• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4582 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن

درخواست محمود صادقي از آيت‌الله جنتي

پرونده آنان كه صلاحيت‌شان ابتدا رد و بعد تاييد شد را بازبيني كنيد

بعد از آنكه سخنگوي قوه قضاييه تعداد كلاهبرداران صلاحيت‌هاي انتخاباتي را برخلاف بيانيه دادستاني تهران به ‌جاي 12 نفر، 5 نفر اعلام كرد، محمود صادقي ضمن اعتراض به اين مساله طي نامه‌اي خطاب به آيت‌الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان خواستار دقت‌نظر اين نهاد در مقوله صلاحيت‌ها شد كه اهم آن را در ادامه مي‌خوانيد:

بعيد است يك نماينده مجلس آنقدر ساده لوح باشد كه بدون حصول اطمينان از صحت ادعاي طرف حاضر به پرداخت اين مبالغ هنگفت باشد. بعضي از مستندات از جمله صداي ضبط ‌شده مدعيان نفوذ، حاكي از دسترسي آنها به اطلاعات موجود در پرونده‌ نامزدهاي انتخاباتي در شوراي نگهبان دارد.

با توجه به اين احتمال كه ممكن است اين گونه وساطت‌ها در تاييد صلاحيت بعضي از نامزدها موثر واقع شده باشد، مقتضي است پيش از اعلام نهايي اسامي نامزدهاي تاييد شده، تحقيقات كاملي انجام شود و حداقل پرونده‌ نامزدهايي كه صلاحيت‌شان در مراحل قبلي رد و بعدا تاييد شده‌اند از اين منظر مورد بازبيني قرار گيرد.

اين پديده خاص اين دوره نيست. ادله و مستنداتي كه اينجانب به هيات نظارت بر رفتار نمايندگان و حفاظت اطلاعات شوراي نگهبان ارايه كردم، حاكي از آن است كه در ادوار گذشته نيز اين موضوع سابقه داشته و ظاهرا صلاحيت بعضي اشخاص با دخالت بعضي از اين مدعيان تاييد شده است. لازم است از بازداشت‌شدگان درباره افراد و حلقه‌هاي مرتبط با آنها تحقيق شود و پرونده‌هاي مشكوك ادوار گذشته نيز مورد بازبيني قرار گيرد.

حال كه با ورود دادستاني رسيدگي قضايي به اين موضوع حساس آغاز شده، شايسته است فارغ از هرگونه مصلحت‌انديشي‌ همه ابعاد مساله مورد واكاوي قرار گيرد و علاوه بر برخورد موردي با عناصر سودجو، عارضه‌يابي و اصلاح فرآيندهايي كه زمينه‌ساز اين سوءاستفاده‌ها شده است نيز مورد توجه قرار گيرد.

پيشنهاد مي‌شود انجام اين مهم به يك هيات كارشناسي بي‌طرف واگذار شود تا با بازبيني و شفاف‌سازي نظام‌مند فرآيند نظارت شوراي نگهبان از هر گونه شائبه‌اي مبرا و مصون شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون