• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

كيفرخواست 17‌بندي اتهامات روح‌الله زم در نخستين جلسه دادگاه قرائت شد

تكميل پازل‌ «آمدنيوز»

«1- افساد في‌الارض، ۲- تشكيل و اداره كانال معاند آمدنيوز و صداي مردم با هدف برهم زدن امنيت كشور، ۳- جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي اسراييل به واسطه سرويس اطلاعاتي يكي از كشورهاي منطقه، ۴- جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي كشور فرانسه، ۵- همكاري با دولت متخاصم امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران، ۶- اجتماع و تباني به قصد ارتكاب جرايم عليه امنيت داخلي و خارجي كشور، ۷- مشاركت در فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران و به نفع گروه‌ها و سازمان‌هاي مخالف نظام به‌طور گسترده، ۸- عضويت و مديريت پايگاه خبري معاند سحام نيوز با هدف برهم زدن امنيت كشور، ۹- مشاركت در اغوا و تحريك مردم به جنگ و كشتار به قصد برهم زدن امنيت كشور، ۱۰- مشاركت در جمع‌آوري اطلاعات طبقه‌بندي شده به قصد ارايه به ديگران با هدف برهم زدن امنيت كشور، ۱۱- مشاركت در نشر اكاذيب به‌ طور گسترده، ۱۲ - تحريك موثر نيروهاي رزمنده و اشخاصي كه به نحوي در خدمت نيروهاي مسلح هستند به عصيان، فرار، تسليم يا عدم اجراي وظايف نظامي، ۱۳- توهين به مقدسات اسلام، ۱۴- توهين به امام خميني بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران (رضوان‌الله عليه) و مقام معظم رهبري (حفظه‌الله)، ۱۵- توهين به مقامات و مامورين در حال انجام وظيفه يا به سبب آن، ۱۶- تحصيل مال از طريق نامشروع جمعا به ميزان ۹۷ هزار و ۵۵۰ يورو و ۱۷- شكايت برخي اشخاص حقوقي و حقيقي»؛ اين كيفرخواست 17‌بندي اتهامات روح‌الله زم است. مدير و گرداننده كانال تلگرامي آمدنيوز كه مهرماه سال جاري از سوي اطلاعات سپاه بازداشت شد و حالا 5 ماه بعد از بازداشت زم، اولين جلسه دادگاهش روز دوشنبه، يك روز پيش از برگزاري مراسم 22 بهمن چهل و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب، برگزار شد. دادگاهي به رياست قاضي صلواتي كه در آن اين 17 بند اتهامي قرائت شد.

از همان زمان دستگيري زم، گمانه‌زني‌ها درباره رابطان او در داخل كشور آغاز شد. اتهاماتي مطرح شد كه هنوز هم اثبات نشده‌اند. چند ساعت بعد از برگزاري جلسه دادگاه، ساعت 9 شب مستندي با عنوان «پرسه در مه» از شبكه يك سيما پخش شد كه در آن بخشي از اعترافات روح‌الله زم و ارتباطات او نمايش داده شد. مستندي كه در آن از ارتباط زم با سرويس‌هاي جاسوسي پرده برمي‌داشت و ارتباط چند نفر از جمله محمدحسين رستمي، مدير سايت عماريون و علي غزالي، مديرمسوول سابق بازتاب در آن نشان داده مي‌شود.

علي غزالي كه مديرمسوول سابق سايت بازتاب امروز و داماد سابق حسين نجات، معاون فرهنگي سپاه است در «پرسه در مه» به عنوان «عضو سابق هيات مديره شركت‌هاي بزرگ اقتصادي» معرفي شد. غزالي در اين مستند متهم شده كه با استفاده از نفوذش، اسناد حياتي و همچنين اسناد محرمانه سازمان بازرسي كل كشور را براي زم ارسال مي‌كرده و همچنين زم اطلاعات بانكي كشور را از اين فرد دريافت و در اختيار يكي از مرتبطان سرويس‌هاي جاسوسي امريكا قرار مي‌داد.

در «پرسه در مه» صداي منتسب به محمدحسين رستمي، مدير سابق سايت عماريون هم شنيده مي‌شود كه مي‌گويد: «اين علي (غزالي) را يك ماه ديرتر مي‌گرفتند همه مشكلات ما حل مي‌شد.» صداي منتشر شده به عنوان يكي از مستندات همدستي علي غزالي با محمدحسين رستمي است كه از بيش از 3 سال پيش به اتهام جاسوسي در زندان است. محمدحسين رستمي مدير سايت «عماريون» است. براساس اين ويديو، او مخفيانه با روح‌الله زم ارتباط داشت و در سفر به تركيه محرمانه با زم ملاقات كرده است.

بر اساس اين مستند رستمي به ‌دليل حضور در سوريه و ارتباطي كه با نيروهاي مستشاري ايران در اين كشور داشت، اخبار مربوط به حضور ايران در سوريه را براي زم ارسال مي‌كرد. در اين كليپ صداي ضبط‌ شده‌ محمدحسين رستمي براي روح‌الله زم هم پخش مي‌شود كه در آن رستمي از زم تقاضاي پول مي‌كند. البته اين بخش از اظهارات رستمي و زم چندي پس از دستگيري زم هم از صدا و سيما پخش شده بود كه همان زمان، رستمي از داخل زندان در نامه‌اي ادعاهاي زم را رد كرده و همكاري با «آمدنيوز» را «كذب محض» خواند.

حال پس از برگزاري اولين جلسه دادگاه زم كه به گزارش خبرگزاري ميزان، 3 ساعت طول كشيده و در دو نوبت انجام شده، بايد ديد رسيدگي به اين پرونده پرحاشيه چند جلسه ديگر ادامه خواهد يافت و پاي چه كسان ديگري به اين پرونده باز خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها