• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

بازگشت يحيي به ارتش سرخ

خوش‌كامي پرسپوليسي‌ها و استيصال مشهدي‌ها

سرانجام پس از مذاكرات طولاني انصاري‌فرد و حميداوي، مديرعامل پرسپوليس و مالك شهر خودرو، سرخ‌هاي پايتخت موفق شدند يحيي گل‌محمدي را براي جانشيني گابريل كالدرون به خدمت بگيرند. كالدرون با پرسپوليس نتايج قابل قبول و درخوري گرفته بود و تيم قهرماني را كه تحويل گرفته بود تا پايان نيم‌فصل اول در صدر جدول حفظ كرد و همچنين پرسپوليس را به نيمه‌نهايي جام حذفي نيز رساند. حالا يحيي گل‌محمدي چالش‌هايي جدي براي حفظ اين موقعيت خواهد داشت و با وجود اينكه مسير موفقيت براي او بسيار هموار به نظر مي‌رسد، اما بايد ديد يحيي موفق خواهد شد از پس مشكلات تيم بزرگي مثل پرسپوليس برآيد يا خير.

گل‌محمدي پيش‌تر يك مرتبه و براي يك نيم‌فصل هدايت پرسپوليس را برعهده داشت كه عملكردش در آن مقطع بسيار رضايت‌بخش بود. او در مجموع 21 بازي تنها يك ديدار را واگذار كرد و با توجه به اينكه تيمي بحران‌زده را تحويل گرفته بود، نتايجي كه او كسب مي‌كرد مورد قبول هواداران بود. اما شكست در فينال حذفي مقابل سپاهان در ضربات پنالتي و همچنين خداحافظي غريبانه مهدوي‌كيا در پايان همان بازي از دنياي فوتبال باعث شد دلخوشي‌هايي كه براي هواداران ايجاد شده بود به تلخكامي برود.

يحيي از آن دست مربي‌هايي به شمار مي‌رود كه بعد از پايان فوتبالش به سرعت وارد جرگه مربيان شده. او سه سال پاياني فوتبالش را با صباي قم بود و بعد از اينكه فوتبالش تمام شد، به سرعت تبديل به سرمربي اين تيم شد. او در 10 ديداري كه هدايت صبا را برعهده داشت، 3 برد، 4 مساوي و 3 شكست كسب كرد. بعد از آن يحيي براي دو سال به يزد رفت و هدايت تربيت يزد را برعهده گرفت و نتايجش با اين تيم چندان بد نبود. بعد از آن به نساجي مازندران پيوست و بعد به صباي قم بازگشت. يحيي در اين دوران مربي معمولي و متوسطي قلمداد مي‌شد كه هنوز هيچ دستاورد به خصوص و امضايي پاي تيم‌هايش نداشت. بعد از اين دوران او به عنوان كمك مربي به پرسپوليس پيوست و دستيار مانوئل ژوزه شد. بعد از اتفاقاتي كه براي ژوزه افتاد، او براي نيم‌فصل هدايت پرسپوليس را برعهده داشت كه شرح عملكردش در سطور بالا رفت. بعد از پرسپوليس يحيي به نفت تهران رفت و كارنامه خوبي از خود برجاي گذاشت و در 32 بازي، 16 پيروزي كسب كرد و تيمش در بالاي جدول حضور داشت. اين شروع حضور يحيي به عنوان يك مربي جدي و خوب داخلي بود. سعيد آذري، يحيي را از نفت به ذوب برد و در ذوب‌آهن او موفق شد دو بار پياپي فاتح جام حذفي بشود. او در اولين دوره نفت تهران را شكست داد و در دومين مرتبه، با شكست استقلال در ضربات پنالتي به قهرماني رسيد. او بعد از حضور در ذوب‌آهن سراغ تيم پرطرفدار تراكتورسازي تبريز رفت كه يكي از نقاط سياه كارنامه‌اش رقم خورد. او از پس شرايط خاص حاكم بر اين تيم برنيامد و بعد از تنها 18 بازي و كسب 7 برد و 6 شكست، از هدايت اين تيم بركنار شد. يحيي كه عادت ندارد مدت زيادي بيكار بماند، به پديده مشهد پيوست كه هم‌اكنون به نام شهر خودرو اين تيم را مي‌شناسيم. عملكرد يحيي در شهر خودرو باعث شد نگاه‌ها به او تغيير كند و گل‌محمدي به عنوان يك مربي تاكتيسين شناخته شود. با توجه به زمين هموار ورزشگاه امام رضا در مشهد، گل‌محمدي با ارايه بازي شناور روي زمين، فصل گذشته موفق شد علاوه بر ارايه بازي زيبا، نتايج خوبي هم كسب كند و اين تيم را براي اولين‌بار به ليگ قهرمانان آسيا برساند.

يحيي گل‌محمدي در حال حاضر يكي از مربي‌هاي صاحب سبك فوتبال ايران محسوب مي‌شود و بعد از بركناري ويلموتس و قطعي شدن انتخاب مربي داخلي به جاي او، يكي از محبوب‌ترين و اصلي‌ترين گزينه‌ها براي سكانداري تيم ملي به شمار مي‌رفت كه در نهايت با پيوستن به پرسپوليس، اين موضوع منتفي شد. يحيي ابتداي فصل هم گزينه جانشيني برانكو بود و باشگاه شهر خودرو بعد از برگزاري جلسات بسيار، مخالفت خود با اين تصميم را اعلام كرد و اجازه نداد سرمربي موفقش جدا شود. اما گويا در اين نيم‌فصل چاره‌اي جز قطع همكاري براي شهر خودرو باقي نماند و عزم گل‌محمدي براي جدايي از شهر خودرو جزم شده بود. در نيم‌فصل اول چند مرتبه به دليل مشكلات مالي يحيي و حميداوي به مشكل برخوردند و مشخص بود كه اين همكاري بين دو طرف ادامه‌دار نخواهد بود. شهر خودرو بعد از اينكه يحيي به پرسپوليس پيوسته در بيانيه‌اي دوپهلو اعلام كرده كه اين جدايي چندان معمولي نبوده و گويا فشارهايي از خارج از استان به مديران اين تيم وارد شده تا با جدايي يحيي موافقت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون