• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4539 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۷ آذر

توصيه عجيب ساموئل اتوئو به خبرنگاران آفريقايي:

توپ طلا ربطي به رنگ پوست ندارد

ساموئل اتوئو، ستاره سابق فوتبال كامرون، كوتاه ماندن ساديو مانه از توپ طلاي 2019 را ناشي از عدم اتحاد آفريقايي‌ها دانسته و مردم آفريقا را به نفرت از يكديگر متهم كرده است. اتوئو دقيقا گفته است: «چرا اين نفرت بين ما آفريقايي‌ها وجود دارد؟ چرا اين‌قدرحسادت نادرست؟ اگر از يكديگر قدرداني نكنيم، ديگران نمي‌خواهند اين كار را براي ما انجام دهند. اين شرم‌آور است. اگر همه آفريقايي‌ها به ساير آفريقايي‌ها راي مي‌دادند، ما تابه‌حال جوايز متعددي گرفته بوديم. آفريقا بايد نشان دهد كه چقدر قدرتمند است. ما خوشبختيم كه اين بازيكنان خوب را داريم كه بيش از 10 گل در ليگ قهرمانان اروپا به ثمر رسانده‌اند، ما سه گلزن برتر ليگ انگليس را داشتيم (مانه، صلاح و آوبام يانگ) اما اين بچه‌هاي جوان از حمايت ما برخوردار نيستند. من مي‌خواهم تا آنجا كه مي‌توانم با آنها همراهي كنم، از آنها دفاع كرده و از آنها محافظت كنم. اين همان چيزي است كه ما آفريقايي‌ها هميشه در همه سطوح آن را درك نكرده‌ايم و به همين دليل است كه هنوز عقب هستيم.»

سخنان اتوئو از اين حيث عجيب است كه اگر حرف او را بكاويم، نهايتا به اين نكته مي‌رسيم كه خبرنگاران آفريقايي بايد به يك بازيكن آفريقايي، از آن حيث كه آفريقايي است، راي بدهند تا توپ طلا نهايتا به يك فوتباليست آفريقايي برسد. اتوئو صريحا گفته است: «مسي جايزه توپ طلا را از آن خود كرد، چراكه همه امريكاي جنوبي به او راي دادند و احتمالا بيشتر اروپايي‌ها نيز راي خود را به فن دايك اختصاص دادند. مردم آفريقا اما با يكديگر رابطه خوبي ندارند و از هم حمايت نمي‌كنند.»

در واقع اتوئو خواستار راي قاره‌اي است؛ راي آفريقايي‌ها به آفريقايي‌ها، فارغ از اينكه مسي بهتر بوده است يا ساديو مانه. اما يك خبرنگار زبده چطور مي‌تواند موقع راي دادن، نظر كارشناسانه‌اش را كنار بگذارد و صرفا براساس نژاد يا -دقيق‌تر بگوييم- رنگ پوست راي بدهد. ساديو مانه قطعا در سال 2019 جزو بازيكنان خوب دنيا بوده است اما هر كسي كه آشنايي مختصري با فوتبال داشته باشد، مي‌داند كه او در سال 2019 در حد مسي نبود.

در اين صورت اتوئو چطور انتظار دارد كه سردبيران و خبرنگاران ارشد نشريات فوتبالي آفريقا، به صرف آفريقايي بودن ساديو مانه، او را برتر از مسي بنشانند؟ آيا خود اين تجويز، تجويزي نژادپرستانه نيست؟ نژادپرستي فقط در تحقير يك نژاد متجلي نمي‌شود. مبناي اصلي‌اش، برتر نشاندن افراد يك نژاد نسبت به افراد نژادهاي ديگر است. تعلق خاطر به آن نژاد يا آن رنگ پوست نيز دليل اصلي چنين رجحاني است. وقتي دنياي فوتبال با نژادپرستي به جد مبارزه مي‌كند، دليلي ندارد كه خبرنگاران سياه‌پوست به بازيكنان سياه‌پوست راي دهند، كما اينكه سفيدپوست‌ها هم به سفيدپوست‌ها راي نمي‌دهند. آن كسي كه توپ طلا را برد، نه يك سفيدپوست كه ليونل مسي بود. آن كسي هم كه توپ طلا را نبرد، نه يك سياه‌پوست كه ساديو مانه بود. به همين سادگي.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون