• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4549 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۹ دي

بيشترين شكايت قصور مربوط به كدام رشته پزشكي است؟

براساس اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور، بيشترين تعداد شكايات قصور پزشكي از فروردين تا آبان سال جاري به ترتيب مربوط به رشته‌هاي دندان‌پزشكي با ۶۶۲، زنان و زايمان با ۵۱۹، جراحي عمومي با ۴۴۷، جراحي ارتوپدي با ۳۲۷، پزشكان عمومي با ۲۹۲، گوش حلق و بيني با ۲۲۸ و پرستاري با ۲۱۴ بوده است. به گزارش سازمان پزشكي قانوني كشور، عباس مسجدي در نشستي با جمعي از كارشناسان مدعو كميسيون‌هاي تخصصي پزشكي قانوني گفت: هر چند كميت و تعداد پرونده‌هاي مورد بررسي در كميسيون‌ها حائز اهميت است اما نگرش اصلي به كميسيون‌هاي پزشكي قانوني كيفيت محور است و نحوه رسيدگي به پرونده‌هاي ارجاعي و حفظ تكريم مردم و جامعه پزشكي اهميت ويژه‌اي دارد. او درباره قصور پزشكي و وضعيت اين اتفاق در كشور توضيح داد: در بررسي پرونده‌هاي قصور پزشكي در كميسيون‌ها ضمن لزوم حفظ احترام جامعه پزشكي به عنوان يك گروه مرجع بايد حقوق مردم هم احصا و احقاق شود به ويژه در شرايطي كه دشمنان تلاش مي‌كنند مردم را در حوزه‌هاي گوناگون نااميد و مأيوس كنند. مسجدي با بيان اينكه هر پرونده قصور در كميسيون از حساسيت ويژه‌اي برخوردار است، تاكيد كرد: پرونده‌هايي كه در كميسيون‌ها بررسي مي‌شود هر يك به تنهايي قابل بررسي و پيشگيري است كه بدون شك بررسي دقيق آنها و مشخص شدن علل قصور مي‌تواند از تكرار آن جلوگيري كند. رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با بيان اينكه بايد بهترين و متعهدترين افراد براي حضور در جلسات كميسيون‌ها انتخاب شوند، ادامه داد: براي انتخاب كارشناسان كميسيون‌هاي تخصصي، شاخص‌هايي تعريف شده كه با همكاري فرهيختگان جامعه پزشكي در تلاشيم تا افرادي با حداكثر انطباق با اين شرايط به عنوان كارشناس كميسيون‌هاي تخصصي دعوت و در خصوص پرونده‌هاي ارجاعي اظهارنظر كنند. ايرنا

 

۴۷ درصد از پرونده‌هاي قصور پزشكي

منجر به محكوميت شد

به گفته رييس سازمان پزشكي قانوني كشور از ابتداي فروردين تا پايان آبان سال جاري ۱۹ هزار و ۶۰۹ پرونده در كميسيون‌هاي پزشكي قانوني بررسي شد كه از اين تعداد ۶ هزار و ۳۰۲ پرونده مربوط به قصور پزشكي است كه ۳۲ درصد از كل پرونده‌هاي ارجاعي به كميسيون‌ها را در برمي‌گيرد. او همچنين گفت: از كل پرونده‌هاي بررسي شده در كميسيون ۴۷ درصد محكوميت پزشك را به همراه داشت و ۵۳ درصد نيز به تبرئه پزشك انجاميد. مسجدي با اشاره به رشته‌هاي داراي بيشترين شكايت در 8 ماه گذشته افزود: بر اساس آمارهاي موجود، بيشترين تعداد شكايات قصور به ترتيب مربوط به رشته‌هاي دندان‌پزشكي با ۶۶۲، زنان و زايمان با ۵۱۹، جراحي عمومي با ۴۴۷، جراحي ارتوپدي با ۳۲۷، پزشكان عمومي با ۲۹۲، گوش حلق و بيني با ۲۲۸ و پرستاري با ۲۱۴ بود. او درباره استان‌هايي كه بيشترين ميزان قصور پزشكي را تجربه كرده‌اند نيز گفت: همچنين استان‌هاي تهران، فارس و البرز بيشترين و استان‌هاي لرستان، ايلام و هرمزگان كمترين آمار شكايات قصور پزشكي را در 8ماهه امسال داشته‌اند.

 

۱۵۰ شهر كشور مركز پزشكي قانوني ندارند

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تاريخچه سازمان فعاليت‌ها و خدمات آن خاطرنشان كرد: در سال گذشته، پزشكي قانوني ۲.۵ ميليون نظر كارشناسي صادر كرد كه ۸۵درصد آن مربوط به حوزه معاينات، ۱۰ درصد آزمايشگاه‌ها و 5 درصد تشريح بود. او گفت: اكنون ۳۷۲ مركز پزشكي قانوني در كشور در حال ارايه خدمت به مردم هستند اين درحالي است كه ۱۵۰ شهرستان با وجود داشتن دادگستري فاقد مركز پزشكي قانوني هستند. مسجدي ادامه داد: فاصله شهرهاي فاقد پزشكي قانوني تا اولين شهر داراي پزشكي قانوني ۸۰ كيلومتر است بنابراين با دولت و مجلس در حال رايزني هستيم تا بتوانيم اين مشكل را برطرف كنيم، چراكه مردم اين مناطق براي دريافت خدمات پزشكي قانوني با مشكلات بسياري مواجه مي‌شوند. رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با اشاره به خدمات پزشكي قانوني در بخش معاينات گفت: بيشترين حجم معاينات مربوط به نزاع است كه ۳۳ درصد كل معاينات را در برمي‌گيرد و بعد از آن معاينه مصدومان تصادفات بيشترين آمار مراجعان سازمان را شامل مي‌شوند. مسجدي با تاكيد بر تشخيص و شناسايي تصادفات ساختگي در پزشكي قانوني ادامه داد: در سال گذشته پزشكي قانوني از محل شناسايي تصادفات ساختگي رقم قابل توجهي به بيمه‌ها كمك كرد. رييس سازمان پزشكي قانوني با تاكيد بر بعد آموزشي و پژوهشي وظايف سازمان خاطرنشان كرد: پزشكي قانوني، سازماني علمي است و در وظايف آن نيز به بعد آموزشي و پژوهشي تاكيد شده است و اين سازمان تلاش مي‌كند تا بتواند در تراز سازمان‌هاي برتر دنيا قرار گيرد.

 

راه‌اندازي اتاق پدر و كودك ر گرمخانه‌هاي مردان

سيد مالك حسيني، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران از راه‌اندازي اتاق پدر و كودك در گرمخانه‌هاي مردان براي نخستين بار خبر داد. به گزارش ايلنا، تهران در سطح مناطق ۲۲گانه داراي ۱۶ گرمخانه مردان با ظرفيت 2هزار تخت و ۳ گرمخانه بانوان در مناطق ۲۲، ۸ و ۱۲ با ظرفيت ۳۳۰ تخت است، اما اين گرمخانه‌ها براي نگهداري زنان و مردان بي‌سرپناه و نه كودكان راه‌اندازي شده‌اند. اگرچه در گرمخانه زنان واقع در منطقه ۲۲ و منطقه ۸ شرايط نگهداري كودكان نيز با راه‌اندازي اتاق كودك فراهم شده است، اما تهران تنها شاهد حضور زنان بي‌سرپناهي نيست كه كودكي به همراه دارند و مردان نيز ممكن است در چنين شرايطي قرار گيرند و با حضور يك فرزند از سرپناهي براي زندگي محروم باشند، در نتيجه لزوم توجه به حضور پدر و كودك در يك مكان مشترك نيز حس مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون