• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4564 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۶ دي

ادعاي توماس باخ درباره امضاي يك تعهدنامه از سوي ورزش ايران

صالحي‌اميري: تعهدي در كار نيست

بعد از ماجراي پيش آمده براي سعيد ملايي فدراسيون جودو ايران تعليق و از حضور در تمام مسابقات بين‌المللي محروم شد و اين بيم وجود داشت كه تمام كاروان ورزش ايران از حضور در المپيك محروم شود و هيچ ورزشكاري نتواند با پرچم ايران در توكيو 2020 شركت كند. با وجود سكوت خبري در ايران، اين خطر به صورت بالقوه وجود داشته و گويا در نهايت مذاكرات طرفين به اينجا رسيده كه ايران متعهد شود، منشور كميته بين‌المللي المپيك را رعايت كند. توماس باخ مدعي شده كميته بين‌المللي المپيك، ورزش ايران را محروم نكرده چون كميته ملي المپيك ايران نامه كتبي داده كه سياست‌هاي تبعيض‌گونه را در رقابت‌هاي ورزشي پايان خواهد داد. باخ ادعا كرده است كه پاي اين نامه كه از طرف كميته ملي المپيك ايران به IOC ارسال شده، امضاي مسعود سلطاني‌فر وزير ورزش و سيدرضا صالحي‌اميري رييس كميته ملي المپيك ايران ديده مي‌شود.

توماس باخ، رييس كميته بين‌المللي المپيك با اشاره به موضوع سعيد ملايي و تعليق جودوي ايران گفت: «ما از فدراسيون جهاني جودو درخواست كرديم تا بيشتر درباره اين موضوع با ما مكاتبه كند تا مشخص شود چه اتفاقاتي رخ داده و آيا كميته ملي المپيك ايران در آن نقش داشته است يا خير؟ ما اين درخواست را به فدراسيون جهاني جودو ارسال كرده‌ايم و آنها در اين لحظه درباره چگونگي اقدام و اينكه آيا اين اطمينان و شواهد و مدارك كافي است يا به شواهد بيشتري احتياج دارند، بحث مي‌كنند. همه چيز در همكاري نزديك با كميته بين‌المللي المپيك و فدراسيون جهاني جودو اتفاق مي‌افتد. به عبارت ديگر اين روال در حال انجام است. هنوز هيچ تصميم نهايي گرفته نشده است.» به اين ترتيب با وجود اينكه ورزش ايران از مهلكه گريخته، اما اين احتمال همچنان وجود دارد كه بعد از پايان مكاتبات فدراسيون جهاني جودو با كميته بين‌المللي المپيك، نتيجه حاصل شده باب طبع ورزش ايران نباشد.

توماس باخ، پيش‌تر مشخصا اعلام كرده بود از ورزش ايران حمايت مي‌كند و تلاشش را به كار خواهد گرفت تا اتفاق بزرگ و تلخي براي ورزش ايران رخ ندهد. در تاريخ 22 دي ماه، ‌سلطاني‌فر وزير ورزش و جوانان ايران به همراه صالحي‌اميري رييس كميته ملي المپيك و پيمان فخري رييس مركز نظارت بر تيم‌هاي ملي با حضور در مقر كميته بين‌المللي المپيك IOC با توماس باخ در خصوص مسائل ورزش ايران در آستانه المپيك ۲۰۲۰ توكيو ديدار و گفت‌وگو كردند. توماس باخ در پايان اين ديدار گفت: «پياده‌سازي اهداف و روح ورزش و المپيك باعث پيوندي مستحكم و ناگسستني بين ملت‌ها مي‌شود و با همين هدف درخواست دارم تمام تلاش‌تان را براي رعايت منشور المپيك در ايران به كار ببنديد. در ديدار با دكتر روحاني هم به پيشرفت و توسعه ورزش ايران در سال‌هاي اخير اشاره كرده و اكنون نيز مي‌گويم كه پتانسيل ايران و جوانان مستعدش بيش از اينهاست. ما از ورزش ايران حمايت‌هاي لازم را كرده و خواهيم كرد ضمن اينكه اميدوارم با حضوري قدرتمندانه در المپيك ۲۰۲۰ به نتايج خوبي نيز دست يابيد.» سلطاني‌فر هم در مورد سفر به لوزان گفت: «با مسوولان فرهنگي كميته بين‌المللي المپيك ديداري داشتيم. بسياري از ذهنيت‌هايي كه رسانه‌هاي معاند ايجاد كرده بودند در خصوص محدوديت و ملاحظات خاصي كه براي مردم وجود دارد را تشريح كرديم و فكر مي‌كنم توانستيم بخش عمده تبليغاتي كه عليه ما مي‌شود را با تبيين واقعيت‌ها و دادن اطلاعات دقيق برطرف كنيم.»

در واقع شايد سلطاني‌فر خواسته با اين تعهد براي ورزش ايران زمان بخرد و اميدوار باشد كه در المپيك مساله خاصي پيش نيايد. ضمن اينكه نبايد فراموش كرد همچنان نظر فدراسيون جهاني جودو مي‌تواند سرنوشت ورزشكاران ايراني را تحت تاثير قرار بدهد و با حذف ايران از المپيك يك فاجعه ملي رخ بدهد. بايد ديد در روزهاي آتي وزير ورزش و جوانان و رييس كميته ملي المپيك واكنشي رسمي به حرف‌هاي توماس باخ خواهند داشت يا خير.

لازم به ذكر است كه بعد از تحرير اين گزارش، صالحي‌اميري اين موضوع را كه تعهدنامه‌اي امضا كرده باشد، رد كرد و گفت: «در اين سفر هيچ كاغذي بين ما و كميته بين‌المللي المپيك رد و بدل نشد و ما هيچ برگه‌اي را امضا نكرده‌ايم. منظور باخ همان نامه قبلي است كه من و آرش ميراسماعيلي چند‌ماه پيش براي جلوگيري از تعليق ورزش ايران امضا كرديم و گفتيم كه به منشور المپيك وفادار هستيم.» اما در خبري كه insidethegames منتشر كرده است، توماس باخ به همان نامه‌اي كه قبلا امضا شده، اشاره كرده است: «ايران ماه مه 2019 نيز نامه مشابهي را به فدراسيون جهاني جودو و كميته بين‌المللي المپيك ارسال كرده بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون