• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

قهر استراماچوني و تنهايي استقلال

داستاني كه كم‌كم لوث مي‌شود

سامان سعادت

 

 

بيش از يك هفته از خروج سرمربي استقلال از ايران مي‌گذرد و هر روز شاهد اخبار ضد و نقيضي در مورد بازگشت او به تهران هستيم. در اين فاصله بسياري از مديران ورزشي كشور همچنين مسوولان وزارت امور خارجه و حتي وزير امور اقتصادي و دارايي تلاش كردند تا مقدمات بازگشت استراماچوني را مهيا كنند اما گويا مسائل مالي و قانوني، مرد ايتاليايي را براي بازگشت به تمرينات استقلال مردد كرده است. مي‌توان گفت، فضاي ورزشي ايران در هفته گذشته به ‌شدت تحت تاثير سرنوشت استراماچوني قرار گرفته بود. تقريبا تمام برنامه‌هاي تلويزيوني و پخش‌هاي اخبار ورزشي طي روز بخشي را به استرا و استقلال اختصاص دادند. در اين بين هواداران استقلال به هيچ گزينه‌اي غير از بازگشت سرمربي موفق‌شان رضايت نمي‌دهند و مديران تلاش مي‌كنند هر طور شده سرمربي آبي‌هاي پايتخت را بازگردانند. توجه تام و تمام فضاي ورزشي ايران به استراماچوني باعث شده است، صداي برخي از ورزشي‌ها و رسانه‌ها و هواداران دربيايد. طولاني شدن فرآيند قطعي شدن نتيجه قهر استراماچوني و «مي‌آيم، نمي‌آيم‌هاي او» كه در مصاحبه‌هاي متعدد اين سرمربي با رسانه‌هاي خارجي مطرح مي‌شود، كم‌كم التهابات را لوث كرده و برخي معتقدند بايد تكليف هر چه كه هست زودتر مشخص شود.

همين دو روز پيش محمد بنا، سرمربي تيم ملي كشتي فرنگي در پستي اينستاگرامي حسابي به مديران ورزش تاخت و بي‌توجهي به ورزش كشور در آستانه المپيك و زوم كردن روي بازگشت استراماچوني را به باد انتقاد گرفت. همچنين سيدعباس صالحي‌اميري، رييس كميته ملي المپيك در نشست هم‌انديشي كميسيون‌هاي ورزشي كميته ملي المپيك در مورد ماجراي استقلال و استراماچوني گفت:«چه معني دارد يك سرمربي در انتهاي ليگ كشور را ترك كند. چرا حسابش در يك كشور ديگر بسته شده و ما بايد پاسخ دهيم؟» در اين بين انتقاداتي جسته و گريخته از پيشكسوتان فوتبال نيز به گوش مي‌رسد كه فصل مشترك‌شان كنايه به رويه‌اي است كه استراماچوني در پيش گرفته. برخي از رسانه‌ها نيز بعد از گذشت چند روز از غيبت استراماچوني به اين مساله پرداختند كه چرا بايد دستمزدهاي هنگفتي را به شخصي بدهيم كه به اين راحتي تيمش را در شرايط حساس تنها مي‌گذارد؟ روزنامه جمهوري اسلامي در گزارشي كه بازتاب زيادي در رسانه‌هاي ديگر پيدا كرد، نوشت:«در شرايط سخت اقتصادي كشور و درحالي كه بسياري از جوان‌ها فاقد شغل هستند و كمر خانواده‌ها زير بار قرض خم شده، قرارداد استراماچوني به عنوان يك مربي خارجي فوتبال براي مدت دو سال يك ميليون و ششصد هزار يورو است كه به نرخ امروز مي‌شود
22 ميليارد و 560 ميليون تومان؛ يعني هر ماه 940 ميليون تومان از جيب ملت. چنين اقداماتي علاوه بر اينكه ولخرجي و تلف كردن بيت‌المال است، توهين به مربيان داخلي هم هست؛ مربياني كه اگر به آنها بها داده شود، مي‌توانند كارهاي بزرگي انجام دهند.»

در نهايت بعد از شدت گرفتن انتقادات به پروسه قهر استراماچوني روز سه‌شنبه غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه گفت:«اينكه يك مربي مي‌آيد و مي‌رود به خصوص در تيم ملي و 2 باشگاه پرطرفدار، از مسوولان وزارت ورزش انتظار داريم در اين زمينه دقت لازم صورت بگيرد. امروز حوزه فوتبال از حوزه‌هاي پرطرفدار قشر جوان است و اقتضا مي‌كند متوليان
به‌گونه‌اي عمل كنند كه از اموال بيت‌المال چيزي به هدر نرود و با علاقه و احساسات جوانان بازي نشود. تقاضا داريم، دقت لازم در اين زمينه صورت بگيرد و در انعقاد و فسخ قرارداد به گونه‌اي عمل شود كه با احساسات مردم و حقوق بيت‌المال بازي نشود و در زمينه حقوق بيت‌المال، سازمان بازرسي قطعا نظارت مي‌كند.»

حال بايد ديد بالاخره چه موقع داستان استقلال و استرا به سرانجام مي‌رسد. آنچه واضح به نظر مي‌رسد اين است كه طولاني شدن اين داستان به نفع هيچ يك از طرفين و در مجموع فضاي ورزشي كشور نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون