• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

ترامپ و تازه‌ترين قوانين نژادپرستانه

قانون منع مهاجرتي جديد امريكا درها را به روي نيجريه بزرگ‌ترين اقتصاد آفريقا مي‌بندد

ترجمه: هديه عابدي 

قوانين جديد صدور رواديد امريكا حدود يك چهارم مردم قاره آفريقا را تحت تاثير قرار خواهد داد از جمله بسياري از كساني كه اميدوارند، بتوانند با عزيزان خود كه قبلا به امريكا رفته‌اند در اين كشور ديدار كنند. وب‌سايت خبري «نيويورك‌تايمز» در گزارشي نوشت: زوج‌هاي جواني كه تازه ازدواج كرده‌اند نيمي از ازدواج يك ساله خود را از هم جدا بوده‌اند. ميريام در نيجريه زندگي مي‌كرد و همسر او در شهر بالتيمور بود اما اين دو براي رسيدن به هم بايد صبر مي‌كردند چون هيچ چيز مشخص نبود. وقتي دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا روز جمعه قانون منع مهاجرتي خود را به 6 كشور جديد ديگر نيز اعمال كرد، زندگي آنها به هم ريخت. از ميان اين 6 كشور 4 مورد در قاره آفريقا قرار دارد. نيجريه نيز به عنوان پرجمعيت‌ترين كشور اين قاره يكي از آنها بود. همسر ميريام كه يك اپتومتريست است پس از شنيدن اين خبر گفت:«امريكا من را كشت، كار ما تمام شده است.»

يك سال پس از اينكه دولت ترامپ اعلام كرد، بخش اصلي استراتژي جديدش براي آفريقا مقابله با نفوذ روزافزون چين و روسيه از طريق گسترش روابط اقتصادي با اين قاره است با اعمال اين قانون تمامي درها را به روي نيجريه، بزرگ‌ترين اقتصاد اين قاره بست. قانون منع مهاجرتي در مورد 3 كشور آفريقايي ديگر نيز اعمال مي‌شود- سودان، تانزانيا و اريتره- همچنين ميانمار كه متهم به نسل‌كشي عليه جمعيت مسلمان خود بوده و قرقيزستان كه يكي از كشورهاي شوروي سابق بوده است. اين ممنوعيت موجب مي‌شود، هزاران نفر از مردم نتوانند به ايالات متحده نقل مكان كنند. اين قانون ابتدا سال 2017 به اجرا گذاشته شد و مهاجرت مردم از برخي كشورهاي داراي اكثريت مسلمان به امريكا محدود شد. اين بخشي از برنامه ترامپ براي دور نگه داشتن «تروريست‌هاي تندرو مسلمان» بود. اما اين قانون تاكنون بر 135 ميليون نفر از مردم 7 كشور-كه بيشتر آنها مسيحي هستند- اثر گذاشته است.

در حالي نام كشورهاي نيجريه، ميانمار، اريتره، قرقيزستان، سودان و تانزانيا به ليست قانون منع مهاجرتي ايالات متحده افزوده شده كه پيش از اين به موجب قانوني كه ترامپ در بدو ورود به كاخ سفيد تصويب كرد، ورود اتباع 7 كشور از جمله ايران، ليبي، سوريه، سومالي، كره شمالي، ونزوئلا و يمن به اين كشور ممنوع شده بود. به گفته جودي مور، از اساتيد مركز توسعه جهاني، گسترش اين قانون بر حدود يك چهارم از 1.2 ميليارد نفر ساكن قاره آفريقا اثر خواهد گذاشت و آسيب شديدي به اقتصاد آفريقا- و تصوير امريكا در منطقه- وارد مي‌كند. او مي‌گويد:«شركت‌هاي چيني، تركي، روسي و انگليسي با حمايت دولت‌هايشان جايگاه خود را در قاره‌اي كه آينده اقتصاد جهان را مشخص مي‌كند، حفظ كرده‌اند. همه اميدوار بودند كه واشنگتن از اين تصميم دست بردارد و بيشتر به اين قاره اهميت دهد اما همه اين اميدها رو به نابودي است.»

اساس اين ممنوعيت جديد بسته به هر كشور متفاوت است اما در اطلاعيه كاخ سفيد آمده كه بيشتر 6 كشور اضافه شده به ليست منع مهاجرت با قوانين تاييد هويت و اشتراك اطلاعات امريكا هماهنگي ندارند.

دليل كاخ سفيد براي ممنوع كردن مهاجرت از نيجريه اين است كه اين كشور ممكن است به تروريست‌هايي پناه بدهد كه به دنبال ورود به امريكا هستند. نيجريه مورد خشونت گروهك تندرو بوكوحرام قرار گرفته است، گرچه شواهد زيادي مبني بر اينكه اين افراط‌گرايان به دنبال گسترش خشونت خود به خارج از كشور باشند، وجود ندارد.

منتقداني كه قانون منع مهاجرتي اوليه را نيز محكوم مي‌كردند اكنون با بازي بسيار ناپسندتري روبه‌رو شدند.

سناتور كامالا هريس، نامزد سابق رياست‌جمهوري از حزب دموكرات روز يكشنبه اعلام كرد:«قانون منع مهاجرتي ترامپ هيچ‌گاه ريشه در امنيت ملي نداشته و صرفا تبعيض نژادي عليه افراد رنگين‌پوست است. بدون شك اين قانون از ايدئولوژي برتري سفيدپوستان مخالف مهاجرت نشات گرفته شده است.»

اليزابت وارن دموكرات نيز اين قانون را «ممنوعيتي نژادپرستانه و بيگانه‌هراسي عليه مسلمانان » خوانده است. جو بايدن، معاون رييس‌جمهور پيشين امريكا نيز آن را «شرم‌آور» مي‌داند.

نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا مي‌گويد: قانونگذاران دموكرات حركتي براي منع تبعيض مذهبي در سياست مهاجرتي انجام خواهند داد.

قوانين جديد مهاجرت نه تنها جلوي ورود بسياري از مهاجران و پناهندگان به امريكا را مي‌گيرد بلكه مي‌تواند بر زندگي ميليون‌ها نفر از كساني كه هيچ برنامه‌اي براي سفر به امريكا ندارند نيز تاثير بگذارد: اين دسته از افراد كساني هستند كه اقوام و بستگانشان در امريكا زندگي مي‌كنند و سالانه ميلياردها دلار پول به خارج از كشور مي‌فرستند.

مطالعات نشان مي‌دهد، ممكن است حتي واشنگتن بازنده اين بازي باشد. نيجريه‌اي‌ها جزو موفق‌ترين و تحصيلكرده‌ترين مهاجران امريكا هستند.(ترامپ كه مي‌خواست بداند چرا سياست‌ منع مهاجرت به نفع مردم كشورهايي مانند نروژ نيست با زير سوال بردن شخصيت مهاجران آفريقايي و هاييتي گفت اگر به نيجريه‌اي‌ها اجازه ورود به امريكا را بدهيم هيچ‌وقت به «بيغوله‌هاي» خود بازنمي‌گردند.)

نيجريه‌اي‌هايي كه اكنون در امريكا زندگي مي‌كنند در تلاشند با تماس با وكلاي خود بفهمند آيا بايد خاك امريكا را ترك كنند يا نه. برخي از مردم اين كشور نيز تصميم ترامپ را تحسين مي‌كنند و معتقدند اين قانون افرادي كه پول دولت را دزديده و به امريكا فرار كرده‌اند را به خانه برمي‌گرداند و سران كشور را مجبور مي‌كند تا صادق‌تر باشند و براي پيشرفت نيجريه بيشتر كار كنند.

در سال 2018 نزديك به 8 هزار ويزاي مهاجرتي به نيجريه‌اي‌ها داده شده است.

به نوشته «سي‌ان‌ان» مردم نيجريه‌ از اعمال اين قانون شوكه شده و با خشم نسبت به آن واكنش نشان داده‌اند. يك گروه مدني نيجريه‌اي امضاي طوماري براي لغو اين ممنوعيت را آغاز كرده‌ است. آنها معتقدند اين قانون بر خانواده‌ها اثر خواهد گذاشت.

«انجمن رهبري معتبر در نيجريه» در طومار خود آورده است:«با اعمال اين ممنوعيت سفر كه از 21 فوريه 2020 اعمال شده است... آن دسته از شهروندان نيجريه‌اي امريكا كه مي‌خواهند فرزندان، والدين يا خواهران و برادرانشان را پيش خود بياورند ديگر قادر به انجام اين كار نخواهند بود. همچنين همسران نيجريه‌اي شهروندان امريكا نيز پس از اين نمي‌توانند به امريكا مهاجرت كنند.»

گسترش قانون منع مهاجرت بر گردشگري، تجارت و سفرهاي دانشجويي تاثيري ندارد اما مي‌تواند بر زندگي آن دسته از شهروندان امريكايي كه خواهان ديدار با اعضاي خانواده خود كه ساكن اين كشورها هستند، اثر بگذارد.

برخي از نيجريه‌اي‌ها از حضور در ليست «دولت‌هاي مطرود» مانند ميانمار و اريتره جلوگيري كردند. اوني كوزي يك مشاور فناوري اطلاعات و تجارت است. او در لاگوس زندگي مي‌كند و در مورد اين قانون در توييتر خود مي‌نويسد:«مي‌دانيد اينكه نيجريه، اريتره، ميانمار و قرقيزستان را در يك گروه قرار مي‌دهند چه معني‌اي دارد؟ اريتره «كره شمالي آفريقا» است؛ ميانمار دولتي مطرود و قرقيزستان در ميانه سرزميني نامعلوم. دولت امريكا به هيچ‌ وجه ما را به حساب نمي‌آورد.»

امريكا در جنگ عليه گروهك تروريستي بوكوحرام نيجريه و جرايم سايبري، متحد قدرتمندي براي نيجريه بوده است. اين كشور همچنين از سال 1960 شريك اصلي تجارت نيجريه و متحد ديپلماتيك نزديك آن بوده است.

سام هيل در مقاله‌اي در نيوزويك نوشت: «مهاجران نيجريه‌اي جوان، سخت‌كوش، بسيار تحصيل‌كرده و متعهد به اين كشور هستند. آنها مالياتشان را مي‌دهند و براي ساخت مدارس و جاده‌ها سهم خود را مي‌پردازند. آنها دقيقا از همان نوع مهاجراني هستند كه طي 3 قرن گذشته امريكا را بزرگ كرده‌اند و به خاطر جمعيت زيادشان، سهمي كه براي طرح سلامت عمومي و تامين اجتماعي مي‌پردازند حتي از آنچه وظيفه دارند نيز بيشتر است.»

دزموند اوكوچا از لاگوس در گفت‌وگو با «سي‌ان‌ان» مي‌گويد:«همه بايد آزادي نقل مكان داشته باشند، من دليلي براي اين كار(تصميم ترامپ) نمي‌بينم.»

«نيويورك تايمز» در مطلب ديگري نوشت: نژادپرستي دقيقا در قلب تصميم منع مهاجرتي ترامپ قرار دارد و افزودن نام نيجريه به اين ليست تنها اين موضوع را آشكارتر مي‌كند. اين اتفاق بدون اطلاع‌رساني به مردم و دقيقا در ميان همهمه اخباري چون استيضاح، ويروس كرونا و رقابت دموكرات‌ها اتفاق افتاد. در سال 2017 نيويورك تايمز از ملاقات ميان ترامپ و چند عضو كابينه او خبر داد، ملاقاتي كه ترامپ در آن به بازديد‌كنندگان خارجي امريكا حمله كرد. او با استناد به يادداشتي از استفان ميلر، مشاور ارشد تندروي خود در امور مهاجرين از مهاجرت هزاران نفر از مردم مسلمان كه عمدتا آفريقايي بودند، شكايت كرد. ترامپ درباره مهاجران هاييتي گفت: «همه آنها مبتلا به ايدز هستند.»

همه اينها جدا از اظهارات او در مورد آنچه «كشورهاي گندگرفته» ناميد، هستند. او اين اظهارات را يك سال بعد بيان كرد، زماني كه راه جديدي براي بيان ديدگاه‌ نژادپرستانه خود در مورد سياست مهاجرتي پيدا كرده بود و علنا تصريح كرد كه از سفيدپوستان اروپايي استقبال مي‌شود و از رنگين‌پوستان نه.

اين بدان معني است كه اهميتي ندارد كه نيجريه هيچ خطري براي امنيت ملي امريكا ندارد يا اينكه مردم آن جزو موفق‌ترين مهاجران امريكا هستند و از نظر ميزان درآمد و تحصيلات از متولدين اين كشور پيشي گرفته‌اند. تنها چيزي كه اهميت دارد، اين است كه آنها سياه‌پوست و آفريقايي گندو براي ترامپ در پايين‌ترين سطح يك سلسله مراتب نژادي‌ قرار دارند. اگرچه سياست منع مهاجرتي به مرزهاي خارجي امريكا مي‌پردازد اما افزايش تعداد سفيدپوستان نيز عواقب داخلي خود را دارد نه تنها به اين دليل كه ترامپ قصد دارد، مزايايي را بر اساس نژاد ميان شهروندان توزيع كند-اگرچه علايمي از آن در رفتار دولت وجود دارد- بلكه چون اين تفكر را القا مي‌كند كه چه كسي در جامعه اولويت دارد. هر وقت ترامپ و ساير اعضاي دولت او تصميم به طبقه‌بندي و دسته‌بندي نژادي بگيرند اين را به مردم القا مي‌كنند كه طرف صحبتشان كيست و چه كسي مستحق احترام است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون