• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4556 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي

جوايز گلدن گلوب 2020 اهدا شد

شب سياست و سينما

بهار سرلك

 

 

هفتادوهفتمين دوره اهداي جوايز گلدن گلوب عصر يكشنبه در سالن هتل بورلي هيلتون واقع در بورلي هيلز لس‌آنجلس برگزار شد. در شبي كه بسياري دلسرد و دست خالي به خانه بازگشتند، «روزي روزگاري در هاليوود» به كارگرداني كوئنتين تارانتينو كه نامه عاشقانه‌اش به هاليوود اواخر دهه 1960 است برترين برگزيده اين دوره از مراسم گلدن گلوب شناخته شد و گوي‌هاي زرين بهترين فيلم موزيكال يا كمدي، فيلمنامه‌نويسي و بهترين بازيگر نقش مكمل مرد را به دست آورد.

 

هاليوود، نت‌فلكيس را كنار زد

«مرد ايرلندي» ساخته مارتين اسكورسيزي و محصولي از كمپاني رسانه جاري نت‌فليكس كه همانند «روزي روزگاري... در هاليوود» در پنج بخش نامزد شده بود، دست خالي به خانه بازگشت. در مجموع يكشنبه شب، زماني بود كه هاليوود، رسانه‌هاي جاري را كنار زد. در نتيجه «1917» به كارگرداني سم مندس كه روايتي حماسي از صحنه جنگ جهاني اول است و اكران گسترده آن در سينماها از جمعه آغاز مي‌شود، بهترين فيلم سينمايي شناخته و جايزه بهترين كارگرداني هم نصيب مندس شد. او هنگام دريافت جايزه‌اش آشكارا از نت‌فليكس انتقاد كرد: «اميدوارم معناي اين جايزه اين باشد كه مردم به سينماها بروند و آن را از روي پرده نقره‌اي تماشا كنند، همان طوري كه ما قصد نمايشش را داشته‌ايم.»

مراسم اهداي جوايز گلدن گلوب، شبي تحقيرآميز براي نت‌فليكس، اين غول رسانه جاري رقم زد. نت‌فليكس با 34 نامزدي (17 نامزدي در بخش سريال‌هاي تلويزيوني و 17 نامزدي در بخش فيلم‌هاي سينمايي) پيشتاز اين مراسم بود كه «قصه ازدواج» ساخته نوآ بامباك در شش بخش نامزد شده بود و بيشترين تعداد نامزدي را در اين شب به خود اختصاص داده بود. «اسم من دولمايت» كه بازگشت بازيگر و كمدين مشهور به سينما را رقم زده و درام زندگينامه‌اي «دو پاپ» با نقش‌آفريني آنتوني كويين، كه هر كدام در چهار بخش نامزد بودند، جايزه‌اي به دست نياوردند و نت‌فليكس فقط با دو جايزه اين مراسم را ترك كرد: لارا درن براي ايفاي نقش زن مكمل در «قصه ازدواج» و اوليويا كلمن براي ايفاي نقش اليزابت دوم در سريال «تاج» بهترين بازيگر زن درام تلويزيوني شناخته شد.

كمپاني‌هاي آمازون و هولو هر كدام دو جايزه به دست آوردند كه «فليبگ» بهترين سريال كمدي شناخته شد (آمازون) اما اپل تي‌وي پلاس دست خالي به خانه بازگشتند.

در عوض HBO توانست نامزدي در 15 بخش را به چهار جايزه تبديل كند كه از ميان آنها مي‌توان به بهترين درام تلويزيوني «وراثت» و بهترين سريال كوتاه «چرنوبيل» اشاره كرد. كمپاني سوني كه تهيه و توليد «روزي روزگاري ... در هاليوود» را بر عهده داشت، برترين برنده مراسم در ميان كمپاني‌هاي فيلم شناخته شد.

 

شب طلايي بريتانيايي‌ها

هفتادوهفتمين دوره مراسم جوايز گلدن گلوب شبي طلايي براي بريتانيايي‌ها بود. موج پيروزي بريتانيايي‌ها با اهداي جايزه بهترين فيلم درام و كارگرداني به سم مندس براي «1917» كامل شد. بريت تارون اجرتون، بازيگر ولزي، براي ايفاي شخصيت سر التون جان، خواننده انگليسي در فيلم «راكت‌من» جايزه بهترين بازيگر مرد بهترين فيلم موزيكال يا كمدي را دريافت كرد. فيبي ولر بريج، بازيگر و فيلمنامه‌نويس انگليسي كه پيش از اين در مراسم امي بريتانيا براي سريال «فليبگ» درخشيده بود، جايزه بهترين بازيگري زن و بهترين سريال كمدي گلدن گلوب را براي اين اثر تلويزيوني به خانه برد. اوليويا كلمن، بازيگر انگليسي براي ايفاي نقش ملكه اليزابت دوم بهترين بازيگر زن سريال تلويزيوني درام شناخته شد. بازيگر اسكاتلندي برايان كاكس با ايفاي نقش در سريال امريكايي «وراثت» توانست جايزه بهترين بازيگر مرد سريال درام را از آن خود كند. سازنده بريتانيايي همين سريال، جسي آرمسترانگ جايزه بهترين درام تلويزيوني را نيز به دست آورد.

 

از سياست گريزي نيست

در ابتداي مراسم ريكي جرويس، بازيگر و كمدين بريتانيايي كه تا به حال پنج بار اجراي اين مراسم را بر عهده داشته و به اظهارنظرهاي بي‌پروايش معروف است، موظف بود به حضاري كه بازيگران درجه يك سينماي انگليسي‌زبان و سينماي بين‌الملل يادآوري كند كه آنجا محلي براي بيان ديدگاه‌هاي سياسي‌شان نيست: «ديگر هيچ‌كس به فيلم و سينما اهميتي نمي‌دهد.»

او كه براي نقش‌آفريني در سريال كمدي «دفتر» برنده بهترين بازيگر مرد سريال موزيكال يا كمدي شده بود به برندگان توصيه كرد: «اگر امشب جايزه‌اي برديد، اينجا را پلتفرمي براي بيان سخنان سياسي‌تان نكنيد. شما هيچ جايگاهي براي سخنراني عمومي درباره هيچ چيزي نداريد. شما از دنياي واقعي خبري نداريد. اكثر شما كمتر از گرتا تانبرگ مدرسه رفته‌ايد.»

در اين وقت بود كه مريل استريپ به نشانه انزجار از حرف‌هاي جرويس سرش را تكان داد. ادي مورفي خنده‌اش را جمع كرد. كوئنتين تارانتينو هم بي‌قرارتر از هميشه شد. بذله‌گويي‌هاي نيش‌دار اين مجري موضوع تازه‌اي نيست. سينماگرهاي حساس هاليوودي به خوبي با استعداد جرويس در توهين و آزارشان آشنا هستند.

در اين دوره از مراسم گلدن گلوب خبري از آن لحظات تند و تيز مراسم گلدن گلوب 2017 نبود كه در آن مريل استريپ از حضار خواست به رفتار دونالد ترامپ توجه كنند يا زماني كه رابرت دنيرو در مراسم جوايز توني 2018 روي صحنه رفت و گفت: «گور پدرت ترامپ.» اما در هر حال جو حاكم بر اين مراسم سياسي بود و برخي به تنشي كه امريكا با ترور سردار قاسم سليماني با ايران ايجاد كرده و انتخابات رياست‌جمهوري 2020 اشاره كردند. همچنين آتش‌‌سوزي‌هاي جنگل‌هاي استراليا يكي از مهم‌ترين بحث‌هاي محيط‌زيستي اين شب بود.

با وجود توصيه‌هاي جرويس، سياست راه خود را به اين مراسم باز كرد. چطور مي‌توان جهاني را كه بيشتر شبيه به جعبه آتش‌زنه است، ناديده گرفت؟ پاتريشيا آركت هنگام دريافت جايزه بهترين بازيگر زن نقش مكمل براي نقش‌آفريني در سريال درام جنايي «تظاهر» دستور كاخ سفيد براي ترور سردار قاسم سليماني و اظهارات متعاقب آن را از سوي دونالد ترامپ زير سوال برد. هر چند او نامي از ترامپ نبرد اما از تمام امريكايي‌هايي كه اين مراسم را تماشا مي‌كردند خواست اواخر امسال پاي صندوق‌هاي راي بروند.

آركت ضمن تشكر براي اهداي اين جايزه به او، گفت: «از بودن در اينجا و دريافت جايزه خوشحالم اما مي‌دانم بعدها در كتاب‌هاي تاريخ سراغ رويداد امشب يعني پنجم ژانويه 2020 نمي‌رويم.» سپس آركت صحبتش را با ترسيم صحنه‌هايي از آينده ادامه داد: «در آن كتاب‌ها كشور ايالات متحده امريكا را در آستانه جنگ خواهيم ديد. رييس‌جمهوري را مي‌بينيم كه در توييترش تهديد مي‌كند 52 نقطه از جمله اماكن فرهنگي را بمباران خواهد كرد؛ جوان‌ها جان‌شان را كف دست‌شان مي‌گذارند و به سراسر دنيا سفر مي‌كنند؛ مردم نمي‌دانند ممكن است اين بمب‌ها روي سر بچه‌هاي‌شان بيفتد؛ و اين را هم بگويم كه قاره استراليا دارد در آتش مي‌سوزد.»

تشويقي كوتاه با صحبت‌هاي او كه تند و تيزترين انتقادهاي سياسي اين مراسم بود، همراه شد و آركت ادامه داد: «بنابراين بايد بگويم من هم عاشق بچه‌هايم هستم، پس از همه شما مي‌خواهم براي ساختن دنيايي بهتر براي بچه‌هاي ما و بچه‌هاي آنها، بايد در سال 2020 راي بدهيم و بايد از هر كسي كه مي‌شناسيم خواهش كنيم كه در 2020 پاي صندوق راي برود.»

آتش‌سوزي‌هاي بي‌سابقه در استراليا تا به حال حدود هشت‌ونيم ميليون هكتار از خاك استراليا را دربرگرفته است و هزاران خانه را ويران و 23 نفر را به كام مرگ كشانده است. چهره‌هايي مانند الن دي‌جنرس، كيت بلانشت و پيرس برازنان نگراني‌شان را از شعله‌هاي آتشي كه در استراليا زبانه مي‌كشد، ابراز كردند. همچنين زماني كه جنيفر انيستون و ريس ويتراسپون نام راسل كرو را به عنوان برگزيده جايزه بهترين بازيگر مرد نقش اول سريال كوتاه يا فيلم تلويزيوني خواندند، صحبت از غيبت او شد. دو ماه پيش خانه‌ كرو در نانا گلن واقع در نيو ساوت ولز استراليا طعمه حريق شد و به همين دليل اين بازيگر استراليايي روزهايي سخت را با خانواده‌اش مي‌گذارند. اما انيستون پيام او را براي حضار خواند: «اشتباه نكنيد مسبب اتفاقاتي كه در استراليا روي مي‌دهد، تغييرات اقليمي است. بايد عملكردمان براساس دانش علمي باشد، بايد نيروي كار جهاني را به سمت انرژي تجديدپذير سوق دهيم و به زمين كه جايي منحصربفرد و شگفت‌آور است احترام بگذاريم.»

جرد هريس كه جايزه بهترين بازيگري سريال كوتاه يا فيلم تلويزيوني براي نقش‌آفريني در سريال «چرنوبيل» دريافت كرد، گفت محوري‌ترين پرسشي كه در اين سريال مطرح مي‌شود اين است كه هزينه دروغ‌ گفتن‌ها چقدر است؟ او ادامه داد: «اين پرسش هر روز با چرخش اخبار بيشتر مطرح مي‌شود.»

در سال‌هاي اخير كه شمار بينندگان مراسم‌هاي اهداي جوايز تلويزيوني و سينمايي كمتر و كمتر شده است، ترامپ و جمهوريخواهان تقصير را به گردن اظهارنظرهاي اخلاقي هاليوودي‌هاي ليبرال انداخته‌اند. اما دلايل ديگري را مي‌توان براي پايين آمدن شمار بينندگان برشمرد؛ مي‌توان به كمبود نامزدهاي پرطرفدار، تغيير در عادات تماشاي تلويزيون و ميل به تماشاي رسانه‌هاي جاري يا ساده‌تر اينكه به جهان درهم و برهم جشنواره‌هاي اهداي جوايز اشاره كرد. واكين فينيكس كه جايزه بهترين بازيگري مرد فيلم سينمايي را براي ايفاي نقش آرتور فلك در تريلر روانكاوانه «جوكر» دريافت كرد به آتش‌سوزي جنگل‌هاي استراليا اشاره كرد و گفت: «راي دادن عالي است اما گاهي بايد خودمان مسووليت خودمان را بپذيريم، تغيير ايجاد كنيم و در زندگي‌مان ايثار كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون