• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4556 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي

بارش‌هاي جديد در راه است آماده باشيد

گروه اجتماعي | به نظر مي‌رسد با ورود سامانه جديد بارشي بايد از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه منتظر ابري شدن آسمان و بارش برف و باران در ارتفاعات و گردنه‌ها باشيم.

صادق ضياييان، مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي گفت: طي ۲۴ ساعت آينده در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان و شرق هرمزگان رگبار و رعد و برق و وزش باد شديد موقتي و در استان‌هاي كردستان، كرمانشاه و جنوب آذربايجان غربي بارش پراكنده پيش‌بيني مي‌شود.

ضياييان مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي خبر از فعال شدن سامانه جديد از عصر چهارشنبه داد و گفت: از بعدازظهر چهارشنبه سامانه بارشي جديدي از سمت غرب وارد كشور مي‌شود و در استان‌هاي واقع در شمال غرب، غرب، برخي نقاط جنوب غرب استان‌هاي واقع در دامنه‌هاي زاگرس مركزي و دامنه‌هاي البرز مركزي سبب بارش برف و باران و وزش باد شديد موقتي و در مناطق جنوبي سبب بارش باران گاهي همراه با رعد و برق خواهد شد.

مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي افزود: بر همين اساس پنجشنبه (۱۹ دي ماه) در غالب مناطق كشور جز مركز و جنوب غرب بارش ادامه خواهد داشت. جمعه (20 دي ماه) بارش در جنوب و جنوب شرق كشور تشديد خواهد شد همچنين در سواحل درياي خزر، شمال غرب و بخش‌هايي از استان‌هاي كرمانشاه و كردستان بارش پراكنده باران و برف رخ خواهد داد. در همين راستا سازمان هواشناسي هم با صدور اطلاعيه‌اي با اشاره به نفوذ سامانه بارشي به كشور از چهارشنبه (۱۸ دي ماه) از وقوع رگبار و رعد و برق در جنوب ايران خبر داد و بر لزوم آمادگي براي آبگرفتگي و حتي سيل احتمالي نيز تاكيد كرد.

 

هشدار هواشناسي

بر اساس اطلاعيه سازمان هواشناسي بارش باران و برف چهارشنبه بعدازظهر (۱۸ دي ماه) براي جنوب آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، كرمانشاه، كردستان، كهگيلويه و بويراحمد، چهارمحال و بختياري، لرستان، همدان، بخش‌هايي از استان‌هاي مركزي، زنجان و قزوين، پنجشنبه (۱۹ دي ماه) براي استان‌هاي ساحلي درياي خزر، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، كرمانشاه، كردستان و جمعه (۲۰ دي ماه) براي استان‌هاي گلستان، مازندران، غرب گيلان، شمال خراسان شمالي و جنوب آذربايجان غربي پيش‌بيني مي‌شود.

همچنين براساس اين اطلاعيه، بر اثر حاكميت اين شرايط جوي، لغزندگي جاده‌ها، كولاك برف، تشكيل مه و كاهش ديد رخ مي‌دهد، بنابراين احتياط در تردد جاده‌اي و مجهز كردن خودروها به تجهيزات زمستاني توصيه مي‌شود.

در ادامه اين اطلاعيه آمده است: رگبار باران و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ چهارشنبه (۱۸ دي ماه) براي نيمه شرقي خوزستان، جنوب ايلام، پنجشنبه (۱۹ دي ماه) براي جنوب و غرب فارس، بوشهر، شرق هرمزگان و جمعه (۲۰ دي ماه) در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، خراسان جنوبي و جنوب فارس پيش‌بيني مي‌شود.

و بالاخره اين اطلاعيه با تاكيد بر لزوم آماده‌باش مسوولان و مردم براي رويارويي با اين پديده آورده است: آبگرفتگي معابر عمومي، جاري شدن روان‌آب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال خسارت به محصولات كشاورزي دور از انتظار نيست، بنابراين احتياط در تردد مناطق كوهستاني و پرهيز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها توصيه مي‌شود.

 

سال ترسالي

اما با اينكه وضعيت بارش‌ها در زمستان امسال در «حد» نرمال بوده است به نظر مي‌رسد اين ‌بارش‌ها در بهار امسال بيشتر از حد نرمال باشد و نويد سالي «ترسال» را بدهد. رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور ضمن بيان اينكه بارش‌ها در كشور از ابتداي سال آبي تاكنون نسبت به ميانگين بلندمدت تقريبا در محدوده نرمال بود، گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه در اسفند امسال و فروردين سال آينده بارش‌ در غرب و جنوب غرب كشور تقويت شود. احد وظيفه در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه بر اساس آخرين پايش‌هاي صورت گرفته بارش‌ها در برخي استان‌هاي غربي و شمال‌ غربي كمتر از حد نرمال بود، اظهاركرد: بارش‌ها در استان آذربايجان شرقي از ابتداي سال آبي تاكنون نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد و نسبت به ميانگين بلندمدت ۳۸ درصد زير حد نرمال بود. در استان آذربايجان غربي نيز بارش‌ها حدود ۲۳ درصد كمتر از ميانگين بلندمدت بود.

او ادامه داد: در استان اردبيل نيز بارش‌ها نسبت به ميانگين بلندمدت ۳۸ درصد كاهش يافته است و در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و خراسان شمالي نيز شاهد كاهش بارش‌ها بوديم.

اما بارش‌ها در كدام استان‌ها بيشتر از حد نرمال بوده است؟ به گفته رييس مركز ملي خشكسالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي كشور در استان‌هاي جنوبي كشور مانند سيستان و بلوچستان، كرمان، كرمانشاه، هرمزگان و فارس بارش‌ها بيش از حد نرمال در بلندمدت بود و در مجموع مي‌توان گفت كه بارش‌ها به‌طور ميانگين در كل كشور در محدوده نرمال است.

وظيفه با اشاره به اينكه بر اساس خروجي مدل‌هاي عددي طي دي و بهمن ماه بارندگي‌ها در مناطق غربي و شمال‌ غربي كشور كمتر از حد نرمال خواهد بود، اظهار كرد: بر اساس همين مدل‌ها در اسفند امسال و فروردين سال آينده بارش‌ها در غرب و جنوب غرب كشور تقويت خواهد شد.

او همچنين خبر از بيشتر بودن ميانگين دما از حد نرمال در كشور داده و گفت: به‌طور كلي دماي كشور نسبت به ميانگين بلندمدت حدود يك درجه بيشتر از حد نرمال بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون