از سوي ديگر شركت راه‌آهن فرانسه، فروش بليت را تعليق كرده و دست‌كم نيمي از قطارهاي پاريس به لندن و يك سوم قطارها به مقصد بروكسل و آمستردام از مدار شبكه ريلي خارج شده‌اند.

سنگ‌اندازي امريكا جلوي وام دادن به چين

رييس‌جمهور امريكا از مقامات بانك جهاني خواست از تصميم‌شان در اعطاي وام به چين تجديد نظر كنند. بانك جهاني به تازگي اعلام كرده كه به تدريج تا پايان سال ۲۰۲۵ وام‌هايي به ارزش يك تا ۱.۵ ميليارد دلار در سال با نرخ بهره پايين در اختيار چين قرار خواهد داد. اگرچه اين وام‌ها از متوسط وام‌هاي سالانه ۱.۸ ميليارد دلاري 5 سال اخير پايين‌تر خواهند بود اما واشنگتن اعتراض به اين تصميم بانك جهاني را آغاز كرده است. ترامپ در توييتر خود نوشت: چرا بانك جهاني به چين وام مي‌دهد؟ آيا چنين چيزي ممكن است؟ چيني‌ها خيلي پول دارند؛ اگر نداشته باشند هم آن را خلق مي‌كنند! اين كار را متوقف كنيد!

تحريم نفت ايران قيمت حمل ‌و نقل دريايي در جهان را افزايش داد

قيمت‌گذاري خدمات مربوط به حمل و نقل كشتيراني در بازار جهاني در شرايط كنوني به اوضاع چندين نفتكشي بستگي دارد كه هم‌اكنون در ساحل چين پهلو گرفته‌اند. اين نفتكش‌ها متعلق به شركت كاسكوي چين هستند كه به دليل حمل نفت ايران از سوي امريكا تحريم شده‌اند. تا زماني كه اين نفتكش‌ها متوقف بمانند، قيمت حمل و نقل دريايي در جهان رو به افزايش خواهد بود.

دفاع وزير نفت عربستان از توليدكنندگان نفت شيل امريكا

وزير انرژي عربستان سعودي، شاهزاده عبدالعزيز هر گونه رقابت بين اوپك و توليدكنندگان نفت شيل امريكا را رد كرد. او در دفاع از توليدكنندگان امريكايي گفت آنها شغل ايجاد مي‌كنند. عبدالعزيز كه به دنبال توافق كاهش توليد جديد اوپك پلاس در اجلاس وين با خبرنگار سي‌ان‌بي‌سي صحبت مي‌كرد، گفت: توليدكنندگان نفت شيل امريكا هيچ كار اشتباهي انجام نداده‌اند، آنها نيازهاي انرژي امريكا را هدف خود قرار داده و تعداد بشكه‌هاي بيشتري توليد مي‌كنند. آنها همچنين با اين كار باعث رشد اقتصاد و ايجاد شغل شده‌اند. آنها كار فوق‌العاده‌اي انجام داده‌اند.

مخالفت پتروبراس با پيوستن برزيل به اوپك

در حالي كه رييس‌جمهور برزيل اخيرا از دعوت غيررسمي براي پيوستن به اوپك استقبال كرد، روبرتو كاستلو برانكو، مديرعامل شركت دولتي پتروبراس موافق چنين ايده‌اي نبوده و آن را در حال حاضر ممكن نمي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون