• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

تعيين محدوديت سني براي «وام ازدواج» در قانون بودجه

گروه اجتماعي| پس از آنكه محمدمهدي تندگويان، معاون وزير ورزش و جوانان چند بار نسبت به افزايش تقاضاي وام ازدواج در رده سني كودكان هشدار داد و اين اتفاق را موجب افزايش كودك‌همسري دانست اينك معصومه ابتكار، معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده گفته است: سعي داريم بتوانيم در قانون بودجه محدوديت سني براي وام ازدواج مدنظر قرار دهيم تا امكان سوءاستفاده از وام ازدواج وجود نداشته باشد.

تندگويان به سوءاستفاده از تسهيلات ازدواج نيز هشدار داده و گفته بود: آمارها نشان مي‌دهد كه بعد از افزايش وام مذكور موضوع كودك‌همسري نيز در برخي نقاط به ‌شدت افزايش يافته و حداقل نسبت به سال گذشته اين موضوع در برخي نقاط كشور تا ۴ برابر بيشتر شده است.

اينك معصومه ابتكار در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه كميسيون فرعي لوايح دولت نسبت به لايحه كودك‌همسري نظر مثبتي داده‌، اظهار كرد: با توجه به آمارهايي كه از ميزان ازدواج كودكان وجود دارد بايد هرگونه ممنوعيت ازدواج زير ۱۳ سال را در قانون تثبيت كنيم و به اين مساله توجه شود كه چگونه به كودكان وام ازدواج پرداخت مي‌شود؟ چراكه كودكان نمي‌توانند حساب بانكي داشته باشند و از حساب خود برداشت كنند و مشخص نيست كه وام واقعا به دست اين زوج مي‌رسد.

او همچنين در اين باره تاكيد كرده است: بنابراين سعي داريم بتوانيم در قانون بودجه اين موضوع را تعديل كنيم و محدوديت سني براي وام ازدواج مدنظر قرار دهيم تا امكان سوءاستفاده از وام ازدواج وجود نداشته باشد.

معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده افزود: يكي از مشكلات ازدواج كودكان اين است كه آنها به هيچ يك از امكانات حقوقي از جمله حضور در دادگاه دسترسي ندارند و حتي نمي‌توانند مهريه خود را در دادگاه تقاضا كنند.

اين در حالي است كه محمدمهدي تندگويان، معاون امور جوانان اعلام كرد كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در برخي نقاط كشور كه با فقر فرهنگي و اقتصادي روبه‌رو هستيم، از وام ازدواج براي معامله كودكان زير ۱۵ سال استفاده مي‌شود. به نظر مي‌رسد اگر قصد داريم براي وام ازدواج تمهيداتي بينديشيم كه جوانان بتوانند از پس بازپرداخت آن برآيند بايد قواعدي هم در مورد سنيني كه مي‌توانند اين وام را دريافت كنند وضع شود تا چنين آسيب‌هايي به وجود نيايد.تندگويان همچنين افزود: آمارهايي موجود است كه كودكان زير ۱۵ سال به ويژه دختران زير اين سنين از اين وام استفاده كرده‌اند و اين آمار نسبت به سال گذشته ۴ برابر شده است. آمارهايي هم به دست آمده كه عده‌اي با بيش از ۴۰ تا ۴۵ سال سن نسبت به دريافت اين وام اقدام كرده‌اند، به همين دليل فكر مي‌كنم اگر قانونگذار قصد دارد اين مبلغ را افزايش دهد بايد نسبت به اين موضوع هم فكر كند كه هم پرداخت وام تسهيل شده و هم برخي قيود سني در مورد رعايت سن جوانان براي دريافت وام نيز لحاظ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون