• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4576 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۳ بهمن

سوفيا كنين فاتح اوپن استراليا شد

قهرماني كه عاشق خريد كردن است

حسين طالب‌پور

فينال مسابقات تنيس اوپن استراليا، اولين گرانداسلم فصل ديروز ظهر ميان سوفيا كنين امريكايي و گاربينيه موگوروسا از اسپانيا برگزار شد و درنهايت با قهرماني تنيسور 21 ساله اهل ايالات‌متحده به پايان رسيد. در اين بازي سوفيا موفق شد با حساب 2 بر يك از سد حريفش بگذرد و نخستين عنوان بزرگ زندگي‌اش را به دست آورد. بازي فينال با برتري گاربينيه آغاز شد و قهرمان سابق تنيس ويمبلدون و آزاد استراليا توانست با نتيجه 6 بر 4 به پيروزي دست پيدا كند. تجربه و اعتماد به نفس بيشتر موگوروسا كه چهارمين فينال گرانداسلمش را پشت سر مي‌گذاشت در پيروزي او در ست نخست تاثير چشم‌گيري داشت. با اين وجود و از آغاز ست دوم، كنين كه با جو مسابقه انطباق بيشتري پيدا كرده بود، كم‌كم بر جريان بازي مسلط شد و توانست حريفش را تحت فشار بگذارد. نيروي جواني و تكنيك بالاي سوفيا كنين باعث شد او بتواند در ست دوم با قدرت 6 بر 2 به پيروزي دست پيدا كند و كار را به تساوي بكشاند. در ست سرنوشت‌ساز سوم كه تكليف قهرمان و برنده 4 ميليون دلار پول نقد را مشخص مي‌كرد، باز هم اين كنين بود كه توانست روند خوبش را در ست دوم پيش بگيرد و با همان نتيجه 6 بر 2 به پيروزي دست پيدا كند و برنده نهايي اوپن استراليا لقب بگيرد.

پيروزي كنين در 21 سالگي و كسب اولين عنوان گرانداسلمش نشان دهنده افزايش روزافزون موفقيت تنيسورهاي جوان در مسابقات زنان است. سال گذشته نائومي اوزاكاي ژاپني موفق شده بود قهرمان اين تورنمنت شود و كنين با 21 سال و 80 روز سن، 22 روز جوان‌تر از اوزاكا بود هنگامي كه جام قهرماني را بالاي سر برد. در تورنمنت مهم قبلي تنيس جهان يعني گرانداسلم يو اس اوپن در امريكا، بيانكا آندرسكو با 19 سال سن موفق شده بود، قهرمان شود. جوان‌ترين قهرمان مسابقات تنيس اوپن استراليا ماريا شاراپواي روس بود كه هنگام قهرماني 20 سال داشت.

به نظر مي‌رسد كه كنين قدم به قدم مسير شاراپوا را طي مي‌كند. والدين كنين در سال 1987 از روسيه به ايالات‌متحده نقل مكان كردند اما هنگام تولد سوفيا به مسكو بازگشتند تا بتوانند از حمايت و همراهي خانواده‌شان استفاده كنند. پس از مدت كوتاهي كنين‌ها به ايالات‌متحده بازگشتند و تنيس به سرعت بخشي از تربيت كودكي سوفيا شد. پدر و مربي او هنگامي كه او در
3.5 سالگي روي زمين‌هاي فلوريدا تمرين مي‌كرد به پتانسيل كنين پي بردند. با اين حال برخلاف شاراپوا كه به بازي خود در آكادمي‌هاي فلوريدا افتخار مي‌كرد، كنين هميشه خودش را نماينده ايالات‌متحده دانسته است. روز دوشنبه كنين با عبور از سرنا ويليامز كه نفر هشتم زنان جهان است، در رده هفتم بهترين تنيسورها قرار گرفت. او بعد از ويليامز كه در سال 1999 به جمع 10 نفر برتر دنيا راه يافته بود، جوان‌ترين بازيكني لقب گرفت كه موفق مي‌شود به اين فهرست راه پيدا كند. كنين سال گذشته ويليامز را در دور سوم تنيس فرانسه حذف كرده بود. موفقيتي كه به گفته او اعتماد به نفس بيشتري در او به وجود آورد. كنين گفت: «احساس مي‌كنم بعد از اين اتفاق زندگي من ازسر گرفته شده است.» كنين سال گذشته
3 عنوان تور جهاني WTA را از آن خود كرد اما او توقف‌هاي جزيي نيز در تورهاي جهاني استراليا، مايوركا و گوانگژوي چين داشت. با وجود موفقيت‌هاي او در تورهاي جهاني، نتوانست از دور چهارم رقابت‌هاي گرانداسلم بالاتر برود. كنين در اوپن استراليا اين كار را با پيروزي بر كوكو گاف، تنيسور پديده 15 ساله هموطنش انجام داد.

قهرماني كنين در اوپن استراليا در حالي اتفاق افتاد كه هيچ زني نتوانسته به‌طور مداوم بر مسابقات معتبر تنيس جهان تسلط پيدا كند، همين امر منجر به معرفي قهرمان‌هاي متنوع در دوره‌هاي اخير گرانداسلم‌ها شد. ديدار ديروز بين سوفيا كنين و گاربينيه موگوروسا چهارمين فينال پياپي زنان در گرانداسلم‌ها بدون حضور 5 بازيكن برتر رده‌بندي جهاني بود. همچنين كنين هجدهمين قهرمان بار اولي در 12 رويداد اخير مسابقات گرانداسلم به حساب مي‌آيد.

كنين در اوپن استراليا به عنوان بخت چهاردهم كسب عنوان قهرماني وارد شده بود تا رسيدن به فينال تنها يك ست را به حريفان خود واگذار كرد. سوفيا مقابل كوكو گاف و در ست اول بازنده شد. سوفيا يك‌بار هم در نيمه‌نهايي مقابل اشلي بارتي، نفر اول زنان جهان كه مي‌خواست بعد از سال 1978 اولين استراليايي برنده اوپن استراليا لقب بگيرد در ست اول به مشكل خورد و در حالي كه در تاي‌بريك 4 امتياز عقب بود موفق شد 8 بر 6 به پيروزي دست پيدا كند.

سوفيا بعد از كسب اولين عنوان بزرگ زندگي‌اش در حالي كه صورتش را با دو دستش پوشانده بود گفت: «اين اولين سخنراني من است اما مي‌خواهم تلاش خود را بكنم.» او رو به جمعيت گفت: «روياي من رسما به تحقق پيوسته است. روياها به حقيقت مي‌پيوندند، بنابراين اگر رويايي داريد به دنبالش برويد و قطعا به آن مي‌رسيد.»

كنين در ادامه گفت، دوست دارد به نيويورك نقل مكان كند به اين دليل كه آن شهر مغازه‌هاي فانتزي زيادي براي خريد دارد و او پس از قهرماني 4 ميليون دلار استراليا براي خرج كردن دارد.

همچنين تنيسور اسپانيايي كه قهرماني را از دست داده بود نيز بعد از بازي گفت: «به سوفيا تبريك مي‌گويم. اين مسابقه باور نكردني بود و تو سزاوار قهرماني بودي. مي‌خواهم به تو بگويم فكر مي‌كنم تو در فينال‌هاي بسيار زيادي حاضر خواهي شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون