• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

والورده و كورتوآ؛ نقش اول فتح سوپركاپ اسپانيا

قهرماني بدون خط آتش، آخرين شاهكار زيدان

بهرام سرگوسرايي

 

 

ديدار سوپركاپ اسپانيا بين تيم‌هاي رئال‌مادريد و اتلتيكومادريد در شهر جده عربستان برگزار شد و رئال مادريد در ضربات پنالتي موفق به شكست رقيب سنتي در دربي مادريد شد. اين ديدار از ساعت
21:30 روز يكشنبه با سوت آقاي خوزه ماريا سانچز مارتينز در ورزشگاه ملك عبدالله آغاز شد و از همان دقايق ابتدايي واضح بود كه دو تيم براي ارايه يك بازي زيبا به ميدان آمده‌اند. خبري از بسته بازي كردن اتلتيكو نبود و سيمئونه سعي داشت با تاكتيك‌هايش زيدان را غافلگير كند. تقريبا همان كاري كه رئال با بارسلونا در ال‌كلاسيكو انجام داد را روخي‌بلانكوس با كهكشاني‌ها انجام داد و سرخ‌پوست‌ها رئال را به شديدترين شكل ممكن پرس مي‌كردند. تحت همين فشار سنگين بود كه كاپيتان راموس اشتباه فاحشي كرد و با يك پاس غلط ژائو فليكس را در موقعيت تك به تك قرار داد، اما ستاره جوان پرتغالي با بي‌دقتي توپ را بيرون زد. لوكا يوويچ كه بعد از مصدوميت بنزما فرصت خودنمايي در اين مسابقات را به دست آورد، عملكرد خوبي در مسابقه با اتلتيكو داشت و چند باري با حركات خوبش موفق شد روي دروازه اوبلاك ايجاد خطر كند كه البته دروازه‌بان روخي‌بلانكوس سد محكمي بود و تسليم نشد. دو تيم موقعيت‌هاي جدي زيادي روي دروازه يكديگر خلق كردند اما درنهايت كار در
90 دقيقه وقت قانوني با تساوي بدون گل به پايان رسيد.

با شروع وقت‌هاي اضافه، اين اتلتيكو بود كه چند صحنه خطرناك روي دروازه رئال خلق كرد و اگر درخشش تيبو كورتوآ نبود، هرگز كار اين ديدار به پنالتي كشيده نمي‌شد. در دقيقه 115 مهم‌ترين صحنه اين بازي رقم خورد و فدريكو والورده براي جبران اشتباه دني كارواخال كه موراتا را در شرايط تك به تك قرار داده بود، با يك تكل فني مهاجم اتلتيكو را سرنگون كرد و كارت قرمز را به جان خريد. بعد از آن بازي اتلتيكو دو بار فرصت باز كردن دروازه رئال را داشت كه باز هم درخشش كورتوآ مانع از برتري سرخ‌پوست‌ها شد تا كار به ضربات پنالتي كشيده شود.

اولين ضربه پنالتي رئال‌مادريد را دني كارواخال تبديل به گل كرد و رئال‌مادريد از حريف پيش افتاد. سائول براي اتلتيكو‌مادريد پشت توپ قرار گرفت و در حالي كه موفق به فريب كورتوآ‌ شده بود، توپش به تيرك عمودي برخورد كرد. رودريگو، بازيكن جوان رئال‌مادريد دومين ضربه پنالتي را به زيبايي سمت دروازه اتلتيكو نواخت و اصطلاحا آن را به سه‌جاف دروازه كوبيد. توماس پارتي تحت فشار شديد توپ را برداشت تا دومين ضربه اتلتيكو را بزند، اما كورتوآ دست او را خواند و توپ را مهار كرد تا تنها بعد از گذشت دو پنالتي، برتري رئال تقريبا مسجل شود. لوكا مودريچ سومين پنالتي رئال را تبديل به گل كرد و كيرون تيريپير در سومين ضربه اولين گل اتلتيكو را به ثمر رساند. سرخيو راموس، كاپيتان رئال‌مادريد پشت توپ رفت تا چهارمين پنالتي رئال را بزند و
در حالي كه تصور مي‌شد مانند هميشه چيپ بزند، با يك ضربه آرام و فني توپ را وارد دروازه اوبلاك و رئال را قهرمان سوپركاپ اسپانيا كرد. راموس بعد از بازي گفت به دليل مصدوميت مچ پا از چيپ زدن صرف‌نظر كرده است.

 

اخراج سرنوشت‌ساز

كارشناسان و مربيان دو تيم متفق‌القول هستند كه مهم‌ترين صحنه اين ديدار تكل فدريكو والورده بود كه رئال را از يك شكست نجات داد. بعد از اين صحنه درگيري‌هاي زيادي بين بازيكنان دو تيم شكل گرفت و كارواخال از رئال‌مادريد و ساويچ و كوره‌آ از اتلتيكو از داور مسابقه كارت زرد دريافت كردند. والورده در پايان بازي به عنوان بهترين بازيكن زمين انتخاب شد و در مصاحبه‌اش گفت: «كاري بود كه نبايد انجام مي‌دادم. از موراتا معذرت خواستم، اما اين تنها چاره‌اي بود كه داشتم چون او بازيكن سريعي است. خوشحالم كه قهرمان شديم اما هنوز هم ذهنم درگير كاري است كه انجام داده‌ام، چون كار درستي نبود. هم‌تيمي‌هايم از من حمايت كردند، اما براي من لحظه ناراحت‌كننده‌اي بود. تيم را 10 نفره كرده بودم، اما آنها از من حمايت مي‌كردند. سيمئونه هم به سمت من آمد و چيزي گفت كه تكرارش نخواهم كرد و مي‌خواهم به اين خاطر از او تشكر كنم. هر كسي اين كار را نمي‌كند.» فلورنتينو پرس، رييس رئال‌مادريد در اين مورد گفت: «هيچ‌وقت نمي‌دانيم كه در ادامه آن صحنه چه اتفاقي قرار بود رخ دهد، اما او موقعيت مسلم گلزني را از موراتا گرفت. اين باعث شد بازي صفر-صفر بماند و كار به ضربات پنالتي كشيده شود. والورده يكي از بهترين بازيكنان اين فصل تيم بوده.» زيدان، سرمربي رئال هم گفت: «او كار خوبي كرد، چاره ديگري نداشت. از موراتا معذرت خواست. به عنوان بهترين بازيكن ميدان انتخاب شد، اما اين جايزه متعلق به همه است، چون همه بازيكنان سعي خود را كردند.» سيمئونه، مربي اتلتيكو هم در اين مورد گفت: «تكل والورده مهم‌ترين لحظه بازي بود. به او گفتم كه هر كسي جاي تو بود همين كار را مي‌كرد. به نظرم اهداي جايزه بهترين بازيكن زمين به والورده كاملا به‌جا بود چون او با حركتش، برنده بازي را مشخص كرد.» سرخيو راموس، كاپيتان رئال هم درباره اينكه اگر جاي والورده بود اين كار را مي‌كرد يا نه، گفت: «بله، فكر مي‌كنم هر بازيكني در تركيب ما در آن شرايط همين كار را مي‌كرد. حركت موراتا كليدي بود و بايد متوقف مي‌شد.»

كورتوآ، بازگشت از قعر جهنم

در هفته‌هاي ابتدايي همين فصل بود كه هواداران رئال از حضور كورتوآ در چارچوب دروازه تيم‌شان رضايت نداشتند و عملكرد بد او باعث شده بود از فروش كيلور ناواس ناراضي باشند. در دو بازي پياپي فرصت به آلفونس آرئولا رسيد كه توانايي‌هايش را نشان بدهد و عملكرد قابل قبولي هم از اين دروازه‌بان شاهد بوديم، اما زيدان به دروازه‌بان شماره يك تيمش اعتماد و اعتقاد داشت و پاي او ايستاد تا درنهايت كورتوآ در ماه اخير يكي از بهترين بازيكنان رئال لقب بگيرد. بدون كورتوآ، رئال هرگز برنده اين مسابقه نمي‌شد. فلورنتينو پرس در مورد كورتوآ‌ گفت: «ما كورتوآ را به خدمت گرفتيم چون باور داشتيم كه بهترين دروازه‌بان دنياست و همين‌طور هم بوده. او يكي از مهره‌هاي كليدي در اين پيروزي بود.» تيبو كورتوآ در مورد اينكه بهترين دروازه‌بان دنيا هست يا نه، گفت: «من نبايد در اين مورد نظر بدهم. فكر مي‌كنم يكي از بهترين‌ها هستم و سخت تلاش مي‌كنم تا آن بالا بمانم.»

 

بدون خط آتش هميشگي

رئال اين قهرماني را بدون حضور بازيكنان هميشگي در خط حمله به دست آورد. مصدوميت سه عنصر كليدي در خط حمله مثل ادن هازارد، كريم بنزما و گرت بيل، مي‌تواند نسخه هر تيمي را بپيچد؛ اما زيدان با هوشمندي تمام به تركيبي روي آورد كه پيش‌تر از او نديده بوديم. او با 5 هافبك به ميدان آمد و علاوه بر اينكه بسيار خطرآفرين ظاهر مي‌شدند، در كنترل بازي هم دست بالا را داشتند و به خوبي موفق شدند از پس حريف عبور كنند. رئال در اين تورنمنت، با درخشش زيدان به قهرماني رسيد و مربي فرانسوي بار ديگر ثابت كرد يكي از بهترين‌هاي عصر خودش محسوب مي‌شود و ركوردهايي كه در عرصه سرمربيگري به‌جا گذاشته، به هيچ‌وجه اتفاقي نبوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون