• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

دلواپسان و مخالفان دولت بار ديگر دست به كار شايعه‌پراكني و دروغ‌پردازي شدند

دوباره پايداري؛ دوباره غائله استعفاي روحاني

ماجراي انهدام هواپيماي اوكرايني در پي بروز يك خطاي انساني احتمالا از مهم‌ترين رويدادهاي سياسي كشور در سال جاري بود و آنچه در پي بروز اين فاجعه حتي بيش از اصل موضوع مورد توجه افكار عمومي قرار گرفت، نحوه اعلام خبر آن بود. زماني كه شهروندان و البته بخشي از نمايندگان مجلس و كنشگران سياسي و مدني با اين ماجرا از منظر اخلاقي روبه‌رو شده و در ذمِ «پنهانكاري» اظهارنظر كردند. رويكردي كه اگرچه لزوما از تلخي جان‌ باختن 176 سرنشين بي‌گناه اين پرواز نافرجام نمي‌كاست اما در عين حال، اين نويد را مي‌داد كه از اين پس، اين «صداقت» است كه پايه روابط مسوولان و شهروندان و البته گروه‌هاي مختلف سياسي و ملت با يكديگر را تشكيل خواهد كرد و سياسيون نه لزوما تا ابدالاباد اما دست‌كم تا چند ماهي از رويكردهاي ماكياوليستي به ‌نفع مطامع جناحي پرهيز خواهند كرد.

در اين ميان اما بودند طيف‌هاي سياسي خاصي كه همچنان بر همان رويكرد مبتني بر توجيه وسيله به نفع هدف پافشاري كرده و به عنوان نمونه در ادامه مخالف‌خواني‌هاي هميشگي‌شان عليه دولت مستقر، دست به دامان اخبار كذب و شايعه‌پراكني شدند. رويكردي كه شايد آخرين نمونه آن را ساعات پاياني روز يكشنبه همين هفته شاهد بوديم. زماني كه برخي چهره‌هاي رسانه‌اي منتسب به جبهه پايداري از اتفاقي عجيب با دامنه اثرگذاري بسيار زياد شايعه ساخته و مدعي شدند كه حسن روحاني بنا دارد همزمان با سخنراني خود به ‌مناسبت سالروز 22 بهمن اعلام استعفا كند تا به‌ گفته دلواپسان، نظام را تحت ‌فشار قرار دهند.

يكي از فعالان رسانه‌اي نزديك به جبهه پايداري كه در مدت اخير از طريق چند تريبون درون شبكه افق و شبكه سوم سيما، آنچه پيش‌تر از طريق حساب كاربري‌اش در توييتر و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي عليه دولت مي‌گفت و از اين تريبون‌هاي نسبتا پرمخاطب ابراز مي‌كرد در توييتي نوشت:«براي شوك و همچنين خراب كردن راهپيمايي 22 بهمن و چهلم حاج قاسم، چه‌ چيزي بهتر از استعفاي يك مقام دانه درشت! به ‌نظرم براي خنثي‌سازي اين سناريوها، بهترين پادزهر، معرفي مقام مستعفي در همان روز به دادگاه است. مطمئنا صاحبان چنين بازي‌هايي آنقدر مساله‌دار هستند كه دست قاضي پر باشد.» اين فعال رسانه‌اي البته مشخصا از حسن روحاني به عنوان مقامي كه او «دانه درشت» توصيفش كرده بود، استفاده نكرد اما لشكر دلواپسان فضاي مجازي دست به كار شده و در كانال‌هاي تلگرامي و حساب‌هاي توييتري خود ازجمله كانال تلگرامي «سپاه سايبري ايران» ، «ناب جهادي» و ... مشخصا از «استعفاي روحاني» نوشتند. همزمان عليرضا زاكاني كه حالا در مقام كانديداي اصولگرايان در قم، خود را براي بازگشت به مجلس آماده مي‌كند نيز در يك سخنراني به اين موضوع اشاره و خطاب به رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه «آقاي روحاني، اكنون وقت استعفا نيست» اما ماجرا در اين سطح باقي نماند و در ادامه خبرگزاري فارس نيز از انتشار «شايعه استعفاي حسن روحاني» در «فضاي مجازي» خبر داد و تاييد يا تكذيب اين شايعه را مسكوت گذاشت.

اين حواشي اما درحالي رقم خورد كه روحاني بعدازظهر يكشنبه، يك شب پيش از حضور در مراسم 22 بهمن، رياست جلسه هيات دولت را شخصاً برعهده گرفت و در ادامه نيز چنانكه ديديم با حضور در مراسم
22 بهمن بدون اشاره به اين شايعات سخنراني كرد. هر چند اين جوسازي در ادامه چنان جدي شد كه عليرضا معزي، معاون ارتباطات نهاد رياست‌جمهوري را ناچار به موضع‌گيري از طريق حساب كاربري‌اش در توييتر كرد:«استعفا شايعه‌اي تكراري و فاقد خلاقيت شده. از شايعه‌سازاني كه چندين صفحه ديالوگ تخيلي و مهيج مي‌نوشتند و حتي ميزانسن هم مي‌‌چيدند واقعا بعيد بود به اين سطح تنزل كنند. براي پوشاندن دعواي دوليستي‌ها و مشاجره بي‌ليست‌ها به شايعات خلاقانه‌تري نياز است.»

«اعتماد» البته همان شب در پي انتشار شايعات اوليه از سوي پايداري‌ها، موضوع را از طريق دولت پيگيري كرده و چنانكه انتظار مي‌رفت با اين پاسخ مواجه شده بود كه آنچه بيان شده، شايعاتي است بي‌اساس. با اين همه اما پرسشي كه همچنان بي‌پاسخ مانده، اين است كه چطور گروهي مي‌توانند در حاشيه امني پولادين هر آنچه تخيل مي‌كنند را رسانه‌اي كنند و بازخواست نيز نشوند. اتفاقي كه حالا با همان تعبيري قابل ‌توصيف است كه شايعات پايداري‌ها توصيف مي‌شوند؛ تكراري!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها