• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

چرا نبرد امشب بارسا و رئال اين‌قدر مهم است؟

ال‌كلاسيكو در هاله دود و آتش

علي كربلايي

 

 

هشت روز قبل از برگزاري ديدار حساس تيم‌هاي بارسلونا و رئال‌مادريد در نيوكمپ، با بيانيه‌اي از جانب فدراسيون فوتبال اسپانيا اين ديدار لغو و به زمان ديگري موكول شد. در روزهاي منتهي به 26 اكتبر، مردم ايالت كاتالونيا و در مركز آن شهر بارسلونا، به خيابان‌ها آمده بودند و اعتراض‌شان را به حكم زندان رهبران جدايي‌طلب‌شان نشان مي‌دادند. از آنجا كه بيم آن مي‌رفت برگزاري ديدار در ورزشگاه 99 هزار نفري نيوكمپ مخاطراتي به همراه داشته باشد، بازي به تاريخ 27 آذر موكول شد تا اعتراضات به پايان رسيده باشد. امشب اين مسابقه برگزار خواهد شد، اما شهر بارسلونا هنوز آرام نشده و محل درگيري معترضان و پليس است. در ادامه نگاهي به ابعاد مختلف پربيننده‌ترين ديدار باشگاهي جهان خواهيم داشت.

تبعات سياسي براي دولت مركزي

ال‌كلاسيكو تبديل به محل قدرت‌نمايي دو طرف درگير در مناقشه شده. توجه رسانه‌اي به اين مسابقه آن‌قدر بالاست كه هر حركتي به سرعت در رسانه‌هاي تمام جهان مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اكنون صداي اعتراض مردم كاتالونيا به گوش بخش اعظمي از مردم جهان رسيده. اين موضوع تبعاتي براي دولت اسپانيا داشته و در شبكه‌هاي اجتماعي احكام حبس طولاني‌مدت رهبران كاتالان، مورد نقد كاربران بسياري از اقصا ‌نقاط جهان قرار گرفته. دولت اسپانيا سعي كرده اين‌طور نشان بدهد كه هدف معترضان تعويق بازي بوده و مي‌خواهد موج انتقادات مردم فوتبالدوست را به سمت معترضان ببرد. به هر حال بازنده اصلي اين اتفاقات دولت اسپانيا بود كه مجبور شد بازي را به تعويق بيندازد و اين‌طور نمود پيدا كرد كه از پس برقراري امنيت يك بازي فوتبال برنمي‌آيد.

زيان‌هاي اقتصادي

ديدار رفت قرار بود آخر هفته، در ساعت دو عصر به وقت تهران برگزار شود. تمام تدابير لازم انديشيده شده بود تا تمام مردم دنيا از امريكا تا چين و اروپا بتوانند اين بازي را تماشا كنند. البته اين اتفاق به دليل اينكه مسوولان لاليگا انسان‌دوست هستند، نيفتاده بود و با برگزاري بازي در آن ساعت، ميليون‌ها دلار پول از طريق حق پخش به لاليگا و دو باشگاه مي‌رسيد. حالا اين ديدار وسط هفته و در ساعتي كه به درد مردم امريكا و چين نمي‌خورد، برگزار مي‌شود؛ ضمن اينكه افراد بسياري از مدت‌ها قبل براي تاريخ قبلي بليت رزرو كرده بودند كه با تعويق زمان بازي، مجبور شدند علاوه بر بليت ورزشگاه، هتل و بليت پروازهاي‌شان را هم لغو كنند و افراد و شركت‌هاي زيادي از اين موضوع متضرر شدند.

شرايط معمولي نيست

در حالي كه گمان مي‌رفت بعد از بيش از 50 روز آب‌ها از آسياب افتاده باشد، اما اعتراض‌ها هنوز هم ادامه دارد. جوزپ ماريا بارتومئو، رييس باشگاه بارسلونا در گفت‌وگويي اعلام كرده: «مي‌دانيم كه مقطعي پيچيده به لحاظ اجتماعي و سياسي را سپري مي‌كنيم اما شخصا معتقدم مسائل اخير هيچ منافاتي با برگزاري يك مسابقه فوتبال ندارد. هر كسي اعتراضي دارد، مي‌تواند آن را به نحوي صحيح و مسالمت‌آميز، ابراز كند. نيوكمپ همواره حامي آزادي بيان بوده و خواهد بود. به نظر من اوضاع عادي است.» روز گذشته ماركا به نقل از موندو دپورتيوو گزارش داد كه بارسلونا مي‌خواهد در اقدامي امنيتي، دو تيم را از هتلي كه هر دو تيم در آن اقامت دارند، به‌طور همزمان راهي نيوكمپ كند. دو تيم با دو اتوبوس از هتل سوفيا راهي نيوكمپ خواهند شد.

دوئل قهرماني نيم‌فصل

همه‌چيز مربوط به مسائل سياسي، اقتصادي و امنيتي نمي‌شود و اين بازي از نظر فوتبالي هم يكي از حساس‌ترين ال‌كلاسيكوهاي سال‌هاي اخير است. هر دو تيم در آخرين بازي قبل از ال‌كلاسيكو به تساوي دست پيدا كردند و با
35 امتياز در صدر جدول حضور دارند. آخرين باري كه دو تيم با امتيازي برابر به مصاف هم رفتند، به فصل
10-2009 برمي‌گردد. در آن سال، در هفته 30 رقابت‌ها، تيم پپ گوارديولا موفق شد تيم مانوئل پيگريني را به لطف گل‌هاي مسي و پدرو شكست بدهد. از آن زمان به بعد، در تمام مصاف‌هاي دو تيم، يكي از آنها بالاتر بوده است، ضمن اينكه كريم بنزما از رئال‌مادريد و ليونل مسي از بارسلونا با 12 گل، تا اينجا به‌طور مشترك آقاي گل لاليگا هستند و يكي از دوئل‌هاي حساس اين مسابقه مربوط به اين دو خواهد بود. اين مسابقه مي‌تواند قهرمان نيم‌فصل اول لاليگا را مشخص كند و تاثير بسزايي در تعيين قهرمان لاليگا نيز خواهد داشت. از آنجا كه رئال و بارسا با رقبا فاصله خوبي دارند، پيروزي در اين نبرد 6 امتيازي تيم برنده را در حاشيه امنيت خوبي قرار مي‌دهد.

بازيكن‌ها و مربي‌ها چه مي‌گويند؟

كريم بنزما با ذكر اين نكته كه بازي در نيوكمپ هر فصل سخت‌ترين بازي رئال است، به رسانه‌ها گفته اين فصل به دنبال قهرماني لاليگاست و تمام تمركزش را براي اين هدف گذاشته است. مسي در مورد اين بازي و اينكه چرا در برنابئو بهتر از نيوكمپ بازي مي‌كنند، گفته: «وقتي در برنابئو بازي مي‌كنيم، فضاي بسيار بيشتري به دست مي‌آوريم. آنها بيشتر حمله مي‌كنند، زيرا تيم ميزبان هستند و هواداران از آنها حمله مي‌خواهند. در نيوكمپ آنها سبك متفاوتي بازي مي‌كنند و كمي عقب‌تر كار مي‌كنند؛ به هم نزديك‌تر هستند و ضدحمله مي‌زنند، زيرا بازيكنان بسيار سريعي در جلوي زمين دارند. در برنابئو دو تيم 90 دقيقه برابر بازي مي‌كنند. در نيوكمپ بازي بيشتر گره مي‌خورد و پيچيده‌تر است.» زيدان در مورد اين بازي گفته: «مي‌دانيم كه مقابل چه حريفي قرار خواهيم گرفت. مي‌دانيم كه آنها مسي را دارند، اما ما هم سلاح‌هاي خود را داريم. فقط مي‌خواهيم بازي خوبي باشد.» سرمربي فرانسوي همچنين در مورد يك روز استراحت كمتر تيمش نسبت به رقيب گفت: «اين لاليگاست كه برنامه بازي‌ها را مشخص مي‌كند. تقويم بازي‌ها را من تنظيم نمي‌كنم و بايد به آن احترام بگذاريم. نمي‌توانيم تغييرش دهيم.» ترشتگن، دروازه‌بان بارسا در مورد ال‌كلاسيكو و نبرد قهرماني گفت: «رئال‌مادريد هميشه براي ما حريف خطرناكي محسوب مي‌شوند. آنها هم مانند ما در ابتداي فصل مشكلاتي داشتند. تيم‌هاي لاليگا قدرتمندتر شده‌اند، به‌خصوص از لحاظ فيزيكي و ديگر بازي راحتي وجود ندارد.»

شانس كدام تيم بيشتر است؟

رئال‌مادريد پيش از ال‌كلاسيكو دو مهره تاثيرگذارش را از دست داده است. ادن هازارد و مارسلو، با مصدوميت‌شان سمت چپ خط حمله رئال را بي‌آزار كرده‌اند و بعيد است بازيكناني مثل مندي و وينيسيوس، بتوانند به خوبي اين دو بازيكن اثرگذار باشند. اما در ميانه ميدان رئال‌مادريد تيم قدرتمندتري محسوب مي‌شود و توانايي كنترل ضرب‌آهنگ بازي را خواهد داشت. مشكل اساسي كهكشاني‌ها مانند تمام سال‌هاي اخير كنترل لئو مسي است. آنها ديگر كريستيانو را ندارند تا بازيكني نزديك به مسي در زمين داشته باشند و توازن قوا برقرار شود. با اين حال زيدان در بازي با پاري‌سن‌ژرمن نشان داد تيمش براي بازي‌هاي بزرگ آماده شده است. بارسا اين فصل بارها بازي‌هايش گره خورده و والورده دچار نوعي بن‌بست تاكتيكي شده و درخشش مسي و ترشتگن است كه در بسياري از بازي‌ها منجي او مي‌شود. باتوجه به اينكه بازي در نيوكمپ برگزار مي‌شود، شانس برد بارسلونا بيشتر از رئال است و آن‌طور كه بنگاه‌هاي پيش‌بيني نظر داده‌اند، شانس برد رئال چهاربرابر كمتر از بارسلوناست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون