• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

اصلاح شيوه‌هاي حكومتداري براي افزايش مشاركت مردم

حسين نوراني‌ن‍ژاد

حوادث آبان‌ماه 98 در همه موضوعات كشور تاثيرگذار است؛ از جمله انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي. اين مساله، مقطعي از تاريخ ايران‌ پس از انقلاب را ساخته كه دست‌كم به سادگي نمي‌توانيم به شرايط پيش از آن برگرديم. ابعاد اجتماعي و سياسي آن فراوان است. بسياري افراد را ناراحت و بسياري خانواده‌ها را داغدار كرد. همين‌طور بسياري از كساني را كه احساس مسووليت اجتماعي دارند و بر اساس احساس مسووليت و تكليفي كه دارند، به عرصه سياسي و اجتماعي اخلاقي ورود پيدا مي‌كنند، دلخور، آزرده و عزادار كرد.

با اين حساب، اين اتفاقات قطعا بر انتخابات و مشاركت مردم در انتخابات پيش‌رو تاثير دارد. مردمي كه قرار است راي دهند يا كانديدا شوند، پيش از نقش سياست‌ورزي‌شان، انسان هستند و داراي احساسات. آنها اگرچه شايد برخي، رفتارشان را احساسي يا حتي خلاف منافع ببينند، اما وقتي احساسات‌شان جريحه‌دار شود، از منافع خود مي‌گذرند؛ چه رسد به اينكه در منفعت مشاركت در انتخابات هم ترديد كنند. آنچه مسلم است، احساسات عمومي در پي حوادث آبان‌ماه جريحه‌دار شده و بعضي حتي در تحليل‌هاي عقلاني خود نسبت به مباحث سياسي و انتخاباتي تجديدنظر كرده‌اند.

در اين شرايط و باتوجه به ضعف نهادهاي واسط جامعه و قدرت به نظر مي‌رسد تنها دستگاه‌هاي حكومتي‌اند كه قادر به ايفاي نقش و دلجويي از آسيب‌ديدگان حوادث آبان‌ماه و اعمال اصلاحاتي هستند كه به جامعه اطمينان مي‌دهد حوادثي از اين دست تكرار نخواهد شد. در اين راستا، دستگاه‌هاي حكومتي بايد با اصلاح شيوه‌هاي حكومتداري و نشان دادن بارقه‌هايي از اين اصلاحات به بخشي از جامعه كه ممكن است هنوز پذيراي اين‌ بارقه‌ها باشند، پيغام بدهند كه دست‌كم عزمي براي ايجاد و اعمال اين اصلاحات در شيوه‌هاي حكومتداري به نفع حقوق مردم و عدالت وجود دارد. اگر اين اتفاق نيفتد كار چنداني از دست جريان‌هاي سياسي كه واسطه بين مردم و جامعه هستند، برنمي‌آيد.

دولت و حكومت بايد از طريق اصلاحات بنيادين در شيوه‌هاي حكومتداري، رعايت حقوق شهروندي، احترام به حق اعتراض مردم، ايجاد عدالت اجتماعي، حاكميت قانون و رفع رفتاري كه جامعه از آنها احساس تحقير مي‌كند، مشاركت مردم در انتخابات پيش‌رو را بالا ببرند.

كار كوتاه‌مدت موثر اين است كه مشخص كنند خشونت‌هاي صورت گرفته، از كدام ناحيه بوده و چه برخوردي با عاملان و آمران آن صورت مي‌گيرد. با وجود اينكه مدت مديدي از اين اتفاقات گذشته، رسانه‌هاي مختلف خارجي و فضاي مجازي مرتبا اعداد و ارقامي از تعداد جانباختگان اين حادثه اعلام مي‌كنند كه پرسش‌هايي را در ذهن جامعه ايجاد و جامعه را دچار سردرگمي و آشوب كرده اما مسوولان ذي‌ربط اگرچه درصد جانباختگاني كه در اعتراض‌ها حضور نداشتند را اعلام مي‌كنند اما حاضر نيستند عدد كشته‌شدگان را اعلام كنند تا مردم بدانند چند خانوار به دليل اين اتفاقات عزادار شدند يا اين هموطنان از كدام مناطق كشور بوده‌اند و احيانا اگر عدول و كوتاهي يا رويدادي خلاف قانون صورت گرفته، چه برخوردي با آمران و عاملان صورت گرفته است.با اين همه اما در اين فضاي عدم ‌شفافيت به نظر نمي‌رسد كه رويكرد دلجويي از سوي نهادهاي قدرت اتخاذ شود. به بيان دقيق‌تر ‌جز اقدام مثبتي كه براي شهيد ناميدن جمعي از جانباختگان و دلجويي از خانواده آنها صورت گرفته است، ساير اقدامات، چندان رنگ و بويي از دلجويي از مردم ندارد.

سخنگوي حزب اتحاد ملت

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون