• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

كتاب كوچك شارلوت برونته به نمايش درآمد

پادزهري براي زندگي برونته‌ها

هما بختياري

پس از اينكه موزه«Bronte Parsonage» 600هزار يورو براي خريد كتابي كوچك و نادر نوشته شارلوت برونته نوجوان به مجموعه‌دار خصوصي پرداخت اين اثر در معرض ديد عموم قرار گرفت. به گزارش گاردين؛ اين كتاب را بزرگ‌ترين دختر خانواده برونته 200 سال پيش و در 14 سالگي در خانه‌شان واقع در هاورث، غرب يورك‌شاير نوشت. اين كتاب دست‌نوشته شامل 20 صفحه و 3 داستان كوتاه مي‌شود.

نوامبر سال گذشته «انجمن برونته» توانست اين اثر مهم را از خطر فروخته شدن در خانه حراجي نجات دهد و به بريتانيا بازگرداند. موزه برونته كه در خانه خواهران برونته برپاست، فراخواني براي جمع‌آوري مبلغ مورد نياز منتشر كرد. در نهايت اين اثر ادبي به مبلغ 600 هزار دلار خريداري شد و شنبه براي نخستين ‌بار در معرض ديده عموم قرار گرفت.

اين كتاب مينياتوري يكي از 6 «كتاب كوچكي» است كه نويسنده «جين اير» نوشت و از زمان درگذشتش در سال 1855 در مجموعه‌اي خصوصي نگهداري مي‌شد. از اين مجموعه 5 اثر باقي مانده‌اند كه 4 عنوان آن در موزه برونته نگهداري مي‌شوند. صفحات اين دست‌نوشته 4هزار كلمه‌اي با عنوان «مجله مردان جوان» به دقت تا شده و صحافي شده‌اند. اين اثر يكي از 6 مجموعه داستاني است كه برونته در دوران نوجواني‌اش آن را به صورت ماهانه در نشريه‌اي منتشر مي‌كرد. شارلوت 3 داستان «نامه‌اي از لرد چارلز ولسلي»، «ترانه نيمه‌شب» و «دفتر خاطرات مرد فرانسوي» را در آن نوشته بود. در يكي از داستان‌ها روايت قاتلي را مي‌خوانيم كه قربانيانش روح و روانش را تسخير كرده‌اند و او را به مرز جنون رسانده‌اند و چطور شعله‌هاي آتشي كه در ذهنش زبانه مي‌كشد، باعث مي‌شود پرده‌هاي اتاقش بسوزند. كارشناسان موزه مي‌گويند اين بخش از داستان به صحنه‌اي مشهور ميان برتا و ادوارد روچستر در رمان «جين اير» بي‌شباهت نيست؛ «جين اير» اثري است كه شارلوت 17 سال بعد از نوشتن اين كتاب كوچك منتشر كرد. داستان ديگر اين كتاب كوچك درباره روياي زندگي اشرافي است كه به اعتقاد مسوولان موزه مي‌توان آن را «پادزهري براي زندگي خانوادگي در هاورث» دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون