• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4582 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۰ بهمن

محمد پنجعلي از انتقادات به انتخاب اسكوچيچ و دربي 92 مي‌گويد

عده‌اي فقط بلدند سروصدا كنند

علي ولي‌اللهي

عصر پنجشنبه و درست زماني كه دربي تهران در جريان بود، دراگان اسكوچيچ به عنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شد. انتخاب اين مربي كروات انتقادات زيادي را به دنبال داشته است. بسياري از كارشناسان او را در سطح تيم ملي نمي‌دانند و بر اين نكته تاييد مي‌كنند كه نيمكت تيم ملي بايد به يك مربي ايراني مي‌رسيد. با اين وجود محمد پنجعلي، كاپيتان سابق تيم ملي و باشگاه پرسپوليس معتقد است مشكلات فوتبال ايران ربطي به اينكه چه كسي مربي تيم ملي شده ندارد و به مسائل ريشه‌اي‌تري برمي‌گردد. ماحصل صحبت‌هاي او در مورد تيم ملي و دربي را در ادامه مي‌خوانيد.

 

انتخاب اسكوچيچ انتقادات زيادي به همراه داشته است. ديدگاه شما در رابطه با اين انتقادات چيست؟

من فكر مي‌كنم هر مربي ديگري جز ايشان هم مي‌آمد همين اتفاقات مي‌افتاد و عده‌اي انتقاد مي‌كردند. مساله مهمي كه بايد درنظر بگيريم اين است كه واقعا دير شده و متاسفانه زمان را ازدست داده‌ايم. گرچه من اعتقاد داشتم انتخاب مربي ايراني در اين شرايط خيلي بهتر مي‌بود، چراكه مربي ايراني روي فوتبال و فرهنگ ما شناخت دارد و اين مساله خيلي مهمي است. وقتي زمان كافي نباشد اين دو فاكتور خيلي تاثيرگذار است. به هر حال ايشان انتخاب شده و بايد حمايت كنيم چون شرايط خيلي حساس است.

گفته مي‌شود ايشان رزومه خوبي در فوتبال ايران ندارد و به موفقيتي نرسيده. آيا شما موافقيد؟

ببينيد من اصلا از اساس با اين رويكرد مخالفم. مشكل فوتبال ما مربي نيست، مشكل ما زيرساخت است. ما با كي‌روش هم رفتيم به عراق و لبنان باختيم و در جام ملت‌ها نتوانستيم قهرمان شويم. فرقي نمي‌كند چه كسي روي صندلي سرمربي بنشيند. فوتبال ما حرفه‌اي نيست و به معني واقعي كلمه آماتور است. دريغ از يك استاديوم خوب براي باشگاه‌ها. همين استقلال و پرسپوليس را نگاه كنيد. چندين سال است با اين همه طرفدار چيزي به اين دو باشگاه اضافه نشده. مشكل اين است كه دولت تيمداري مي‌كند. يك مشكل عمده هم هست كه مربوط به مديريت كلان مي‌شود كه نمي‌خواهم وارد شوم. البته فوتبال و مديريت كلان جدا از هم نيستند. همه اينها زنجيروار به هم وصل هستند. نمي‌شود خيلي از چيزها حرفه‌اي نباشد و فوتبال حرفه‌اي بشود. فوتبال اگر قرار است دست مردم باشد يك پروسه 15 ساله مي‌طلبد تا به درآمدزايي برسد. عمده درآمد فوتبال از طريق تلويزيون است كه در ايران صداوسيما هيچي به فوتبال نمي‌دهد. در همه جاي دنيا باشگاه‌ها از طريق حق پخش پول
در مي‌آورند اما اينجا نه.

پس شما معتقديد فارغ از بحث آقاي اسكوچيچ بايد به زيرساخت‌ها بپردازيم.

دقيقا. كلا بايد همه فوتبال را دگرگون كرد. فوتبال ايران را بايد از نو ساخت.

باتوجه به همه اين شرايط آيا اسكوچيچ موفق مي‌شود ما را به دور بعد انتخابي جام جهاني برساند؟

كار بسيار سخت است. در اينجا ما دو تا وضعيت متفاوت داريم. اگر در اين شرايط حساس ايشان بتواند تيم را ببرد بالا يك جور با او به مشكل برمي‌خوريم و اگر نبرد يك جور ديگر. اگر برود ديگر نمي‌توانيم جوابگويش باشيم و مسائلي پيش مي‌آيد كه خودتان بهتر مي‌دانيد و اگر بالا نرويم مربي مي‌گويد من دير تيم را تحويل گرفتم و زمان كافي نداشتم. البته حق هم دارد. شرايط جوري پيش رفته كه به اينجا رسيديم. ولي ما وظيفه داريم حمايت كنيم. اما تا كي بايد شرايط به اين شكل باشد؟ كجا شما مي‌بينيد تيم ملي در كوران مسابقات انتخابي جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا باشد و سرمربي نداشته باشد و بعد با اين وضع سرمربي انتخاب كند؟

شما خيلي متعادل به ماجرا نگاه مي‌كنيد اما از روز پنجشنبه برخي كارشناسان انتخاب اسكوچيچ را توهين به مربيان ايراني دانستند و روي كار آمدنش را به دلال‌ها ربط داده‌اند. يعني خيلي راديكال برخورد كرده‌اند...

اتفاقا مي‌خواهم بگويم آنها متعادل رفتار مي‌كنند. من متعادل نيستم. متعادل يعني سروصدا كني و بگويي فلاني خوب نيست و آن ديگري به درد نمي‌خورد و اينها. ولي با اين حرف‌ها كه چيزي درست نمي‌شود. اگر اعتراضي باشد بايد مسائل اساسي صورت بگيرد. همه بايد به اين بپردازند كه اساس فوتبال درست شود. اعتراض بايد به فدراسيوني انجام بگيرد كه معلوم نيست اصلا چه وضعيتي دارد. مربيان مي‌آيند كارشان را مي‌كنند و پول‌شان را مي‌گيرند و مي‌روند. مگر كي‌روش رزومه نداشت؟ ايشان چه كار كرد براي فوتبال ما؟ به عراقي كه اين همه سال در جنگ است باختيم يا با سوريه‌اي كه اين همه مشكل دارد مساوي كرديم در آزادي. چند ماه بعد از رفتن كي‌روش ما به بحرين مي‌بازيم؛ بحريني كه جزيي از ايران بوده است. پس مربي دغدغه اصلي نيست. اول از همه مديريت كلان است و زيرساخت.

اگر اجازه بدهيد به دربي هم بپردازيم. دربي 92 چطور بود؟

دربي خوب بود. در كل جزو بازي‌هاي نادري بود كه قشنگ از آب درآمد. دليلش هم اين است كه گل زود رد و بدل شد و استرس بازي از بين رفت. استرس كه كم شد كيفيت بازي افزايش پيدا كرد. ضمن اينكه در اين دربي ضريب اشتباهات كمتر بود و در مجموع بازي خوبي را شاهيد بوديم.
4 گل هم در بازي شاهد بوديم و فكر مي‌كنم تماشاچيان از ديدن بازي لذت بردند.

به عنوان يك پرسپوليسي عملكرد يحيي گل‌محمدي را دربي چطور ارزيابي مي‌كنيد؟

يحيي در دربي عملكرد قابل‌قبولي داشت. تيم يحيي تا دقيقه آخر بازي تلاش كرد و بر بازي مسلط بود. مخصوصا تعويض‌هاي گل‌محمدي خيلي خوب از آب درآمد و بازيكنانش توانستند 90 دقيقه را مديريت كرده و آرامش خود را حفظ كنند، ضمن اينكه انگيزه بازيكنان هم بالا بود و اگر بازي چند دقيقه ديگر ادامه پيدا مي‌كرد پرسپوليس شايد مي‌توانست برنده بازي شود. گل‌محمدي در حال حاضر تجربه خوبي پيدا كرده و توي ليگ تيمش خوب بازي مي‌كند و من گمان مي‌كنم پرسپوليس از اين هم بهتر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون