• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4562 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۴ دي

روستاها گرفتار رودخانه‌هاي خروشان

محمد بلوچ زهي

بارندگي‌هايي كه از شنبه در استان سيستان و بلوچستان اتفاق افتاده در طول 25 سال اخير بي‌سابقه بوده است؛ به‌طوري كه ما در 48 ساعت شاهد حجمي معادل 250 ميليمتر بارش بوديم. اين استان در اقليمي خشك قرار گرفته و مسلما تاب چنين حجم از بارش‌هاي سيل‌آسايي را ندارد.

بنابراين ميزان چنين بارش‌هايي كه دو برابر ميانگين سالانه به‌طور معمول بوده، نتيجه آن حجم بالاي خسارت‌هايي است كه اكنون شهرها و روستاهاي استان با آن مواجه شده و به شكل قابل توجهي بالا است. بخش مركزي نيك‌شهر 48 هزار نفر جمعيت دارد و با وقوع سيل اغلب مسيرهاي چهار دهستان اين بخش دچار اختلال شده و همچنين شاهد قطع شدن آب‌، برق‌، تلفن و از بين رفتن راه‌ها هستيم كه متاسفانه اكنون با چنين وضعيت و شرايطي دسترسي به اين مناطق دشوار است.نيروهاي امداد و نجات و هلال احمر از همان ساعات ابتدايي در اين استان مشغول فعاليتند و توانسته‌اند به روستاهايي كه در حاشيه شهرها بوده و ارتباط با آنها گسسته نشده است، امدادرساني كنند كه خوشبختانه حجم خسارات در اين مناطق حداقلي بوده است. با اين حال متاسفانه ما شاهديم روستاهايي كه در پشت رودخانه‌ها قرار دارند، شبكه برق‌رساني در آنها مختل شده و در يكي از دهستان‌ها با سختي‌هاي فراوان نيروهاي امدادي تلاش مي‌كنند از امواج خروشان رودخانه‌ها عبور كنند تا بتوانند برق را در اين مناطق وصل كنند. متاسفانه اين ‌بارش‌ها منابع معيشتي مردم را هم دچار صدمه‌هاي جدي كرده كه نمونه آن در بخش كشاورزي و دامداري و تخريب بالاي قنوات است همچنين مهم‌ترين نيازهاي مردم منطقه در حال حاضر اقلام خوراكي، پتو و آب معدني است.

آنچه تاكنون گفته شد گزارشي از وضعيت كنوني سيل در اين استان است كه در اين روزهاي غمزده‌، مردم اين منطقه را گرفتار يكي از بلاياي طبيعي كرده است. ممكن است اين روزها حواس بسياري به مشكلات مردم سيستان و بلوچستان نباشد و درگير خبرهايي باشند كه هر روز و گاه به گاه و لحظه به لحظه مي‌شنوند. با اين حال يادمان باشد كه سيستان و بلوچستان سرزميني پهناور در ايران عزيز است‌، سرزميني كه نامش با رستم قهرمان افسانه‌اي شاهنامه‌، حمل و جيهند كلمتي، ميركمبر، سوزن‌دوزي‌هاي بلوچي‌، شهر سوخته و مردماني مهمان‌نواز گره خورده و ده‌ها سال است كه جزو محروم‌ترين استان‌ها دسته‌بندي مي‌شود. حواس‌مان به سيستان و بلوچستاني‌ها در اين روزهاي سخت بيشتر باشد و هواي‌شان را داشته باشيم تا از موج پرخطر بگذرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون