• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4582 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن

۱۰۴ هكتار اراضي جنگلي گيلان دچار حريق شد

گروه اجتماعي|‌ جنگل‌هاي هيركاني در عرصه‌هاي طبيعي 13 شهرستان از جمله تالش، رضوانشهر و شفت، آستانه‌اشرفيه، رودبار، سياهكل و رشت طعمه حريق شدند. به گفته فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي گيلان، آمارهاي تقريبي تا روز شنبه نشان مي‌دهد حدود
104 هكتار از اراضي جنگلي اين استان دچار آتش‌سوزي شده‌اند كه 99درصد اين آتش‌سوزي‌ها سطحي بوده و آسيبي به درختان جنگل گيلان وارد نشده است.

سرهنگ محمد قرباني‌لرد، فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي گيلان در گفت‌وگو با ايرنا گفت: براساس آمارهاي تقريبي از چند روز گذشته تاكنون، حدود ۱۰۴ هكتار از اراضي جنگلي اين استان دچار آتش‌سوزي شده است. او با بيان اينكه آمار دقيق حريق در جنگل‌هاي استان گيلان بعد از جمع‌بندي اعلام مي‌شود، افزود: ۹۹درصد اين آتش‌سوزي‌ها سطحي بوده و آسيبي به درختان جنگل‌هاي استان گيلان وارد نشده است. به گفته اين سرهنگ، 52 فقره آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان گيلان در اين مدت رخ داده و اين آتش‌سوزي‌ها در جنگل‌هاي شهرستان‌هاي مختلف استان گيلان هستند و تا روز يكشنبه، اين حريق‌ها جز در جنگل‌هاي رودبار و سياهكل، در بقيه شهرستان‌ها مهار شده‌اند.

فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي گيلان خاطرنشان كرد: در زمان حاضر آتش‌سوزي‌هاي سطحي در مناطق جنگلي حليمه‌جان و براگور رودبار و خرارود و گاوكول سياهكل ادامه دارد، ضمن اينكه اين آتش‌سوزي تحت كنترل است. او با بيان اينكه آتش‌سوزي در جنگل‌هاي استان گيلان در اين مدت سطحي بود و با حضور به‌موقع نيروها از گسترش حريق جلوگيري و آتش‌سوزي‌ها مهار شده است، بيان داشت: تمامي نيروهاي حفاظت اداره كل منابع طبيعي استان گيلان آماده‌باش هستند. فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي گيلان از مردم خواست در صورت مشاهده آتش، اخبار مربوط به آتش‌سوزي جنگل را با شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهند. او با بيان اينكه تمامي نيروهاي حفاظت اداره كل منابع طبيعي گيلان براي مهار كامل آتش‌سوزي پاي كار هستند، اضافه كرد: در مهار آتش‌سوزي‌ها، علاوه بر اين نيروها، نيروهاي مردمي، امدادي، هلال‌احمر، بسيج، نيروي انتظامي، بخشداران، فرمانداران و غيره همكاري‌هاي خوبي داشتند كه جاي قدرداني دارد.

پيش از اين نيز رضا اسلامي، مديركل بحران استانداري گيلان اشاره كرده بود كه تمامي كانون‌هاي آتش‌سوزي عرصه منابع طبيعي در استان خاموش شده و تا آن زمان 22 مورد آتش‌سوزي در تعدادي از شهرستان‌هاي استان روي داده است. رضا اسلامي روز جمعه اشاره كرده بود: با وجود شدت وزش باد گرم در استان با تلاش‌هاي انجام شده دست‌اندركاران، همه كانون‌هاي آتش خاموش شده و فقط آتش در عرصه منابع طبيعي روستاي خرارود شهرستان سياهكل شعله‌ور اما تحت كنترل است و نيروهاي عملياتي همچنان در آن منطقه حضور دارند. او در اين گفت‌وگو مساحت عرصه‌هاي منابع طبيعي دچار آتش‌سوزي را در استان 35.5 هكتار عنوان كرد. اسلامي در ادامه به خسارت‌هاي ديگر ناشي از وزش باد گرم در استان اشاره و بيان كرد: غير از اين آتش‌سوزي‌ها و خسارت‌هايي كه براثر باد شديد گرم در صومعه‌سرا طي چندين روز قبل گزارش شده، خسارت خاصي تاكنون در استان اعلام نشده است.

گزارش خبرنگاران گيلان حاكي از آن است كه اين آتش‌سوزي‌ها تا صبح روز شنبه نيز در برخي شهرستان‌هاي استان ادامه داشته ‌است. به گزارش ايرنا واحد گيلان، با اينكه تلاش‌هاي مردمي و دولتي تاكنون مانع از گسترش اين آتش‌ها در ابعاد گسترده‌تري شده است اما نبود امكانات لازم و راه‌هاي دسترسي به محل‌هاي آتش‌سوزي در مواردي كار اطفاي حريق را با دشواري روبه‌رو كرده است. آخرين اخبار از وضعيت اطفاي حريق در اين منطقه حاكي از آن دارد كه آتش‌سوزي اين جنگل‌ها پس از 72 ساعت مهار شده است. به گفته قرباني‌لرد و به نقل از ايرنا، آتش‌سوزي جنگل‌هاي 13 شهرستان استان پس از 72 ساعت تلاش كاملا مهار شده و در حال حاضر جاي نگراني نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون