• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

نگاهي به فيلم‌هايي كه اخيرا اكران شده‌اند

پوراحمدبا تيغ و ترمه امد

تينا جلالي

 

 

از چهارشنبه اين هفته 20 آذر ماه اكران فيلم سينمايي «تيغ و ترمه» آخرين ساخته كيومرث پوراحمد با ثبت در گروه سينمايي آستارا در سينماهاي سراسر كشور آغاز مي‌شود. كارگرداني كه به واسطه ارتباط خوب با دنياي ادبيات خالق آثار ماندگاري در سينما و تلويزيون شده و براي مخاطبان يادآور خاطرات شيريني از قصه‌هاي مجيد است.

فيلم جديد كيومرث پوراحمد هم با برخورداري از فضاي زنانه، داستان اقتباسي از رمان «كي از اين چرخ و فلك پياده مي‌شوم؟» نوشته گلرنگ رنجبر است؛ قصه‌اي درام كه با فضايي جنايي و تريلر روانشناسانه درهم مي‌آميزد. داستان فيلم «تيغ و ترمه» درباره دختر شاعري است به نام ترمه كه بيست و شش سال سن دارد و با عموي خود زندگي مي‌كند. ترمه به همراه نامزدش امير تازه زندگي‌ مشترك خود را آغاز كرده‌اند و هر دو هنرمند هستند. با آمدن مادر ترمه از خارج از كشور اتفاقاتي رخ مي‌دهد و در اين ميان رازي نمايان مي‌شود. فيلمي كه تركيب بازيگراني نظير ديبا زاهدي، پژمان بازغي، لاله اسكندري، مهران رجبي، كوروش سليماني و هومن برق‌نورد را در خود دارد.

اما بعد از نمايش «تيغ و ترمه» در سي و هفتمين جشنواره فيلم فجر بازخوردها نسبت به اين فيلم زياد بود و منتقدان اظهارنظرهاي متفاوتي نسبت به اين فيلم داشتند. بعضي فيلم جديد اين كارگردان را در قواره نام و پيشينه فيلمسازي او نمي‌دانستند و معتقد بودند خالق فيلم‌هاي اتوبوس شب و شب يلدا با فيلم جديد خود انتظارات‌شان را برآورده نكرده است، بعضي‌ها هم معتقد بودند فيلم به درستي از تكنيك‌هاي سينمايي بهره برده و قاب‌بندي‌هاي زرين‌دست را هم مناسب ارزيابي كردند. كيومرث پوراحمد در پاسخ به انتقادها در طول جشنواره و اينكه چه شده از فضاي «قصه‌هاي مجيد» به «تيغ و ترمه» رسيده كه آيا ذائقه كتابخواني شما تغيير كرده يا عيب از محتواي كتاب‌هاي منتشر شده است، گفته بود: «نمي‌دانم كه اشكال از كجاست، به هر حال اين بار مود من اين بود. گرچه يك سال با خودم كلنجار مي‌رفتم كه شخصيت مادر فيلم را به بدي موجود در فيلم ترسيم كنم يا خير.» پوراحمد در جلسه نشست مطبوعاتي فيلم خود به اين نكته اشاره كرده بود كه حتي وزارت ارشاد هم يك سال به ساخت اين فيلم پروانه نمي‌داد و مي‌گفت، تو در گذشته اسطوره مادري خوب را خلق كرده‌اي اما من به هر حال اين فيلم را ساختم.»

اين كارگردان همان زمان هنگام نمايش فيلمش در جشنواره فجر گفته بود كه تيغ و ترمه را با بودجه پايين و مشكلات بسيار و تنها در
۳۲ جلسه ساخته است.با تمام اين صحبت‌ها، گويا در حال حاضر نسخه نمايش «تيغ و ترمه» در سينما‌ها با تدوين جديد و برخي اصلاحات مواجه شده است و نسبت به نسخه‌اي كه در سي ‌و هفتمين جشنواره فيلم فجر روي پرده رفت، فرق دارد.

اين نكته را هم يادآوري كنيم كه از چهارشنبه اين هفته 20 آذر دو فيلم «جاندار» به كارگرداني اميرحسين اميري دوماري و پدرام اميري و فيلم «۲۳ نفر» به كارگرداني مهدي جعفري هم در سينماهاي سراسر كشور اكران مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون