• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

گزارش سي‌ان‌ان از «عين‌الاسد»

وقتي امريكايي‌ها به پناهگاه‌هاي صدام فرار كردند

شبكه «سي‌ان‌ان» روز دوشنبه در گزارشي در مورد پاسخ موشكي جمهوري اسلامي ايران به امريكا، به پايگاه «عين‌الاسد» رفته و با نظاميان حاضر در اين پايگاه گفت‌وگو كرده است. به گزارش فارس، در اين گزارش هر چند بار ديگر ادعاي امريكا مبني بر آسيب نديدن نظاميان اين كشور در اين حمله تكرار شده، اما روايت‌هايي از هراس و وحشت نيروهاي امريكايي از حمله موشكي ايران ارايه شده است.

اين گزارش با تصويري از لحظه برخورد چند موشك ايران با پايگاه عين‌الاسد آغاز مي‌شود. خبرنگار سي‌ان‌ان در اين مورد مي‌گويد: «نيروهاي امريكايي به اينكه در طرف دريافت‌ كننده اين حملات قرار داشته باشند، عادت ندارند. آنها معمولا در طرف شليك‌كننده هستند.» يكي از نظاميان امريكايي حاضر در اين پايگاه در مورد لحظه حمله مي‌گويد: «خب، نمي‌خواهم دروغ بگويم؛ من در آن لحظه ترسيده بودم.» وي البته ادعا مي‌كند كه اغلب نيروهاي امريكايي حاضر در اين پايگاه از بيم حمله موشكي ايران از قبل به پناهگاه رفته بودند. خبرنگار سي‌ان‌ان اشاره مي‌كند كه ارتش امريكا در آن شب نگران بوده است كه ايران براي هدف قرار دادن اين پايگاه، علاوه بر حمله موشكي، به تهاجم زميني، حملات راكتي و خمپاره‌اي هم متوسل شود.

در اين گزارش خوابگاه‌هاي نظاميان امريكايي كه حالا به كلي تخريب شده، نمايش داده و عنوان مي‌شود: «هر شب ديگري بود، بخشي از ۲۵۰۰ نيروي نظامي و پيمانكار [امريكايي] در منطقه‌اي حضور داشتند كه هدف قرار گرفت.» «تيم كارلند» از فرماندهان نظاميان امريكايي در اين پايگاه مي‌گويد از بيم حملات راكتي ايران نيروهاي امريكايي در پايگاه پخش شده‌اند و تلاش شده تا نيروها نزديك به يكديگر نباشند تا از اين طريق احتمال آسيب جاني كاهش يابد. علاوه بر اين اغلب نيروها به پناهگاه منتقل شده‌اند؛ پناهگاه‌هايي كه ساخت آن به دوران صدام، ديكتاتور معدوم عراق باز مي‌گردد. خبرنگار سي‌ان‌ان مي‌گويد: «ساعت ۱۱ كساني كه مي‌توانستند شروع به پناه گرفتن در پناهگاه‌هايي كردند كه توسط دشمن سابق ساخته شده بود. اين يك پناهگاه دوران صدام است.»

«استيسي كولمن» از ديگر فرماندهان نظامي امريكا در اين پايگاه مي‌گويد: اين پناهگاه‌ها براي مقاومت در برابر حملات موشك‌هاي بالستيك طراحي شده بودند، با اين وجود شدت حملات به حدي بوده كه با هر برخورد در پناهگاه‌ها به داخل متمايل مي‌شده است. به گفته سي‌ان‌ان حتي بعد از آغاز حملات هنوز ده‌ها نفر از نيروهاي امريكايي در محوطه باز و در مواضع تعريف ‌شده خود حضور داشته‌اند و بعضا در پناهگاه‌هاي كوچكي بوده‌اند كه براي حملات راكتي و خمپاره‌اي طراحي شده بود، نه حملات موشك‌هاي بالستيك. «مارك ريجون» از نظاميان امريكايي كه خارج از پناهگاه بوده، مي‌گويد: «داشتم روي شن‌ها راه مي‌رفتم كه در سمت شرق آسمان يك خط نارنجي ديدم. با تمام سرعت شروع به دويدن كردم و فرياد زدم «دارد مي‌آيد» به نوعي به همه هشدار دادم و بعد هم كه [موشك] اصابت كرد.»

در ادامه اين گزارش تصاويري از محل استقرار نيروهاي واحد پهپادي امريكا پخش مي‌شود. به گفته خبرنگار سي‌ان‌ان اين محل به كلي در آتش سوخته است. يكي از نظاميان امريكايي حملات موشكي ايران را «ترسناك» توصيف كرده و به خبرنگار سي‌ان‌ان توضيح مي‌دهد كه خوابگاهي كه او به ‌طور معمول در آن اقامت داشته هدف حمله قرار گرفته و به كلي نابود شده است. سي‌ان‌ان در اين رابطه نوشته است: «آن شب مثل هيچ‌ شب ديگري در اين پايگاه نبود. آنها حدود دو ساعت در پناهگاه بودند و توان مقابله و پاسخ نداشتند.» خبرنگار اين شبكه به قدرت موشك‌هاي ايران هم اشاره كرده و مي‌گويد شدت انفجارها به حدي بوده است كه به عنوان نمونه يك ديوار ۴ تني را از جا كنده و نابود كرده است.سي‌ان‌ان در پايان اين گزارش با بيان اينكه اين پايگاه هنوز هم از بيم حملات نيروهاي متحد ايران در حالت آماده‌باش قرار دارد، مي‌گويد: «حتي براي كساني كه پيش از اين جنگ حضور داشته‌اند، اين [حمله] شبيه هيچ ميدان نبرد ديگري نبود. احساس فراگير درماندگي كه هنگام حضور زير حملات موشكي به انسان دست مي‌دهد و اينكه در برابر دشمنت بي‌دفاع باشي. حمله‌اي كه مي‌تواند دوباره رخ دهد، حتي اگر شبيه اين نباشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون