• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

بين‌الملل

توليد نفت شيل امريكا در ژانويه به ركورد 9.1 ميليون بشكه مي‌رسد

اداره اطلاعات انرژي امريكا در گزارش ماهانه خود اعلام كرد: انتظار مي‌رود توليد نفت امريكا در 7 حوزه بزرگ توليد نفت شيل در ماه ژانويه روزانه 29 هزار بشكه افزايش يابد و به ركورد 9.14 ميليون بشكه در روز برسد. انتظار مي‌رود توليد در بزرگ‌ترين حوزه توليد شيل، پرميان بيسين در تگزاس و نيومكزيكو 48 هزار بشكه در روز افزايش يابد و به ركورد جديد 4.7 ميليون بشكه در روز برسد كه كمترين افزايش از ماه جولاي به شمار مي‌رود.

بلاتكليفي ۴۰۰ فروند «۷۳۷ مكس» در انبارهاي بويينگ

شركت هواپيماسازي بويينگ امريكا كه از توقف توليد مدل ۷۳۷ مكس خبر داد، ۴۰۰ فروند از اين هواپيماها را در انبارهايش دارد كه اين به معناي خسارتي سنگين براي اين غول هواپيماسازي جهان است. شركت بويينگ اعلام كرده است كه در ماه ژانويه ۲۰۲۰، توليد هواپيماي مسافربري ۷۳۷ مكس را به‌طور موقت متوقف خواهد كرد؛ هواپيمايي كه جزو پرفروش‌ترين هواپيماها در بازارهاي جهاني قرار گرفته بود. با وجود دو سانحه مرگبار ناشي از سقوط اين مدل هواپيما، شركت بويينگ توليد آن را متوقف نكرده بود و قصد دارد يك ماه ديگر خط توليد آن را موقتا تعليق كند.

FATF به تركيه هم هشدار داد

كارگروه ويژه اقدام مالي در هشدار كم سابقه‌اي به تركيه اعلام كرد كه يا بايد به اقداماتش براي مقابله با پولشويي و تامين مالي تروريسم سرعت بخشيده و كوتاهي‌هايش را جبران كند يا اينكه با خطر افزوده شدن به فهرست خاكستري اين كشور مواجه خواهد شد. كارگروه FATF در بيانيه تازه منتشر شده خود اعلام كرده كه عملكرد تركيه براي جلوگيري از تامين مالي تروريسم و عدم اشاعه تسليحات كشتار جمعي داراي نواقص بوده است.

نرخ بيكاري زنان عربستاني ۵ برابر مردان

مركز آمار عربستان در گزارشي اعلام كرد كه نرخ بيكاري در اين كشور به پايين‌ترين سطح خود در طول سه سال اخير رسيده است. تا پايان سه ماهه سوم نرخ بيكاري در بزرگ‌ترين اقتصاد عربي به ۱۲ درصد كاهش پيدا كرده كه ۰.۳ درصد كمتر از رقم ثبت شده براي اين كشور در سه ماهه دوم امسال بوده است. سال گذشته نرخ بيكاري عربستان با ثبت رقم ۱۲.۹ درصد به بالاترين سطح خود در طول يك دهه اخير رسيده بود. دولت عربستان در سال‌هاي اخير دست به اصلاحات ساختاري زيادي براي تنوع‌بخشي اقتصاد خود و فاصله گرفتن از نفت زده است و در نظر دارد تا طبق افق ۲۰۳۰، سهم بخش خصوصي و غيرنفتي از اشتغالزايي براي اتباع اين كشور بيشتر از بخش نفتي باشد.

استعفاي يك وزير كابينه مكرون در پي اعتصابات فرانسه

در شرايطي كه اعتصابات سراسري فرانسه وارد دوازدهمين روز خود مي‌شود و اعتصاب‌كنندگان نيز مصمم‌تر از گذشته به دنبال گسترش اعتصابات و حضور در خيابان‌ها هستند، حالا امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه اصلي‌ترين متحد خود در پيشبرد اصلاحات مدنظر از دست داده است و ژان پاول دلووي، وزير اصلاح نظام بازنشستگي اعلام كرده است كه از سمت خود كناره‌گيري مي‌كند. اكنون حدود ۸۰ درصد شبكه ريلي فرانسه از كار افتاده و صف ترافيك در واكنش به بسته شدن راه‌ها و تعطيلي جايگاه‌هاي سوخت در بسياري از شهرهاي اين كشور به ده‌ها كيلومتر رسيده است.

چين بايد حجم زيادي محصول كشاورزي از امريكا خريداري كند

چين تحت توافق تجاري فاز يك قرار است ميزان خريد محصولات كشاورزي از امريكا را افزايش دهد، اما رساندن اين خريد به سطح مورد انتظار امريكا مشكل‌ساز خواهد بود و تحليلگران مي‌گويند چين تنها در حالتي اين كار را خواهد كرد كه شرايط بازار آن را تضمين كند. دبرا المز، مدير اجرايي مركز تجارت آسيا مي‌گويد: اين ميزان خريد ديوانه‌وار است و بازارها را در سطح جهاني به هم مي‌ريزد. مقياس و سرعت اين افزايش خريد مشكل‌ساز خواهد بود. من شرط مي‌بندم كه حتي در صورتي كه به توافق هم برسيم دوباره خيلي زود به همين نقطه بازخواهيم گشت، چرا كه توانايي چين براي انطباق واقعي با اين خريدها محدود است.

پالاديوم در يك قدمي مرز 2 هزار دلار

قيمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهاني تحت تاثير عدم وجود جزييات مربوط به فاز اول پيمان تجاري امريكا و چين نوسان چنداني نداشت در حالي كه پالاديوم در آستانه صعود به مرز 2 هزار دلار قرار گرفت. هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز گذشته بازار سنگاپور تغيير چنداني نداشت و در ۱۴۷۶ دلار و ۲۴ سنت ايستاد. در بازار معاملات آتي امريكا، هر اونس طلا ثابت بود و ۱۴۸۰ دلار و ۹۰ سنت معامله شد.

بازارهاي آسيايي به نقطه اوج ۱۸ ماه اخير رسيدند

بازارهاي جهاني آخرين روزهاي سال ميلادي را با خوبي و خوشي سپري مي‌كنند. در اين ميان بازارهاي آسيايي بيشتر از همه رشد كرده‌اند. بر اساس گزارش رويترز، توافق اوليه چين و امريكا براي پايان دادن به جنگ تجاري، باعث رشد بالاي سهام‌هاي آسيايي شده است. شاخص گسترده MSCI از سهام آسيا و اقيانوسيه در خارج از ژاپن، يك درصد رشد كرد و به بالاترين سطح خود از ماه ژوئن ۲۰۱۸ رسيد. بازارها از شانگهاي تا سئول و هنگ‌كنگ نيز بيش از يك درصد رشد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون