• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

پيدا و پنهان

معادل دلاري حداقل دستمزد كارگران چقدر است؟

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در حال حاضر نرخ دلار در معاملات نقدي بازار آزاد، حدود ۱۳ هزار تومان است. اين بدان معناست كه حداقل دستمزد كارگران در ايران، در حال حاضر معادل ۱۱۸ دلار است. اين عدد علاوه بر اينكه بسيار پايين‌تر از حداقل دستمزد در بسياري از كشورهاي همسايه ايران است، از معادل دلاري حداقل دستمزد در ساليان گذشته نيز كمتر است. به عنوان مثال، در سال ۸۹ حداقل دستمزد در ايران معادل ۴۱۰ دلار بوده است. در سال ۹۴ نيز با اينكه مبلغ ريالي حداقل دستمزد ۷۱۲ هزار تومان بوده، اين مبلغ معادل ۲۰۶ دلار بوده است. در كل با هر متر و معياري كه بسنجيم، دستمزد كارگران در ايران از تورم و هزينه‌هاي زندگي، به ‌شدت عقب افتاده است.

هشدار يك اقتصاددان درباره راه‌اندازي ساز و كار «اينستكس»

فرشاد مومني، استاد دانشكده اقتصادي دانشگاه علامه گفت: ما در حال حاضر ۹۶ درصد نيازهاي دارويي كشور را در داخل توليد مي‌كنيم، در حالي كه اگر اينستكس با يك برنامه جدي توسعه‌گرا همراه نباشد در چارچوب تحريم، مواد اوليه به ما نخواهند داد و اين همان موضوعي است كه ريچارد نفيو بر آن تاكيد دارد، مبني بر اينكه مثلا در شرايط تحريم به جاي قطعات خودرو بايد خودروي آماده و ساخته شده تحويل داد. بنده به صورت شفاف و صريح هشدار مي‌دهم كه راه‌اندازي ابزار اينستكس به مثابه تير خلاص براي بسياري از صنايع استراتژيكي كشور مي‌تواند باشد.

امريكا اين بار صنايع فولاد ايران را هدف گرفت

وزارت خارجه امريكا در ادامه اقدامات ضد ايراني خود به نهادها و اشخاص در سراسر جهان هشدار داده در صورتي كه دو محصول مهم مورد استفاده در صنايع فولاد را به ايران صادر كنند، ممكن است با تحريم مواجه شوند. به نوشته «وبگاه وزارت خارجه امريكا»، «كك سوزني» و «الكترود گرافيتي» در صنايع فولادسازي كاربرد دارند و اشخاصي كه اين مواد را به ايران انتقال داده يا صادر مي‌كنند، تحريم خواهند شد. در بيانيه وزارت خارجه امريكا در اين زمينه اذعان شده است كه واشنگتن سخت در تلاش است تا ايران را از درآمد صنايع فولاد محروم كند.

جانشين حجتي مشخص شد

با پذيرش استعفاي حجتي از سوي رييس‌جمهور، گمانه‌زني براي معرفي وزير جديد جهاد كشاورزي به مرحله پاياني خود رسيده است. بر اساس اخبار رسيده، از غلامرضا نوري، به عنوان گزينه نهايي تصدي وزارت جهاد كشاورزي نام برده مي‌شود. غلامرضا نوري متولد ۱۳۴۹، كار خود را از سال ۱۳۷۱ در وزارت جهاد كشاورزي به عنوان كارشناس، رييس اداره، مدير جهاد كشاورزي شهرستان آغاز و تا تصدي قائم‌مقامي وزير جهاد كشاورزي دولت دوازدهم ادامه داد. او در مجلس نهم نايب رييس كميسيون كشاورزي بوده است‌.

دستور جالب بودجه‌اي جهانگيري به دستگاه‌ها

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در بخشنامه‌اي به دستگاه‌ها تاكيد كرد كه هيچ يك از مديران و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي حق مخالفت با هيچ بخشي از لايحه بودجه ۹۹ يا درخواست تغيير هيچ بخشي از آن در مجلس را ندارند. در اين بخشنامه آمده است: كليه وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي موظفند از لايحه ياد شده دفاع كرده و هيچ يك از مقامات و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي مجاز به طرح پيشنهاد تغيير در تبصره‌ها، بندها، جداول يا موافقت با پيشنهادهاي مغاير با مفاد لايحه مذكور در جلسات كميسيون‌ها و جلسات علني مجلس شوراي اسلامي نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون