• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

اسحاق جهانگيري در همايش ايثار اجتماعي:

فكر نمي‌كردم هند هم از ايران نفت نخرد

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري صبح روز گذشته در اجلاسيه دومين همايش ملي ايثار اجتماعي كه در سالن سوره حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد، انتقال پيام ايثار به جامعه را يكي از اصلي‌ترين راه‌هاي دوام و قوام جامعه ايران برشمرد. او كه انقلاب اسلامي را يكي از نمونه‌هاي بارز ايثار، فداكاري و از خودگذشتگي جامعه مي‌داند، معتقد است كه مردم ايران آثار و بركات ايثار و فداكاري را در لحظه لحظه زندگي خود مشاهده مي‌كنند. او همچنين در باب اهميت ايثار مي‌گويد: «جايي كه جامعه با مصايب و مشكلات بيشتري مواجه است و تهديدات عليه يك تمدن و كشور زيادتر مي‌شود، حتما زمينه ايثار و ازخودگذشتگي بيشتر و افراد زيادتري داوطلب قدم به ميدان گذاشتن براي سربلند ماندن جامعه‌شان مي‌شوند.» اين مقام‌ مسوول در بخش ديگري از اظهارات خود به بازخواني ايثارهاي ايرانيان در طول تاريخ انقلاب اشاره كرد و با بيان اينكه «ايرانيان نه فقط در صحنه‌هاي جنگ بلكه در صحنه‌هاي متعددي ايثار و فداكاري خود را به‌ خوبي نشان داده‌اند»، بيان مي‌كند: «ايثار و فداكاري ملت ايران طي 40 سال گذشته در صحنه‌هاي مختلف در تاريخ ثبت شده است. ملت ايران در دنياي پرتلاطم، مظلومانه از خود دفاع كردند.»

 

مي‌خواهند اقتصاد ايران را بشكنند

جهانگيري در ادامه اظهارات خود را به مساله تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا عليه ايران اختصاص داد و با اشاره به جايگاه امريكا در فضاي بين‌الملل و همچنين زورگويي‌هاي دولت اين كشور مي‌گويد: «امريكا امروز به تنهايي اعلام كرد كه عليه ملت ايران جنگي اقتصادي آغاز كرده است. آنها خيلي رسمي و بدون پرده‌پوشي مي‌گويند كه مي‌خواهيم اقتصاد ايران را به شكست بكشانيم و از طريق آن بيشترين درد را به جامعه و ملت ايران وارد كنيم تا آنها عليه نظام خود بشورند و اين نظام را به اسقاط بكشانند. امريكايي‌ها به هر دليلي فكر مي‌كردند كه فشارهاي‌شان زود اثر مي‌گذارد، در همين راستا نيز از اوايل سال 97 كه كارشان را رسما آغاز كردند، گفتند كه ملت ايران نمي‌تواند جشن 40 سالگي خود را در ماه بهمن برگزار كند. من به عنوان مسوول اقتصاد مقاومتي مي‌گويم كه امريكايي‌ها از تمام توان خود براي زمين‌گير كردن اقتصاد ايران استفاده كرده‌اند.

 

روسيه باور دارد كه نمي‌تواند با امريكا مقابله كند

معاون اول رييس‌جمهوري ايران در ادامه با اشاره به برخي انتقادات مطرح شده به مقامات دولتي با مضمون مخالفت با بيان تاثير تحريم‌هاي امريكا بر ايران و ايرانيان در پاسخ به منتقدان بيان مي‌كند: «گاهي برخي فكر مي‌كنند اگر بگوييم امريكا كارهاي بسياري عليه ملت ما انجام داده به معناي علامت دادن به آنهاست، اين در حالي است كه اعلام اين موضوع، بي‌اعتبار كردن امريكاست؛ امريكا بايد بگويد كه ديگر چه كاري مي‌توانسته عليه اقتصاد و ملت ايران انجام دهد كه انجام نداده است؟» او همچنين به تبعيت برخي كشورها از جمله كشورهاي دوست ايران از تصميمات ايالات متحده امريكا عليه كشور اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «امريكايي‌ها حتي به كشورهاي دوست ما نظير چين، روسيه و تركيه فشارهايي وارد كردند و آنها نيز باور كردند كه نمي‌توانند با امريكا مقابله كنند و به همين خاطر از كار اقتصادي جدي با ما طفره رفتند و نفت ما را نخريدند. من هيچ‌وقت فكر نمي‌كردم كه كشور مستقلي مثل هند نيز حاضر به تبعيت از امريكا شود و از ايران نفت خريداري نكند.»

 

صادرات 100 ميليون تن كالا از ايران

جهانگيري در ادامه با تاكيد بر اينكه خواسته امريكايي‌ها مبني بر عدم فروش نفت ايران با شكست مواجه شد، خاطرنشان مي‌كند: «تعدادي از مديران و نيروهاي جوان و ايثارگر كشور ايستادند و با طراحي روش‌هايي، كاري كردند كه امريكايي‌ها نتوانند فروش نفت ايران را به صفر برسانند.» او همچنين با اشاره به اقدام امريكايي‌ها در تحريم كشتيراني و همچنين بنادر جمهوري اسلامي ايران مي‌گويد: «با وجود تحريم‌هايي كه امريكايي‌ها عليه كشور ما انجام داده‌اند، طي هشت ماه گذشته بيش از 100 ميليون تن كالا از مبدا بنادر ايران يا به مقصد بنادر ايران تبادل شده است؛ امريكايي‌ها در تعجب هستند كه اين مقدار كالا با وجود آنكه به همه بنادر بين‌المللي تحريم بودن ايران و ماموريت مبادله با اين كشور را اعلام كرده‌اند، جابه‌جا شده است.»

 

اقتصاد ايران روي پاي خود ايستاد

معاون اول رييس‌جمهور با يادآوري ماجراي توقيف نفتكش ايراني مي‌گويد: «طي سال‌هاي گذشته مشاهده كرده‌ايم كه امريكايي‌ها چگونه اقدامات ايران را تعقيب كرده‌اند. در يكي از آخرين نمونه‌هاي آن ديديم كه يك نفتكش را پيدا كردند و گرچه نتوانستند خيلي ثابت كنند كه اين نفتكش متعلق به ايران است، اما حاكم جبل‌الطارق را با بهانه‌هاي مختلف تحريك كردند كه اقدام به توقيف اين نفتكش كند. آنها سپس در سطوح مقامات عاليرتبه خود، اقدام به مذاكره از طريق ايميل با ناخداي هندي آن نفتكش كردند و به او پيشنهاداتي دادند تا به جاي حركت به سمت مقصد خود، به مقصدي كه آنها مي‌گويند راه بيفتد. امريكايي‌ها همچنين اعلام كردند كه سيستم بانكي دنيا نبايد با اقتصاد ايران كار كند اما امروز كه در بدترين شرايط تحريمي هستيم، اقتصاد ايران بيش از 100 ميليارد دلار حجم مبادلات تجاري دارد. در اين شرايط كه همچنان امريكايي‌ها مي‌خواهند فشار وارد كنند و همه گلوگاه‌ها را مسدود كنند، اقتصاد ايران جز شوك رواني كه به آن وارد شد، روي پاي خود ايستاد.» وي اظهار كرد: «گاهي اوقات برخي در واكنش به مطالبي كه درباره وضعيت اقتصاد ايران مطرح مي‌شود، مي‌گويند فلاني خبر ندارد كه چه خبر است. در پاسخ به اين افراد بايد بگوييم كه اقتصاد ايران قرار بود فرو بپاشد، اما سرپا ايستاد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون