• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4582 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن

اعتراضات به معامله قرن در كرانه باختري رود اردن ادامه دارد

سركوب فلسطينيان به نام صلح

شهاب شهسواري

 

 

سومين روز از اعتراضات به طرح امريكا موسوم به «معامله قرن» براي واگذاري باقيمانده سرزمين‌هاي تحت تسلط فلسطينيان به رژيم اشغالگران، با شهادت پنجمين فلسطيني توسط ارتش رژيم اشغالگر ادامه پيدا كرد. از روز پنجشنبه كه شهروندان شهرها و روستاهاي كرانه باختري رود اردن در اعتراض به طرح جديد امريكا براي معامله سرزمين فلسطين به خيابان‌ها ريخته‌اند، ده‌ها فلسطيني مجروح و دست‌كم 5 نفر شهيد شده‌اند. از روز پنجشنبه، شهروندان فلسطيني در جنين، طولكرم، الخليل، بلعين و اريحا در اعتراض به معامله پيشنهادي ترامپ براي واگذاري سرزمين‌هايي كه همچنان فلسطينيان در آنها سكونت دارند به رژيم اشغالگر به خيابان‌ها ريخته‌اند. روز پنجشنبه ارتش رژيم اشغالگر دست‌كم سه فلسطيني را با شليك مستقيم گلوله به شهادت رساند و در روز جمعه نيز دو فلسطيني ديگر بر اثر تيراندازي ارتش رژيم اشغالگر شهيد شدند. هلال‌احمر فلسطين از مجروحيت ده‌ها نفر بر اثر خشونت‌هاي ارتش رژيم اشغالگر براي سركوب اعتراضات به معامله ترامپ خبر داده است.

گروه حماس با صدور بيانيه‌اي از خيزش مردمي در كرانه باختري حمايت كرده است و مي‌نويسد: «گسترش مقاومت و خيزش مردم ما در كرانه باختري و مقاومت آنها در قلب قدس اشغالي، واكنش فعالانه فلسطينيان به معامله مخرب ترامپ را نمايش مي‌دهد.» تشكيلات خودگردان فلسطيني هم اعتراضات در كرانه باختري را واكنش طبيعي به اقدام امريكا توصيف كرده است. نبيل ابو ردينه، سخنگوي تشكيلات خودگردان فلسطيني مي‌گويد: «ما بارها هشدار داده‌ بوديم كه معامله‌اي كه كف حقوق فلسطينيان را در نظر نگيرد، نه تنها باعث ايجاد صلح پايدار نمي‌شود، بلكه باعث ايجاد تنش‌هايي مي‌شود كه بخشي از آن را امروز شاهد هستيم.»

آماده شدن رام‌الله براي شكايت به شوراي امنيت

يك روز بعد از آنكه جارد كوشنر، داماد رييس‌جمهور امريكا با شركت در جمع سفراي كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل متحد، در مورد جزييات طرح «معامله قرن» براي آنها توضيح داد، نماينده سازمان آزاديبخش فلسطين در سازمان ملل متحد، در آستانه برگزاري جلسه روز سه‌شنبه شوراي امنيت براي بررسي شكايت‌هاي فلسطين از رژيم اشغالگر، يك سند از جزييات 300 مورد نقض آشكار قوانين بين‌المللي و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در طرح «معامله قرن» را در اختيار اعضاي شوراي امنيت قرار داده است. به گزارش خبرگزاري فارس، صائب عريقات دبيركل كميته اجرايي سازمان آزادي‌بخش فلسطين خبر داد؛ اين سند به زبان انگليسي در ميان تمام اعضاي شوراي امنيت و جمعيت عمومي سازمان ملل پخش خواهد شد. بر اساس اين گزارش در طرحي كه دبيركل ساف تهيه كرده، آمده است، تخلف‌هاي انجام شده در طرح امريكا قطعنامه‌هاي سازمان ملل مربوط به مساله فلسطين را نقض مي‌كند و بارزترين آنها مربوط به مساله قدس است كه «اسراييل» هيچ حق حاكميتي در آن ندارد و جامعه بين‌الملل الحاق آن را به رسميت نشناخته است. در اين سند به تخلف‌هاي انجام شده عليه نوار غزه و حاكميت آن و نيز منابع طبيعي و اقتصاد نيز پرداخته شده است.

محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان فلسطيني، بعد از رونمايي از طرح معامله قرن در واشنگتن اعلام كرد كه ديگر هيچ ارتباط ديپلماتيك و مذاكره‌اي با واشنگتن و تل‌آويو نخواهد داشت و آماده است تا حل و فصل پرونده فلسطين را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ببرد. پيش‌بيني مي‌شود دولت ايالات متحده امريكا كه از حق وتو در شوراي امنيت برخوردار است، هر قطعنامه‌اي عليه طرح معامله قرن يا اقدامات رژيم اشغالگر را وتو كند.

تلاش واشنگتن براي ديدار بن‌سلمان و نتانياهو

روزنامه اسراييل هيوم، به نقل از منابع آگاه نوشته است كه مقام‌هاي امريكايي به ‌شدت در حال تلاش هستند تا يك ديدار رسمي ميان مقام‌هاي ارشد عربستان سعودي و رژيم اشغالگر سرزمين فلسطين در قاهره برگزار كنند. به نوشته اين روزنامه يك ديپلمات ارشد عرب به اسراييل هيوم گفته است: «در روزهاي اخير مذاكرات فشرده‌اي ميان واشنگتن، اسراييل، مصر و عربستان سعودي در جريان است تا يك نشست در قاهره، حتي تا پيش از برگزاري انتخابات در اسراييل، در طول هفته‌هاي آينده برگزار شود.» رژيم اشغالگر سرزمين‌ فلسطين قرار است كه در ميانه اسفند ماه امسال، براي سومين بار در يك‌سال گذشته يك انتخابات سراسري برگزار كند. به نوشته اسراييل هيوم، مقام آگاه عرب كه با اين روزنامه گفت‌وگو كرده است، مي‌گويد كه نشانه‌هاي مثبتي درباره اين نشست ميان سران عربستان سعودي و اسراييل وجود دارد و حتي ممكن است سران امارات متحده عربي، سودان، بحرين و عمان هم در آن مشاركت كنند. اين روزنامه عبري زبان همچنين مدعي شده كه دعوتنامه‌اي براي شركت در نشست سران عرب با اسراييل براي اردن هم ارسال شده است.

جنگ تجاري جديد عليه فلسطين

همزمان با اعلام طرح ترامپ براي واگذاري سرزمين‌هاي فلسطينيان به رژيم اشغالگر، اين رژيم فاز تازه‌اي از محاصره و فشار به فلسطينيان را آغاز كرده است، جنگي تجاري عليه باقيمانده كسب و كارها و منابع درآمد فلسطينيان كه با هدف قرار دادن زمين‌هاي زراعتي و محصولات كشاورزي فلسطينيان آغاز شده است. رسانه‌هاي فلسطيني هفته گذشته خبر دادند كه نفتالي بنت، وزير جنگ رژيم اشغالگر دستور داده است تا از ورود كليه محصولات كشاورزي و باغي فلسطيني به سرزمين‌هاي اشغالي تحت تسلط رژيم اشغالگر جلوگيري شود. وزارت اقتصاد ملي تشكيلات خودگردان فلسطيني با صدور بيانيه‌اي خبر داده است كه تصميم وزارت جنگ رژيم اشغالگر، نه تنها باعث جلوگيري از ورود تمامي محصولات كشاورزان فلسطيني به سرزمين‌هاي تحت تسلط اين رژيم مي‌شود، بلكه مجوز صادرات اين محصولات به جهان خارج از طريق بنادر رژيم اشغالگر را هم لغو مي‌كند. همزمان پايگاه خبري ميدل ايست‌اي، در گزارشي از اقدامات رژيم اشغالگر در تخريب مزارع ساكنان نوار غزه نوشته است. بر اساس اين گزارش، مقام‌هاي رژيم اشغالگر، ماه گذشته ميلادي، درست چند روز مانده به آغاز فصل برداشت محصولات زراعي در نوار تحت محاصره غزه، با باز كردن آب‌بندها و سدها، مزارع فلسطينيان را زير آب برده‌اند. بر اساس بيانيه وزارت كشاورزي فلسطين، بر اثر گشوده ‌شدن دريچه‌هاي سد روي مزارع فلسطينيان، دست‌كم 500 هزار دلار از محصولات كشاورزان غزه از بين رفته است.رژيم اشغالگر در حالي منابع درآمد باقيمانده براي فلسطينيان را نابود مي‌كند كه طرح پيشنهادي معامله قرن از سوي امريكا با عنوان «دورنماي صلح و رونق» ادعا كرده است با سپردن مديريت منابع آب تمام سرزمين‌هاي فلسطيني به حكومت اشغالگر و قطع تمام مرزهاي زميني فلسطينيان با كشورهاي پيرامون، جز گذرگاه رفح، اقتصاد فلسطين شكوفا خواهد شد. اين طرح همچنين مدعي سرمايه‌گذاري 50 ميليارد دلاري در اقتصاد فلسطينيان در طول 10 سال آينده مي‌شود.

 


«معامله قرن» در زباله‌دان اتحاديه پارلمان‌هاي عربي

حاضران در نشست فوق‌العاده اتحاديه پارلمان‌هاي عربي در امان بر مخالفت خود با هرگونه عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي تاكيد كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، در بيانيه پاياني سي‌امين نشست اتحاديه پارلمان‌هاي عربي در امان بر مخالفت با هرگونه عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي و پايبندي به قطعنامه‌هاي سازمان ملل و طرح صلح عربي تاكيد شده است. در اين بيانيه تاكيد شده است: اولين اقدامات براي مقابله با توطئه‌ها عليه فلسطين تاكيد بر آشتي فلسطين براي تشكيل جبهه‌اي عليه توطئه‌گران است. لطمه زدن به قدس و به رسميت شناختن آن به عنوان پايتخت اسراييل اقدام خطرناكي است كه امنيت منطقه را تهديد مي‌كند و منجر به جنگ مذهبي مي‌شود كه اسراييل طرف اصلي آن است. قيموميت اردن بر مقدسات اسلامي و مسيحي در قدس حق تاريخي است كه جهان آن را به رسميت شناخته است. در اين بيانيه تاكيد شده است: بايد اقدامات قانوني براي پايان‌دادن به جنايت‌هاي اسراييل اتخاذ شود. ما از مردم سراسر جهان مي‌خواهيم اعتراضاتي را مقابل نهادهاي بين‌المللي براي رسوا كردن اشغالگران برگزار كنند. از سوي ديگر مرزوق الغانم، رييس پارلمان كويت در اين نشست نسخه‌اي از معامله قرن را در سطل زباله انداخت. وي گفت: من از طرف مردم جهان عرب مي‌گويم كه اين معامله قرن جايش در زباله‌دان تاريخ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون