• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4536 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر

سفر رسمي به سوريه با آغازي غيررسمي

گروه اجتماعي| اولين كاروان زيارتي ايران به سوريه پس از سال‌ها انتظار با بدرقه مسوولان سازمان حج و زيارت به راه افتاد و سفر به سوريه رسما به دايره سفرهاي زيارتي ايرانيان بازگشت، با اينكه 45 نفر پيشتازان سفر به حرم حضرت زينب(س) بودند با اين حال مشخص نيست كه نام‌نويسي اين افراد در نبود اطلاع‌رساني عمومي چگونه صورت گرفته است.

سازمان حج و زيارت كه پيش از اين آغاز مجدد سفر به سوريه را منوط به تامين امنيت اين كشور خوانده بود، روز جمعه نخستين گروه زائران را به صورت آزمايشي بدرقه كرد. سفر به سوريه درحالي از سر گرفته شد كه سازمان حج و زيارت به عنوان متولي اين اعزام‌ها، پيش از اين درخصوص اين سفر تبليغاتي صورت نداده و اطلاع‌رساني نكرده است. حتي نحوه ثبت‌نام براي اعزام به سوريه نيز از سوي اين سازمان تاكنون اعلام نشده و مشخص نيست اين 45 نفر از اعضاي نخستين كاروان سوريه با توجه به عدم ‌اطلاع‌رساني چگونه در كاروان ثبت‌نام كرده و از اين موضوع مطلع شده‌اند.

پيش از اين «ايسنا» در گزارشي از اجراي تور سوريه با قيمتي حدود 3 الي 6 ميليون تومان در سال 97 خبر داده بود كه مرتضي آقايي، مديركل وقت عتبات سازمان حج و زيارت، اين تورها را غيرمجاز خوانده و گفته بود كه هنوز براي سفر سوريه و اعزام زائر به اين كشور هيچ برنامه‌ريزي نشده است. تا پيش از آغاز بحران در سوريه، كاروان‌هاي ايراني به‌طور رسمي براي زيارت بارگاه حضرت زينب (س) و حضرت رقيه (س) به اين كشور اعزام مي‌شدند اما سال 1390 با ربوده‌شدن تعدادي از زائران ايراني در سوريه، سفر زيارتي به اين كشور با مصوبه شوراي امنيت ملي متوقف شد. با اينكه سال 1394 و پس از آزادسازي بخش‌هايي از اين كشور، وزارت گردشگري سوريه از ايران خواست تا اعزام زائر را از سر بگيرد اما ايران اجراي اين خواسته را به ارايه طرح پيش‌نويس امنيتي از سوي سوريه منوط كرد. همان سال رييس وقت سازمان حج و زيارت به سوريه سفر و با امضاي تفاهمنامه‌اي مشترك با وزارت گردشگري سوريه، آمادگي خود را براي امور گردشگري ديني و تبادل زائر ميان دو كشور اعلام كرد و وزير گردشگري سوريه يك‌سال بعد از امضاي اين تفاهمنامه، به ايران سفر كرد تا اجرانشدن و تمديد آن تفاهمنامه را پيگيري كند. سفري كه زمزمه‌هايي از سرگيري اعزام و سفر ايراني‌ها به آن كشور را به راه انداخت اما سازمان حج و زيارت يك‌سال پس از اين ديدار رسما اعلام كرد كه: اين سازمان، امكان‌سنجي براي اعزام زائران به سوريه را در دو سال اخير پيگيري كرده و نتيجه اينكه هرگونه اعزام زائر به اين كشور مستلزم آماده بودن شرايط، علي‌الخصوص پيوست‌هاي امنيتي و مهيا شدن بسترهاي خدماتي مناسب و اطمينان‌بخش است.

به گزارش فارس، اين زائران در قالب كاروان‌هايي به مدت 3 شب و 4 روز به سوريه اعزام شده و طبق تفاهمنامه‌اي در هتل‌هاي 4 و 5 ستاره دمشق اسكان داده شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون