• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

سوپر بول پنجاه‌ و چهارم رسيد

در خيابان‌هاي ميامي امريكا صحبت از بليت‌هاي 5000 دلاري براي بهترين بازي امروز است. مسابقه‌اي كه بيش از 150 ميليون بيننده در سراسر دنيا خواهد داشت. لازم به ذكر نيست كه در اين فينال جنيفر لوپز و شكيرا به اجراي برنامه خواهند پرداخت. بله! زمان سوپربول رسيده است.

 

سوپر بول چيست؟

سوپربول نام متداول بازي پاياني و سرنوشت‌ساز قهرماني ليگ ملي فوتبال امريكايي(NFL) است. اين رويداد يكي از پرتماشاگرترين رويدادهاي ورزشي يك روزه در جهان است و در بيش از ۱۷۰ كشور دنيا به‌ طور زنده پخش مي‌شود. بخشي از جذابيت اين رويداد به خاطر ذات نهايي آن است. برخلاف اكثر ليگ‌هاي حرفه‌اي جهان كه قهرمانشان طي يك فصل مشخص مي‌شود، قهرمان NFL در يك تك‌بازي تعيين مي‌شود.

 

جام قهرماني

تيم قهرمان يكي از معروف‌ترين جام‌هاي ورزشي جهان را به خانه مي‌برد. جام نقره‌اي لومباردي كه به افتخار وينس لومباردي، مربي افسانه‌اي گرين بي‌پيكرز بدين نام خوانده مي‌شود ۵۶ سانتي‌متر طول دارد و حدود ۳ كيلوگرم وزن. وينس لومباردي با پكرز، قهرماني در سوپر بول ۱ و ۲ را تجربه كرد و در پي مرگش در سال ۱۹۷۱ نام خود را به جام بخشيد. به بازيكنان، مربيان و عوامل تيم قهرمان علاوه بر جام، حلقه‌اي براي بزرگداشت قهرماني اهدا مي‌شود.

 

سوپر بول و غذا

روز سوپربول بدل به نوعي مناسبت ملي شده است. رستوران‌ها، بارها و فروشندگان مواد غذايي از بزرگ‌ترين منتفعان اين روز هستند. يك برنامه تلويزيوني طولاني و پر و پيمان به علاوه جمع شدن دوستان و خانواده‌ها كنار يكديگر مساوي با مصرف مواد غذايي است. بنا بر آمار انستيتو توزيع غذا تنها در روز شكرگزاري، امريكايي‌ها مواد غذايي بيشتري نسبت به سوپربول مصرف مي‌كنند. ميزان مصرف غذا در اين روز تقريبا دو برابر يك روز عادي در ايالات متحده است.

 

سوپر بول پنجاه‌ و چهارم

سوپربول بعد از ادغام دو ليگ National Football League و American Football League به وجود آمد. اولين مسابقه سوپربول در سال 1966 برگزار شد. به اين ترتيب مسابقه‌اي كه بامداد روز دوشنبه برگزار مي‌شود، پنجاه‌و‌چهارمين رقابت سوپربول محسوب مي‌شود. رقابتي كه امسال از تاريخ 5 سپتامبر 2019 آغاز و در تاريخ 29 دسامبر چهره فيناليست‌هايش مشخص شد.

 

چه تيم‌هايي رقابت مي‌كنند؟

در گوشه قرمز تيم San Francisco 49ers حضور دارد. تيمي كه از كنفرانس NFC به فينال رسيده است. اين تيم در طول دهه 1980 و اوايل دهه 90 موفق به كسب 5 سوپربول شده است؛ آن هم طي 13 سال. 25 سال از آخرين پيروزي آنها در سوپربول گذشته است كه اتفاقا آن هم در ميامي بود. آخرين حضور آنها در فينال نيز به 7 سال قبل برمي‌گردد كه در يك بازي هيجان‌انگيز مقابل بالتيمور روانز شكست خوردند. در گوشه ديگر تيم Kansas City Chiefs قرار دارند. اين تيم نيز از كنفرانس NFC خودش را به سوپربول رسانده است. تيمي كه طرفدارانش 25 سال است، منتظر شكوه و عظمت باشگاه‌شان هستند. هر دو تيم معمولا قرمز مي‌پوشند اما به عنوان تيم خانگي روساي كانزاس قرمز مي‌پوشند و حريف سفيد. 50 سال از آخرين باري كه كانزاسي‌ها طعم قهرماني را چشيده‌اند، گذشته و حال سوال اينجاست كه در پايان بازي آنها جشن مي‌گيرند؟

 

نبرد مربيان

در يك سمت ميدان يعني در تيم كانزاس سيتي چيفس، مردي ايستاده است كه 3 بار عنوان قهرماني سوپربول را به دست آورده. او 30 سال تجربه در NFL دارد و بيش از هر مربي ديگري پيروزي به دست آورده. در گوشه ديگر مردي به چشم مي‌خورد كه هواداران سوپربول به خوبي مي‌شناسندش. او كسي نيست جز كايل شاناهان كه در سومين فصل حضورش روي نيمكت توانسته به فينال سوپربول برسد. پدر او مايك شاناهان 3 بار سابقه كسب عنوان قهرماني به عنوان مربي را در كارنامه دارد و حال اگر كايل هم بتواند به اين عنوان دست پيدا كند تنها پدر و پسري مي‌شوند كه به اين عنوان دست يافته‌اند.

 

ستاره‌هاي دو تيم

ستاره تيم كانزاس سيتي چيفس بدون شك كسي نيست جز پاتريك ماهومس. اين بازيكن 24 ساله در سال 2018 موفق شد، عنوان MVP يا ارزشمندترين بازيكن ليگ را به دست آورد. او از سال 2017 در تيم كانزاس مشغول بازي است. يكي از ويژگي‌هاي جالب توجه پاتريك، پاس‌هاي او با چشم بسته است كه چشم هر بيننده‌اي را به خود مي‌دوزد. او همچنين در سال 2018 و 2019 در تيم آل‌استار ليگ نيز قرار گرفته است. اين بازيكن از سال 2017 در تيم كانزاس و در پست Quarterback مشغول بازي است. نبرد پات در بازي فينال مقابل هم پستش جيمي گاروپولو در تيم رقيب خواهد بود. بازيكن 28 ساله‌اي كه دو بار سابقه عنوان قهرماني در سوپربول در سال‌هاي 2014 و 2017 را در كارنامه دارد. او بعد از قهرماني با تيم نيوانگلند پاتريوتس در سال 2017 به تيم سان‌ فرانسيسكو فورتي نايزر پيوسته است. او در پستي بازي مي‌كند كه تا پيش از آمدن او كالين كوپرنيك معروف در آن بازي مي‌كرد و حالا جيمي بايد جاي خالي او را به خوبي پر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون