• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4556 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۷ دي

تشديد آتش‌سوزي‌هاي طبيعي استراليا به‌رغم بارندگي‌هاي اخير

مقامات استراليا هشدار داده‌اند كه با وجود بارش باران و كاهش دما در اين كشور، آتش‌سوزي‌هاي ويرانگر دوباره آغاز خواهد شد. به گزارش ايسنا، بارندگي در ساحل شرقي استراليا از سيدني تا ملبورن منجر به شسته شدن دود حاصل از آتش‌سوزي‌هاي در هوا شده و بارندگي‌هاي سيل‌آسا در برخي از مناطق نيوساوت ولز (NSW) گزارش شده است. كارشناسان اما هشدار داده‌اند كه دماي هوا تا پنجشنبه افزايش مي‌يابد و اظهار داشته‌اند كه آتش‌سوزي‌هاي بزرگ ايالات «ويكتوريا» و «نيوساوت ولز» مي‌توانند با پيوستن به يكديگر منجر به تشكيل حريق‌هاي عظيم و گسترده‌تري شوند.

مقامات همچنين در تلاش براي تامين امكانات مورد نياز براي هزاران نفري هستند كه به دليل آتش‌سوزي‌ها مجبور به تخليه خانه‌هاي خود شده‌اند. با نابودي صدها ساختمان ديگر اين آخر هفته بدترين روزهاي بحران آتش‌سوزي‌هاي استراليا تاكنون محسوب مي‌شود. در بسياري از شهرهاي بزرگ و روستاهاي استراليا آسمان به دليل خاكستر و دود ناشي از اين آتش‌سوزي‌ها به رنگ قرمز درآمده است. روز شنبه صدها نفر براي فرار از آتش‌سوزي‌ها به سمت سواحل فرار كردند. كشتي نظامي مستقر در اسكله‌هاي استراليا كه آماده شركت در عمليات امدادرساني است، نشان مي‌دهد خطر آتش‌سوزي‌ها پايان نيافته و پيش‌بيني‌ها حاكي از تشديد آنها طي روزهاي آينده است. نخست‌وزير استراليا با بيان اينكه اين بحران ممكن است تا ماه‌ها ادامه پيدا كند، اعلام كرده بيش از ۱۰۰ هزار دلار استراليا براي امدادرساني به آسيب‌ديدگان اين آتش‌سوزي اختصاص داده شده و دو ميليارد دلار ديگر نيز براي بازسازي‌ها طي دو سال آينده صرف خواهد شد. استراليا هر ساله در اين فصل آتش‌سوزي‌هاي طبيعي را تجربه مي‌كند اما امسال آتش‌سوزي‌ها بسيار شديدتر بوده و ركورد جديدي برجا گذاشته است. بنا بر گزارش شبكه خبري بي‌بي‌سي، از زمان شروع آتش‌سوزي‌ها در ماه سپتامبر تاكنون حداقل ۲۴ نفر جان باخته‌اند. همچنين كيفيت هواي شهر «كانبـِرا»، پايتخت استراليا به تازگي پايين‌ترين سطح در جهان اعلام شده است. در همين حال رويترز خط داد دود ناشي از آتش‌سوزي شديد استراليا به نيوزيلند، كشور همسايه استراليا نيز رسيده و آسمان شهر «آوكلند» نيوزيلند را به رنگ نارنجي روشن درآورده است. شهر «آوكلند» بيش از 2هزار كيلومتر از جنوب شرق استراليا كه چندين ماه است طعمه آتش‌سوزي‌هاي شديد طبيعي شده، فاصله دارد.

پليس نيوزيلند از مردم خواسته تا تماس‌هاي مكرر با خط تلفن اضطراري كشور را براي گزارش رنگ نارنجي آسمان متوقف كنند. رنگ نارنجي آسمان «آوكلند» كه ناشي از آلودگي دودي آتش‌سوزي‌هاي استرالياست، امري نگران‌كننده است. آلودگي‌هاي دودي در نيوزيلند منجر به ايجاد مشكلات تنفسي متعددي براي شهروندان شده است. آتش‌سوزي‌هاي گسترده استراليا از ماه سپتامبر تاكنون منجر به كشته شدن ۲۴ نفر، تخريب بيش از ۱۵۰۰ خانه و تخريب حدود شش ميليون هكتار از زمين‌هاي اين كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون