• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

خبر

تحريم‌هاي غيرقانوني ايران

نخست‌وزير مالزي با انتقاد از تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا تاكيد كرد كه از تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران حمايت نمي‌كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، ماهاتير محمد، نخست‌وزير مالزي روز گذشته در سخنراني خود در يك كنفرانس كه در دوحه قطر در حال برگزاري است، گفت كه تحريم‌هاي امريكا عليه ايران منشور سازمان ملل و حقوق بين‌الملل را نقض مي‌كند.
او ادامه داد: مالزي از اعمال مجدد تحريم‌هاي يك‌جانبه‌اي كه امريكا عليه ايران وضع كرده است، حمايت نمي‌كند. مالزي و كشورهاي متعدد ديگري به دليل همين تحريم‌ها بازار بزرگي را ازدست داده‌اند. ماهاتير محمد خاطرنشان كرد: اين تحريم‌ها آشكارا منشور سازمان ملل و حقوق بين‌الملل را نقض مي‌كند. اعمال تحريم تنها مي‌تواند از سوي سازمان ملل و مطابق با منشور آن انجام شود. گفتني است نخست‌وزير مالزي پيش از اين نيز بارها از تحريم‌هاي امريكا عليه كشورمان انتقاد كرده بود.

اعتراف سئول: در صادرات كالاهاي بشردوستانه به ايران مشكل داريم

كره جنوبي در حال مذاكره با امريكا در ارتباط با ازسرگيري صادرات كالاهاي بشردوستانه به ايران است. به گزارش خبرگزاري يونهاپ، تراكنش‌هاي مالي بين تهران و سئول براي انتقال كالاهاي بشردوستانه از جمله كالاهاي درماني به ايران به ‌طور موثري به دليل سخت‌تر شدن تحريم‌هاي امريكا عليه بانك مركزي ايران در ماه سپتامبر ناممكن شده است. يك روزنامه محلي كره جنوبي روز شنبه گزارش داد كه تهران از سفير سئول در تهران خواسته است كه كره جنوبي دوباره تجارت كالاهاي بشردوستانه به ايران را آغاز كند. يك مقام وزارت خارجه كره جنوبي گفت: «طرف ايراني موقعيت خود را براي ما توضيح داد و براي آغاز دوباره تجارت كالاهاي بشردوستانه ابراز اميدواري و درباره اين مساله با ما رايزني كرده است. ما در حال مذاكره با ايران و امريكا هستيم آنقدر كه بتوانيم انتقال كالاهاي بشردوستانه مثل خدمات درماني را دوباره با استفاده از معافيت سيستم تراكنش‌هاي مالي صادر كنيم.» به گزارش فارس يونهاپ در ادامه نوشت: ايران تحريم‌هاي شديد امريكا را غيرانساني و ظالمانه خوانده است و خواستار معافيت كالاهاي بشردوستانه از تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا شده است. به گفته منابع آشنا به موضوع در كره‌جنوبي، مقاماتي از وزارت خارجه، وزارت دارايي و وزارت صنايع در كره‌جنوبي هفته گذشته به امريكا سفر كرده و مذاكراتي را با مقامات امريكايي در اين زمينه برگزار كرده‌اند. بانك مركزي ايران در «ووري بانك» و «بانك صنايع» كره جنوبي حساب‌هايي بر پايه وون دارد كه نه تنها براي پرداخت پول نفت است بلكه براي تراكنش‌هاي مالي ديگر كالاهاي بشردوستانه نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در ماه ژوئن نيز مقامات كره‌اي ديدارهايي با طرف امريكايي براي همكاري در زمينه ارسال كالاهاي بشردوستانه به ايران برگزار كرده بودند. ناتواني كره‌جنوبي در ارسال كالاهاي بشردوستانه از جمله دارو به ايران در حالي مطرح مي‌شود كه مقامات امريكايي با ژست‌هاي بشردوستانه و حقوق بشري مدعي هستند كالاهاي بشردوستانه از تحريم‌هاي اين كشور عليه تهران معاف هستند. از ماه آوريل سال جاري، امريكا تصميم گرفت معافيت‌هاي تحريمي كه به چند كشور از جمله كره‌جنوبي و ژاپن اعطا كرده بود را لغو كند. از آن زمان به بعد شركت‌هاي كره‌اي براي صادرات كالاهاي درماني و ديگر كالاهاي بشردوستانه به ايران با سيستم مالي دوجانبه بر پايه وون (واحد پول كره) به مشكلات زيادي برخورد كرده‌اند.

 

سفر ظريف به قطر

«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران به منظور شركت در «فروم دوحه» روز گذشته تهران را به مقصد قطر ترك كرد. ظريف قرار است ضمن سخنراني در فروم دوحه ديدار و گفت‌وگوهايي نيز در حاشيه اين نشست با برخي همتايان خود داشته باشد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در نشست عمومي بعدازظهر امروز (يكشنبه) سخنراني خواهد كرد. در نخستين روز حضور ظريف در دوحه، «فالح الفياض» مشاور امنيت ملي عراق در حاشيه اجلاس «فروم دوحه» با محمدجواد ظريف ديدار و‌ گفت‌وگو كرد. در اين ديدار آخرين تحولات داخلي عراق مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. «ياجيك جاپوتوويچ» وزير خارجه لهستان نيز عصر روز گذشته با محمدجواد ظريف ديدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي به گفت‌وگو نشست. در اين ديدار طرفين آخرين موضوعات مورد علاقه دو‌ كشور در حوزه مسائل دوجانبه، منطقه و موضوعات مهم فيمابين را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار دادند.

ادعاي تكراري هوك

رييس گروه اقدام عليه ايران در وزارت خارجه امريكا با متهم كردن ايران به انجام اقدامات خصمانه گفت: تحريم‌هاي ايران به منظور مجازات اين كشور نيست بلكه به منظور تامين امنيت ملي امريكاست. به گزارش ايسنا، برايان هوك، رييس گروه اقدام عليه ايران در وزارت خارجه امريكا كه براي شركت در «سمينار دوحه» به كشور قطر سفر كرده است در گفت‌وگويي با شبكه الجزيره گفت: اگر ايران فعاليت‌هاي خصمانه خود را متوقف كند ما آماده رفع تحريم‌ها و ازسرگيري روابط ديپلماتيك با اين كشور خواهيم بود.

او با طرح اين ادعا كه مقامات ايران به جاي گزينه گفت‌وگو با ما گزينه فروپاشي اقتصادي را انتخاب كرده‌اند، افزود: تحريم ايران به منظور مجازات اين كشور نيست، بلكه براي تضمين امنيت ملي ماست. هوك در ادامه گفت: مي‌توان به توافق بهتري با تهران رسيد. اين ديپلمات امريكايي همچنين خاطرنشان كرد: اميدواريم كه تبادل زندانيان با ايران گامي براي آزادي زندانيان ديگر باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون