• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4556 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي

تلاش دموكرات‌ها براي جلوگيري از جنگ

كنايه كميته روابط خارجي امريكا به ترامپ: شما ديكتاتور نيستيد

ميثم سليماني

 

 

در امريكا به‌طور سنتي يك رابطه ميان كاخ سفيد و كنگره وجود دارد. فرقي نمي‌كند چه حزبي قدرت هر كدام را در اختيار دارد، تعامل ميان سنا، مجلس نمايندگان و كاخ سفيد علي‌رغم همه اختلافات حزبي و سياسي بخشي از ساختار سياسي امريكا به حساب مي‌آيد. اما حالا به نظر مي‌رسد اين شرايط كاملا تغيير كرده است. اين سنت در دولت ترامپ از بين رفته و اتفاقات اخير در اين كشور نشان مي‌دهد ارتباط ميان كاخ سفيد با كنگره و به‌خصوص با دموكرات‌هاي كنگره امريكا كه اكنون قدرت در مجلس نمايندگان را در اختيار دارند به حداقل ممكن رسيده است، چراكه اكنون دونالد ترامپ به صورت خودسرانه مشغول اقداماتي است كه به‌طور كامل كنگره امريكا را ناديده گرفته است. او اكنون نقش كنگره امريكا را در تصميم‌هاي خود به حداقل رسانده و براي اقدامات خود به هيچ نهادي پاسخگو نيست. او حتي يكي از عالي‌رتبه‌ترين مقام‌هاي نظامي ايران را ترور كرد بدون اينكه هيچ‌گونه مجوز روشن و مشخصي براي اين كار
از سوي كنگره داشته باشد و اين كار موجب خشم بسياري از سياستمداران امريكايي شده است و به نظر مي‌رسد همه طرف‌ها به حدي از هم فاصله گرفته‌اند كه در حال بحث در توييتر هستند تا اينكه رودررو با يكديگر وارد مذاكره شوند.

چاك شومر، رهبر اقليت مجلس سنا و همچنين كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان، توييت‌هاي تهديدآميز ترامپ در قبال ايران را محكوم كردند و هرگونه اقدام نظامي عليه ايران را منوط به تصميم كنگره دانستند.

دونالد ترامپ در سلسله توييت‌هايي كه روز يكشنبه منتشر كرد رسما ايران را تهديد كرد كه اگر بخواهد در پاسخ به ترور سردار سليماني اقدامي عليه امريكا انجام دهد، امريكا به شكل نامتناسبي پاسخ خواهد داد و عنوان كرده بود براي چنين كاري نياز به مجوز حقوقي نيست. او همچنين ايران را تهديد كرده كه 52 نقطه ازجمله مراكز فرهنگي ايران را نيز هدف قرار دهد.

سخنان رييس‌جمهور به‌شدت باعث عصبانيت و انتقاد شديد دموكرات‌هاي كنگره شده است. كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان يكشنبه ظهر در پاسخ به توييت ترامپ نوشت: از اين تريبون و رسانه يادآور مي‌شويم كه تصميم براي آغاز يك جنگ و اقدام نظامي طبق قانون اساسي در اختيار كنگره است. در اين توييت خطاب به ترامپ يادآوري شده است كه شما ديكتاتور نيستيد.

در بيانيه‌اي كه روز شنبه اليوت انگل، رييس دموكرات كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان منتشر كرد، وعده داد از هرگونه جنگ با ايران جلوگيري كند. او در ادامه عنوان كرد كه رييس‌جمهور با علم به اينكه براي هرگونه اقدام نظامي بايد با كنگره وارد مشورت شود و از سوي ديگر از اين موضوع آگاهي داشت كه اوضاع شكننده روابط ميان ايران و امريكا تشديد مي‌شود، حمله را ترتيب داده بود. او در ادامه عنوان كرد كه ما بايد يك پيام واضح به كاخ سفيد ارسال كنيم كه نبايد كشور وارد يك جنگ با تصورات غلط شود. او در ادامه عنوان كرد كه سال گذشته ميلادي سناتورهاي جمهوري‌خواه تلاش‌هاي دموكرات‌ها را براي تصويب قانوني
در راستاي جلوگيري از رفتن ترامپ به هر جنگي بدون مجوز كنگره را متوقف كردند. او در ادامه عنوان كرد، حالا باتوجه به جديدترين اقدامات، ما وظيفه داريم اين مسير را دوباره امتحان كنيم. انگل تصريح كرد كه من قبلا كار خود را با همكارانم در زمينه تنظيم قانون جديد شروع كرديم تا دوباره آن را به جريان اندازيم.

به نوشته نيوزويك، اقدام غيرمنتظره امريكا براي ترور سردار سليماني، محافل سياسي در واشنگتن را به‌شدت متلاطم و همه را نگران كرده كه اين اتفاق مي‌تواند آغازي براي جنگ با تهران شود.

باب منندز، سناتور بلندپايه دموكرات در كميته روابط خارجي سناي امريكا نيز روز گذشته در توييتر با انتشار تصوير يك نامه در توييترش نوشت: ما يك نامه كوتاه اما مشخص به رييس‌جمهور امريكا نوشتيم: چيزي را از مردم امريكا پنهان نكن. درباره تصميمت براي كشتن (ترور) سليماني توضيح بده كه امريكا را در آستانه جنگ با ايران قرار داده است.

نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا نيز روز يكشنبه عنوان كرده است كه به‌زودي قطعنامه‌اي قوي را در مورد محدود كردن اقدامات نظامي رييس‌جمهور دونالد ترامپ را ارايه خواهند كرد تا جلوي اقداماتي مانند حمله جمعه را بگيرند. پلوسي طي بيانيه‌اي عنوان كرد، هفته گذشته دولت ترامپ يك حمله هوايي نظامي تحريك‌آميز و نامتناسب را در راستاي هدف قرار دادن مقامات عالي‌رتبه نظامي ايران انجام داد. اين اقدام به دليل تشديد جدي تنش‌ها با ايران، كارمندان، ديپلمات‌ها و ديگر منافع امريكا را
به خطر خواهد انداخت. او ادامه داد: ما به عنوان اعضاي كنگره، اولين مسووليت‌مان امنيت مردم امريكاست، به همين دليل ما نگران هستيم كه دولت اين اقدام را بدون مشورت با كنگره و احترام گذاشتن به اينكه اختيار هرگونه اقدام جنگي
به واسطه قانون اساسي در دستان كنگره است انجام دهد. او عنوان كرد كه قطعنامه مجلس مشابه لايحه‌اي است كه توسط سناتور تيم كين در سناي امريكا ارايه شده است.

او گفت: مسووليت‌هاي نظارت طولاني‌مدت كنگره بر هر گونه اقدام جنگي در اين قطعنامه بار ديگر تاكيد مي‌شود و در صورت هر گونه اقدامي نظامي دولت در مورد ايران نيز اين اختيار به كنگره داده مي‌شود كه بتواند ظرف 30 روز روند جنگ را متوقف كند.

گفتني است امريكايي‌ها به‌شدت نگران پاسخ ايران و متحدانش در پي ترور سردار سليماني هستند و اين روند مي‌تواند امريكا را وارد تشديد تنش بيشتر و حتي جنگ با ايران كند.

از طرفي ديگر دولت اگرچه پس از ترور سردار سليماني يك گزارش به كنگره ارايه داده است، اما عنوان كرده كه به دليل محرمانه بودن اطلاعات نمي‌تواند دلايل اين اقدام نظامي را ارايه دهد؛ موضوعي كه به‌شدت دموكرات‌هاي كنگره را عصباني كرده است، چراكه نه ترامپ و نه تيم او به هيچ عنوان روشن نكردند دقيقا چه هدفي تبديل به بهانه ترور سردار سليماني شده است، چراكه او عملا با اقدام خود در روز 4 ژانويه كاملا كنگره را ناديده گرفته است. باب منندز و چاك شومر، سناتورهاي دموكرات، عنوان كردند به نظر مي‌رسد هيچ توجيه قانوني براي طبقه‌بندي اطلاعات مربوط به ترور سردار سليماني وجود ندارد. دولت امريكا اكنون در حال توجيه اقدام خود در مقايسه با دستور باراك اوباما براي قتل اسامه بن لادن هستند، ولي نمي‌دانند اين دو با يكديگر چه تفاوت‌هاي فاحشي دارند. اسامه بن لادن، رهبر يك گروه تروريستي شناخته شده در سازمان ملل متحد بود كه امريكا به عنوان عضو شوراي امنيت سازمان ملل اين وظيفه را داشت او را رهگيري و هدف قرار دهند و اختيارات جنگي رياست‌جمهوري پس از حملات يازده سپتامبر نيز اين اقدام را پوشش مي‌داد. اما ترور سردار سليماني به عنوان يك مقام نظامي عالي‌رتبه و رسمي ايران، در چارچوب هيچ‌يك از قوانين و اختيارات رييس‌جمهور امريكا قرار نمي‌گيرد و اين موضوع يك اقدام نظامي عليه يك كشور
به حساب مي‌آيد كه رييس‌جمهور امريكا اختياري در اين چارچوب ندارد. با اين حال هر چند دموكرات‌ها به دنبال محدودسازي اختيارات ترامپ و بازگشت جايگاه كنگره هستند، اما به نظر نمي‌‌رسد جمهوري‌خواهان در اين فضاي قطبي و حزبي كه امريكا درگير آن شده با دموكرات‌ها همراهي لازم را انجام دهند، مگر آنكه معامله‌اي در پشت پرده صورت گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون