• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4532 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۹ آذر

رشد جهاني قاچاق حيات وحش و انقراض گونه‌هاي حساس

با رشد جهاني قاچاق، حيات وحش ببرها، فيل‌ها و پنگولين‌ها با خطر جدي مواجه بوده و ده‌ها گونه ديگر نيز در حال حاضر در معرض اين خطر هستند با اين حال اطلاعات ارايه شده در يك كنفرانس طي هفته جاري فناوري جديدي را نشان مي‌دهد كه مي‌تواند به جلوگيري از اين تجارت غيرقانوني كمك كند.

به گزارش ايسنا، تلاش‌هاي قاچاقچيان با روش‌هاي عجيب و غريب براي دستيابي به حيوانات در معرض خطر به منظور اضافه كردن آنها به مجموعه‌هاي كلكسيوني يا خريد اعضاي بدن اين حيوانات به دليل خواص پزشكي ادعا شده كه با نقض قانون صورت مي‌گيرد، در سال‌هاي اخير افزايش داشته است.

تجارت غيرقانوني حيات وحش به‌طور چشمگيري در حال افزايش بوده از قاچاق حيوانات نادر به صورت گاه به گاه مانند سمندر غول‌پيكر چيني در معرض خطر قرار گرفته كه به تازگي قاچاقچيان سعي در قاچاق آن‌ در جعبه‌هاي شكلات به انگليس داشتند تا قاچاق بيش از نيم ميليون پنگولين از آفريقا تا آسيا طي سه سال گذشته براي گوشت و فلس آنها رواج يافته است.

از هشت گونه پنگولين (جانوري كه به پولك‌پوست يا مورچه‌خوار پولك‌دار نيز معروف است) موجود در جهان، در حال حاضر دو گونه در معرض خطر جدي بوده و نگراني‌هاي بسياري در مورد شش گونه ديگر وجود دارد. علاوه بر پنگولين‌ها، ساير حيوانات قاچاق‌شده در معرض خطر شامل فيل‌ها، كرگدن‌ها، مارماهي‌هاي اروپايي و اسب‌هاي دريايي هستند.

به گفته فعالان زيست‌‌محيطي، يافتن راه‌هايي براي جلوگيري از نابودي گسترده اين موجودات، اكنون به يك مشكل نااميدكننده تبديل شده است و اين مشكل محور بحث‌هاي يك نشست با موضوع «آيا فناوري نظارتي و علوم اجتماعي مي‌تواند به مقابله با نقض قانون و جرايم حيات وحش بپردازد؟» در انجمن جانورشناسي لندن خواهد بود.

به گفته يكي از اعضاي برگزار‌كننده اين نشست يكي از نگران‌كننده‌ترين اشكال تجارت غيرقانوني حيات وحش كشتار كوسه‌ها در مقياس وسيع به ويژه كوسه‌ صخره‌اي طوسي و كوسه دم‌دراز در اقيانوس هند است. اين تجارت وحشيانه بدين صورت است كه باله‌هاي كوسه‌ها را قطع كرده و آنها را به دريا مي‌ريزند تا غرق شوند. باله كوسه غذايي لوكس براي ثروتمندان كشورهاي جنوب شرق آسيا محسوب مي‌شود.

يكي از ايده‌هاي مقابله‌اي با اين نحوه از تجارت‌ها استفاده از اصلاحات فناوري است. مانند هواپيماهاي بدون سرنشين كه مي‌توانند بر فراز كشتي‌ها پرواز كرده و در صورت اقدام به شكار كوسه‌ها از آنها فيلمبرداري كنند. توسعه دستگاه‌هاي دقيق مانند رادارهايي با روزنه مصنوعي براي ماهواره‌ها به مقامات اين امكان را مي‌دهد تا ماهيگيري غيرقانوني را از فضا در زمان مناسب كنترل كنند.

با اين حال، به همان اندازه واضح است كه بايد عوامل اجتماعي را نيز در نظر گرفت كه چرا مردم به تجارت غيرقانوني حيات وحش روي مي‌آورند. ذخاير ماهي‌هايي كه روستاهاي محلي به آنها وابسته هستند ممكن است كاهش يابد و ماهيگيران بايد به منابع ديگري روي آورند و گاهي اوقات تنها منبع موجود، جانداريست كه تحت حفاظت قانون قرار دارد.

به نوشته روزنامه گاردين، علاوه بر اين، تجارت غيرقانوني حيات وحش اغلب با جرم و جنايات سازمان‌يافته مرتبط است، بنابراين به سادگي ممكن است مردم محلي مجبور به پيوستن به آنها شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون