• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

از افتتاحيه سازخانه تا احتمال تقلبي بودن آثار فرانسيس«گويا»

غريب‌پور و اپرايي از خواجوي‌كرماني

گروه هنر و ادبيات

ادامه اجراي اپراهاي عروسكي غريب‌پور

سرپرست گروه تئاتر «آران» خبر از آماده شدن متن اپراي «هماي همايون» اثر خواجوي‌كرماني داده و گفته است اين گروه در انتظار انعقاد قرارداد براي توليد اين اپراي عروسكي است. بهروز غريب‌پور، سرپرست گروه تئاتر «آران» و كارگردان اپراهاي عروسكي متعدد، درباره فعاليت اين گروه تئاتري در ماه‌هاي باقيمانده سال ۹۸ به مهر گفت: «به‌زودي و در ادامه رپرتوآر اپراهاي عروسكي گروه «آران» از ۱۱ دي به ترتيب اپراهاي «رستم و سهراب» و «مكبث» به صحنه مي‌روند و برنامه‌ريزي‌مان بر اين است كه تا پايان سال ۲ يا ۳ اثر ديگر گروه نيز اجرا شوند.» او درباره اپرايي كه از «هماي همايون» اثر خواجوي‌كرماني اقتباس كرده، گفته است: «بعد از يك‌سال متن اپراي «هماي همايون» بر اساس يكي از مثنوي‌هاي بي‌نظير خواجوي‌كرماني به اتمام رسيد. گروه ما براي توليد اين اپرا اعلام آمادگي كرده ولي هنوز قراردادي با ما منعقد نشده است.»

تجليل از سه پيشكسوت در نمايشگاه سازخانه

سومين نمايشگاه سازخانه موسيقي ايران (سازخانه) از دوشنبه، نهم دي‌ با نمايش بيش از ۶۰ اثر از هنرمند سازنده ساز و برگزاري نشست‌هاي پژوهشي و تخصصي در خانه هنرمندان آغاز به كار مي‌كند. مراسم افتتاحيه نمايشگاه ساعت ۱۵ روز دوشنبه در تالار استاد جليل شهناز خانه هنرمندان برگزار مي‌شود. در اين مراسم از چند چهره پيشكسوت سازسازي نيز با حضور هنرمندان و مسوولان تجليل مي‌شود. بازديد از اين نمايشگاه براي عموم علاقه‌مندان آزاد است و مي‌توانند از ۹ تا ۱۳ دي از ساعت ۱۳ الي ۲۱ به خانه هنرمندان ايران واقع در خيابان طالقاني، خيابان شهيد موسوي شمالي مراجعه كنند.

فيلم سروش صحت اكران مي‌شود

غلامرضا فرجي، سخنگوي شوراي صنفي نمايش در هشتمين جلسه اين شورا خبر داده است كه فيلم سينمايي «جهان با من برقص» به كارگرداني سروش صحت، كارگردان و فيلمنامه‌نويس از 11 دي‌ روي پرده سينماها مي‌رود. علي مصفا، جواد عزتي، هانيه توسلي، پژمان جمشيدي، سياوش چراغي‌پور، كاظم سياحي، مهراب قاسمخاني و ... بازيگران اين فيلم سينمايي هستند. فيلمنامه «جهان با من برقص» به‌طور مشترك توسط سروش صحت و ايمان صفايي نوشته شده است.

شايد آثار گويا تقلبي باشند

به تازگي كارشناس هنري اسپانيايي مدعي شده است، برخي نقاشي‌هايي را كه به فرانسيسكو گويا، هنرمند اسپانيايي نسبت داده مي‌شوند در واقع دستياران او خلق كرده‌اند. ژوليت ويلسون بارئو، از كارشناسان آثار گويا، در گفت‌وگو با روزنامه گاردين به موزه‌ها هشدار داده و گفته است بايد آن دسته از آثارشان را كه به گويا نسبت داده شده‌اند مورد بررسي قرار دهند. ويلسون بارئو با اشاره به اينكه بخشي از اين مشكلات به اموال كارگاه سال ۱۸۱۲ گويا‌ باز مي‌گردد، اضافه كرده است: «فكر مي‌كرديم هر آنچه در فهرست اموال اين كارگاه به ثبت رسيده اثر‌گوياست. با گذشت زمان به اين نتيجه رسيدم، ممكن است برخي از آنها به دست خود گويا خلق نشده باشند. مساله اين است كه گويا‌ همچون ساير هنرمندان بزرگ تاريخ كارگاهي فعال با حضور و شركت دستيارهايش داشته است در نتيجه بسياري از اين نقاشي‌ها با اينكه ممكن است توسط فردي جز گويا خلق شده باشند، اما همگي به عنوان خروجي كارگاه گويا شناخته مي‌شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون