• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

مشكل فني مانع انتشار نتايج انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها در آيووا شد

ضربه به اعتماد عمومي

ميثم سليماني

دوشنبه شب مردم مناطق مختلف آيووا به مراكز مختلف برگزاري انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها رفتند تا انتخابات به سبك كاكس را برگزار كنند؛ سبكي خاص كه تنها متعلق به برخي ايالت‌هاي امريكاست كه آيووا سردمدار اين سبك از انتخابات محسوب مي‌شود و به‌رغم اينكه در هر نوبت از انتخابات درون‌حزبي نتايج آن همواره با چالش مواجه مي‌شود، اما حاضر به تغيير شيوه راي‌گيري در اين ايالت نيستند. كاكس به اين شيوه برگزار مي‌شود كه يك منطقه مانند ورزشگاه يا يك مدرسه به عنوان محل راي‌گيري انتخاب مي‌شود. طرفداران هر نامزد در يك بخش از محل راي‌گيري مي‌ايستند تا يك ساعت مشخص تعيين كنند در آن حوزه راي‌گيري چه كسي بيشترين تعداد آرا را داشته است. اين موضوع به‌خصوص در رقابت‌هاي نزديك همواره چالش‌برانگيز بوده است. دوشنبه شب اين چالش بار ديگر در انتخابات درون‌حزبي دموكرات‌ها در آيووا نمايان شد، زيرا در حالي كه بسياري آماده بودند در ساعات پاياني روز دوشنبه نتيجه نهايي انتخابات اعلام شود اما به ناگاه حزب دموكرات اعلام كرد كه به دليل مشكلات فني نمي‌تواند نتيجه نهايي انتخابات را اعلام كند و اين كار با تاخير انجام خواهد شد.
تا زمان تهيه اين گزارش هنوز نتيجه انتخابات روشن نشده است. حزب دموكرات اعلام كرد كه نتايج انتخابات روز سه‌شنبه پس از مطمئن شدن از صحت نتيجه كليه مناطق منتشر خواهد شد.

توري پرايس، رييس حزب عنوان كرده است بيش از آنكه انتظار داشتيم نتيجه انتخابات اعلام خواهد شد. اما اين زمان به دليل آن است كه ما بتوانيم نتايج آرا را با اطمينان كامل اعلام كنيم. مندي مك كلور، مدير ارتباطات حزب دموكرات در ايالت آيووا عنوان كرد در مجموعه نتايج يك ناسازگاري وجود دارد. او گفت: علاوه بر سيستم‌هاي فني كه براي تعيين نتيجه به كار مي‌رود ما به دنبال تاييد از طريق عكس‌ها همچنين مدارك موجود ديگر هستيم تا تمام نتايج با يكديگر مطابقت داشته باشند و اين اطمينان حاصل شود كه ما در شمارش آرا دقت داريم.

او ادامه داد كه اين مساله تنها مربوط به گزارش‌هاست و برنامه با اخلال يا هك مواجه نشده است. مدارك ديگري وجود دارد كه مي‌تواند مطابقت آرا را نشان دهد.

دولت ايالتي آيووا پيش‌تر عنوان كرده بود كه كنترل‌هاي لازم براي كيفيت راي‌گيري و صحت آن را انجام خواهد داد.

نكته مهم ديگري كه هنگام راي‌گيري رخ داد، اين بود كه روند تاييد افراد براي حضور در انتخابات با مشكل مواجه شده و حتي هنگام انتخابات نتوانستند تاييديه افرادي كه براي حضور در انتخابات حاضر شدند را هم دريافت كنند در عمل سيستم انتخاباتي كه دموكرات‌ها براي تعيين دقيق آرا طراحي كرده بودند با شكست جدي مواجه شد.

NBC پيش‌تر گزارش داده بود كه كارشناسان امنيت سايبري نسبت به امنيت اين برنامه ابراز نگراني كرده‌اند. اين برنامه جديد قرار است در
22 فوريه در نوادا نيز مورد استفاده قرار گيرد، اما بسياري از افرادي كه در حوزه‌هاي انتخابي حضور داشتند از همان ابتداي فرآيند گفتند كه اين نرم‌افزار در بسياري از حوزه‌ها با مشكل مواجه شده و قادر نبودند از آن استفاده كنند.

اين نرم‌افزار و اپليكيشن بنا بود سه موضوع را كامل روشن كند؛ نخست اينكه بگويد چه كسي با چه درصدي در انتخابات پيروز شده و بلافاصله نمايندگان حزبي كه براي حضور در مجمع ملي راي آورده‌اند را نيز معرفي كند و سپس مشخص شود نمايندگان غيرمتعهد به چه كسي راي خواهند داد.

اما در اين ميان اخلال در فرآيند راي‌گيري و عدم نتايج انتخابات حزب رقيب يعني جمهوري‌خواهان و به‌خصوص كمپين ترامپ را برآن داشت كه از فرصت استفاده كنند تا روي اين موج سوار شوند. برد پارسكل، مدير كمپين انتخاباتي ترامپ در واكنش به اين اتفاق در توييتر خود با كنايه گفت: «كنترل كيفيت= تقلب؟»

آنچه مشخص است حتي نامزدهاي انتخاباتي و كمپين‌هاي آنها نيز از روند انتخابات راضي نبودند. كمپين جو بايدن در گزارشي از نقص‌هاي قابل‌توجه در سيستم راي‌گيري خبر داده است.

دانا راموس در نامه عنوان كرد: اپليكيشن موردنظر به شكلي كابوس‌وار براي حزب ناموفق بود، سيستم پشتيباني تلفني نيز به همين ترتيب نتوانست كارايي داشته باشد.

راجر لاو، رييس ستاد انتخاباتي وارن نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: اين تاخير باعث ايجاد اعتماد نمي‌شود و هر ثانيه كه مي‌گذرد، اعتماد عمومي تضعيف مي‌شود. طبق برنامه تا ساعت 11 شب به وقت محلي بايد نتايج آرا روشن و مشخص مي‌شد اما هيچ آماري به بيرون درز نكرد، اين در حالي بود كه سال 2016 در همان ساعت مشابه تقريبا 90درصد آرا مشخص شده بود. با اين حال حزب عنوان كرد كه نتايج به محض عبور از كنترل كيفيت آرا، اطلاعات مربوط به نتايج را منتشر مي‌كند و اين كار به دليل احتياط فراوان صورت گرفته است.

اما خوشحال‌ترين فرد از انتخابات دوشنبه شب در آيووا، دونالد ترامپ رييس‌جمهور كنوني ايالات‌متحده است كه در انتخابات درون‌حزبي جمهوري‌خواهان بدون هيچ زحمتي با 97درصد آرا پيروز انتخابات شد. او در توييتر خود نوشت: «كاكس دموكرات‌ها يك فاجعه بود. هيچ چيز آنها در اين كشور كار نمي‌كند. به ياد بياوريد كه
5 ميليارد دلار براي وب‌سايت اوباما كر هزينه شد كه بايد 2درصد اين هزينه براي آن صرف مي‌شد. تنها كسي كه دوشنبه شب در آيووا پيروزي بزرگي كسب كرد، ترامپ بود.» اما پسران ترامپ هم از اين فضا استفاده كردند و عليه دموكرات‌ها موضع‌گيري انجام دادند. اريك ترامپ در توييتر خود نوشت: اين سخنان من را به ياد داشته باشيد و علامت بزنيد. آنها در اين مورد هم تقلب مي‌كنند. به همين دليل است كه مردم نمي‌خواهند دموكرات‌ها كشور را اداره كنند. ترامپ جونيور نيز با انتشار تصويري از سي‌ان‌ان موضوع رفع مشكل دموكرات‌ها را به تمسخر گرفت.

با اين حال پيت بوتجيج و برني سندرز دو نامزدي بودند كه اعتقاد داشتند پيروز اين انتخابات بودند، اما كمپين بايدن رويكرد معقولانه‌تري اتخاذ و عنوان كرد كه مي‌دانيم رقابت تنگاتنگي با ساير نامزدها در مناطق كليدي داريم و راه بسيار زيادي باقي مانده و هيچ شواهدي وجود ندارد كه چه سهمي از آرا را به دست آورديم و تا زمان اعلام نهايي آرا منتظر مي‌مانيم. حال بايد ديد كه اعلام نتايج دموكرات‌ها چه زماني صورت مي‌گيرد و آيا هر نتيجه‌اي اعتبار لازم را خواهد داشت يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون