• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4582 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن

پنجمين قرارداد از نوع IPC به امضا رسيد

6 ميليارد دلار درآمد نفتي براي ايران

گروه اقتصادي| روز گذشته پنجمين قرارداد از نوع IPC ميان شركت ملي نفت ايران و گروه مپنا به امضا رسيد. اين قرارداد براي طرح بهبود بازيافت، افزايش توليد و بهره‌برداري از ميدان‌هاي پارسي و پرنج بسته شد. در اين مراسم بيژن زنگنه، وزير نفت، مسعود كرباسيان، مديرعامل شركت ملي نفت ايران، شريعتي، استاندار خوزستان و مديران عامل دو شركت طرف قرارداد حضور داشتند. در اين مراسم زنگنه ضمن ارايه توضيحاتي در خصوص قرارداد امضاشده خاطرنشان كرد: «اين قرارداد تا حدي بومي شده و به نوعي خوزستاني است اما محتوا همان IPC است.» او در پاسخ به پرسش «اعتماد» در خصوص اينكه در شرايط فعلي و كاهش شديد ميزان فروش، بخش خصوصي به جز بورس انرژي وزارت نفت در چه زمينه‌هاي ديگري مي‌تواند زمينه‌هاي حضور اين بخش را در صنعت نفت فعال كند، گفت: «فضا براي ورود بخش خصوصي به صنعت نفت باز است. آنها مي‌توانند در هر بخشي وارد شوند اما به شرطي كه پول محصولات و خدمات را پرداخت كنند.»

 

33 هزار بشكه نفت افزايش روزانه توليد

اين قرارداد روز گذشته ميان نمايندگان شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب و گروه مپنا به امضا رسيد. مدت اين قرارداد 10 سال است كه ارزشي حدود يك ميليارد و 380 ميليون دلار دارد. هدف از اجراي اين طرح افزايش توليد روزانه ميدان‌هاي پارسي و پرنج است كه 52 هزار بشكه فعلي به 85 هزار بشكه مي‌رسد. كل بشكه‌هاي توليد تجمعي اضافي اين طرح 121 ميليون بشكه خواهد بود. گفته مي‌شود افزايش 33 هزار بشكه‌اي توليد نفت توسط اين ميدان‌ها با احتساب بشكه‌اي 50 دلار مي‌تواند يك ميليون و 650 هزار دلار براي كشور درآمدزايي روزانه ايجاد كند. براساس هدفگذاري وزارت نفت قرار است اين طرح علاوه بر خلق ثروت و اشتغال، زمينه‌هاي نقش‌آفريني بيشتر شركت‌هاي داخلي را نيز ايجاد كند. ميزان سرمايه مستقيم در اين طرح 876 ميليون دلار، سرمايه غيرمستقيم 235 ميليون دلار پيش‌بيني شده است.

 

گزارش كار كرباسيان

مسعود كرباسيان در سخنراني خود ضمن اشاره به اين موضوع كه پايان سال نزديك است، از فرصت براي ارايه گزارش‌هايي در خصوص روند توسعه برخي طرح‌ها در صنايع بالادستي استفاده كرد. طرح انتقال نفت خام گوره به جاسك يكي از طرح‌هاي مهم وزارت نفت براي كاهش تمركززدايي از يك منطقه و تنوع بخشيدن به مناطق صنعتي و بنادر آزاد كشور بود. قرار بود در اين طرح نفت گوره براي صادرات از طريق آب‌هاي آزاد و به‌خصوص اقيانوس هند با ۱۰۰۰ كيلومتر خط لوله به جاسك منتقل شود. بهره‌برداري نهايي اين طرح در سال 1400 هدفگذاري شده است. روز گذشته مديرعامل شركت ملي نفت ايران در اين خصوص گفت: «در طرح انتقال نفت خام گوره به جاسك كه اجراي آن با اعتبار ۱.۸ ميليارد دلار در دستور كار شركت ملي نفت ايران است، احداث خط لوله‌اي هزار كيلومتري هدف‌گذاري شده كه تاكنون بالغ بر هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان اعتبار در اين طرح راهبردي اختصاص يافته است.» به گفته او بيش از ۹۰ درصد اين طرح ملي با اتكا به توان و ظرفيت شركت‌هاي ايراني عملياتي مي‌شود. كرباسيان در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به طرح نگهداشت و افزايش توان توليد نفت نيز اشاره كرد كه تاكنون 10 قرارداد امضا شده كه جمعا 6500 ميليارد دلار ارزش داشته و 9 قرارداد ديگر نيز تا پايان سال به امضا مي‌رسد. به‌گفته او ماحصل اين قراردادها وجود ۱۵ دكل حفاري فعال و عملياتي شدن برخي چاه‌ها است. او به دو اكتشاف بزرگ سال جاري، مخزن نفتي نام‌آوران و ميدان گازي ارم نيز اشاره كرد.

 

چقدر درآمد اضافه مي‌شود؟

وزير نفت معتقد است قرارداد طرح بهبود بازيافت، افزايش توليد و بهره‌برداري از ميادين نفتي پارسي و پرنج حدود 6 ميليارد دلار درآمد نفتي براي كشور درآمدزايي كند. او با بيان اينكه مدل قراردادهاي IPC در كشور از مدت‌ها پيش رواج داشته، طرح فوق را پنجمين قرارداد در اين قالب دانست. چهار قرارداد ديگري كه به صورت IPC به امضا رسيدند، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي، ميدان آبان و پايدار، ميدان سپهر و جفير، دالپري و پايدار غرب بوده است. زنگنه با اشاره به اينكه IPC‌ها نوع جديدي قرارداد هستند و قرارداد امضا شده نيز نخستين موردي است كه اجرايي مي‌شود، گفت: «۸۷۰ ميليون دلار كار خالصي است كه از طريق امضاي اين قرارداد با يك شركت ايراني بزرگ حاصل و موجب مي‌شود تا با وجود شرايط تحريمي شاهد افزايش برداشت و بازيافت با استفاده از قراردادهاي IPC، EPD و EPC باشيم.». بخش ديگري از سخنان زنگنه به اين موضوع اشاره داشت كه پيمانكار اين قرارداد از بهره‌برداري پشتيباني مي‌كند. او افزود: «وقتي خارجي‌ها در صنعت نفت، سرمايه‌گذاري نكردند ما معطل نمي‌مانيم و با استفاده حداكثري از توان داخل اقدام به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف صنعت نفت مي‌كنيم.» عضو كابينه دوازدهم با اشاره به اينكه چند سال پيش افرادي در دولت پيشنهاد شركت‌هاي E&P را به سخره مي‌گرفتند و معتقد بودند گرگ‌زاده‌ها اين گزينه را مطرح مي‌كنند تا پاي خارجي‌ها به كشور باز شود، گفت: «پس از چند سال همين افراد به ستايش اين شركت‌ها مي‌پردازند و فراموش مي‌كنند زماني كه به ما گرگ‌زاده مي‌گفتند. اما اسناد مربوط به همين صحبت‌ها وجود دارد.» به گفته وزير نفت ايده شركت‌هاي E&P ورود فناوري به كشور بود؛ به اين صورت كه شركت‌هاي داخلي در كنار شركت‌هاي خارجي در صنايع نفتي فعال باشند تا بتوانند پس از مدتي بدون اتكا به طرف خارجي در طرح‌ها و پروژه‌ها حضور داشته باشند. اما پس از بازگشت تحريم‌ها و خروج خارجي‌ها از كشور، چاره‌اي جز ادامه كار به تنهايي نبود.

 

با تصميم جمعي در اوپك موافقم

زنگنه پس از پايان مراسم در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد. هر چند كه طبق روال قبل او به سوالاتي در خصوص ميزان فروش و درآمد نفت ايران همچنين موضوعات مرتبط با بابك زنجاني پاسخ نداد. طبق گفته‌هاي زنگنه با وجود كاهش 20 درصدي تقاضاي نفت چين اما فروش نفت ايران به اين كشور با اختلال و كاهش در حجم مواجه نشده است. وزير نفت در بخش ديگري از سخنان خود ضمن اشاره به احتمال برگزاري نشست اوپك زودتر از موعد برنامه‌ريزي شده براي كاهش روزانه 600 هزار بشكه‌اي نفت گفت: «با هر تصميم جمعي كه در اوپك گرفته شود، موافقت مي‌كنم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون