• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

رييس ‌جمهوري در ديدار با سفرا، روساي نمايندگي‌ها و سازمان‌هاي خارجي مقيم تهران:

پيشنهاد ما به همه دنيا، گفت‌ و گوست و مذاكره

حسن روحاني عصر روز دوشنبه با سفرا و روساي نمايندگي‌ها و سازمان‌هاي خارجي مقيم تهران ديدار و در جمع آنها سخنراني كرد. او از فرصت سخنراني در ميان روساي نمايندگي‌هاي خارجي در ايران استفاده و به اعمال شديد‌ترين تحريم‌ها از سوي ايالات متحده امريكا اشاره كرد كه دست‌كم در 20 ماه گذشته مشكلات بسياري را براي مردم ايجاد كرده‌ است. او در عين حال تاكيد كرد كه «امريكايي‌ها در اشتباه‌اند؛ مردم و مسوولان ما برابر اين تحريم‌ها تسليم نمي‌شوند.» رييس‌جمهوري گفت:«امروز در برابر يك تحريم ظالمانه و يك اقدام تروريستي از طرف امريكا بر كل ملت ايران هستيم و هيچ‌كس امروز ترديد ندارد كه فشار حداكثري و تحريم امريكا عليه تك‌تك مردم است. يعني يك نفر در اين تحريم استثنا نشده است. يك بيمار، يك ماده غذايي مردم استثنا نشده است. هيچ قطعه‌اي از هواپيما براي سلامت پرواز استثنا نشده و اين كاملا روشن است؛ تحريمي 100 درصد غيرانساني عليه كل يك ملت است. شايد در تاريخ چنين تحريمي كم‌سابقه باشد.»

 

فكر مي‌كنند مردم با تحريم تسليم مي‌شوند

يا به خيابان مي‌آيند

او تاكيد كرد:«امريكايي‌ها فكر مي‌كردند با فشار حداكثري بر كل واردات، صادرات و بر زندگي مردم، مردم ناچارند يا تسليم شوند يا به عنوان اعتراض به خيابان‌ها بيايند و به امريكا چراغ سبز نشان دهند. آنها كه با اين منطقه و با تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران آشنا هستند، مي‌دانند كه يك ملت بزرگ برابر قلدري و زور و سخن ناحق و غلط و فشار ناروا، سر تسليم فرود نمي‌آورد.»

رييس‌جمهوري خطاب به سفرا و روساي نمايندگي‌هاي خارجي مقيم تهران گفت كه امريكا در طول 20 ماه گذشته روزبه‌روز فشار خود را بر مردم و كشور ايران افزايش داده‌ اما از 8 ماه پيش به اين طرف تمام شاخص‌هاي اقتصادي نشان مي‌دهد كه جمهوري اسلامي از اين تحريم سربلند بيرون آمده است.

البته روحاني يادآور شد كه «مردم ما گرچه امروز مشكلات فراواني را به ‌خاطر تحريم تحمل مي‌كنند اما سراسر اين كشور هيچ صفي وجود ندارد، نه براي مواد غذايي، نه دارو و نيازمندي‌هاي ضروري، نه براي جابه‌جا شدن و مسافرت، نه براي تحصيلات علمي و نه براي درمان در بيمارستان‌ها، همه شرايط ما امروز يك شرايط با ثبات در اين كشور است.»

رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به اينكه امريكا نشان داد، كشوري نيست كه به امضا و تعهد خودش پايبند باشد، گفت:«امريكا نشان داد كه در برابر مقررات بين‌المللي سر فرود نخواهد آورد. تحريم براي مواد غذايي و دارو خلاف همه مقررات بين‌المللي است و امريكا همه اين مقررات را زير پا گذاشته و عمل تروريستي را ادامه مي‌دهد. اقدام آمريكا عليه، اقدامات تاميني دادگاه بين‌المللي لاهه است كه آمريكا را موظف كرد، تحريم را آغاز نكند همچنين اقدامات امريكا خلاف مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل ازجمله قطعنامه 2231 است.»

روحاني در ادامه به ترور دولتي صورت ‌گرفته از سوي آمريكا اشاره كرد و گفت:«ترور يك فرمانده نظامي در خاك كشور همسايه كه ميهمان رسمي آن كشور بود يك جنايت بزرگي است كه همه مقررات بين‌المللي را نقض مي‌كند و هيچ‌كس در منطقه ما ترديد ندارد كه سردار سليماني، مردي بود كه به ‌دنبال ثبات و آرامش در منطقه بود.»

رييس‌جمهوري افزود:«سردار سليماني اگر مي‌خواست ژنرال‌هاي آمريكايي را بكشد، بسيار بسيار براي او در افغانستان و عراق و هر جاي ديگر آسان بود اما هيچ‌وقت اين كار را نكرد، هيچ موقع سليماني اين كار را نكرد. من به عنوان كسي شهادت مي‌دهم كه كاملا بر اقدامات نيروي قدس و سردار سليماني كه در اين منطقه و در طول سال‌هاي گذشته انجام دادند، آشنا هستم.»

سردار سليماني از فرودگاه به سمت ميدان جنگ نمي‌رفت

روحاني گفت:«مسير حركت سردار سليماني از فرودگاه به سمت ميدان جنگ نبود، به سمت يك ميداني كه عده‌اي عليه امريكا اقدام كنند، نبوده بلكه از فرودگاه به مركزي مي‌رفت كه چند ساعت بعد با نخست‌وزير آن كشور يعني بالاترين مقام اجرايي آن كشور ملاقات كند و اين جنايت بزرگ از نظر ما، جهانيان و مقررات بين‌المللي محكوم است.»

رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنراني به معامله قرن اشاره كرد و گفت:«از نظر مقررات بين‌المللي، سرزمين فلسطين از آن ملت فلسطين است. مردمي كه آواره شدند از نظر همه حقوق انساني بايد به خاك و سرزمين خودشان برگردند. امريكا اقدام ضد حقوق بشري نسبت به فلسطين انجام داده است. همان طور كه عليه ملت سوريه انجام داده است. براي جولان كه جزو خاك سوريه است، مي‌گويد از آن اسراييل است! و اين اقدام جنايتكارانه و خلاف مقررات بين‌المللي
عليه ملت سوريه است. چاه‌هاي نفت سوريه را به عنوان راهزن و دزد بين‌المللي عليه ملت سوريه تصرف مي‌كند.»

روحاني اضافه كرد:«آمريكايي‌ها در آنچه به عنوان جنايت قرن دنبال مي‌كنند و مي‌خواهند ملت فلسطين را از سرزمين‌شان براي هميشه آواره نگه دارند، اين اقدام‌شان قبل از اينكه هيچ‌گونه اثري داشته باشد يك رسوايي جديد براي كاخ سفيد و براي مردم آمريكا و براي دولت آمريكاست.»

 

انقلاب ما منادي صلح بود

او با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از آغاز انقلاب منادي صلح بوده، گفت:«در طول اين
41 سال عليه هيچ كشوري اقدام نكرديم. عليه ما جنگ تحميلي شده اما ما به كشوري حمله نكرديم. ما به آواره‌ها كمك كرديم. ما به مردم آواره افغانستان به مردم عراق كه در جنگ ائتلاف عليه عراق آواره شده بودند، كمك كرديم. به مردم كويت در حمله صدام به كويت كمك كرديم. به مردم قطر در شرايط حصر غيرقانوني كمك كرديم. از لحاظ مواد غذايي و دارويي به مردم يمن كمك كرديم. در طول اين 41 سال به مردم و آرمان فلسطين كمك كرديم. به مردم لبنان كمك كرديم».

رييس‌جمهوري با يادآوري پيشنهاد «جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري» توضيح داد:«پيشنهاد ما از روز اول در سال 2013 جهان عاري از خشونت و افراطي‌گري بود. در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل و امسال(سال ميلادي 2019) باز هم پيشنهاد ما در مجمع عمومي سازمان ملل، طرح صلح هرمز بود، آنچه پيشنهاد ماست، مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم و صلح در منطقه است. باز هم پيشنهاد ما به همه دنيا، گفت‌وگو و مذاكره است.»

روحاني ادامه داد:«به ما مي‌گويند چرا موشك‌هاي نقطه‌زن و مدرن را مي‌سازيد. همه دنيا بدانند ما 2 بار از موشك‌مان استفاده كرديم يك ‌بار از موشك‌مان عليه داعش استفاده كرديم. آن وقتي
كه داعش مردم بي‌گناه ما را در خوزستان و اهواز و كنار مجلس شوراي اسلامي كشت به او پاسخ داديم و يك‌ بار ديگر از اين موشك براي پايگاه امريكايي عين‌الاسد در عراق استفاده كرديم به‌ خاطر جنايتي كه انجام داد و فرمانده نظامي ما را ترور كرد. پس موشك ما عليه ترور و جنايت است. هيچ‌گاه موشك براي تجاوز نساختيم و انبار نكرديم و نخواهيم ساخت.»

روحاني در پايان گفت:«به همه همسايگان و مردم منطقه اطمينان مي‌دهيم، خواست ما همزيستي مسالمت‌آميز است. علاقه‌منديم با همه همسايگان‌مان بدون استثنا اگر مشكلي داريم، حل‌وفصل كنيم. با بسياري از همسايگان‌ خود امروز روابط برادرانه و دوستانه داريم و با بسياري از كشورهاي جهان نيز امروز روابط صميمانه و برادرانه داريم. خواست ما برادري، دوستي و مذاكره است. خواست ما پايان جنگ‌ها، پايان تجاوز‌ها، پايان حمايت از تروريسم، پايان تحريم‌ها و كنار هم زندگي كردن است كه اين پيام، پيام انقلاب ماست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها