• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

افتتاح نهايي آزادراه در اوايل اسفند؟

دستور روحاني براي آغاز تردد آزمايشي تهران-شمال

پس از تاخير چند هفته‌اي به وجود آمده در افتتاح قطعه نخست آزاد راه تهران-شمال، اين‌بار با دستور رييس‌جمهور بهره‌برداري آزمايشي از طرح آغاز خواهد شد و احتمالا ظرف دو هفته آينده، تردد عادي نيز در اين قطعه فعال مي‌شود.

آزادراه تهران-شمال به عنوان تاريخي‌ترين طرح زيرسازي راهي ايران كه كار روي آن از اواسط دهه 70 آغاز شده، از زمان آغاز به كار دولت يازدهم، با سرعت قابل‌توجهي پيگيري شد. اين طرح كه چهار قطعه دارد، با توجه به قرار گرفتن در يك موقعيت خاص آب و هوايي و جغرافيايي، يكي از پيچيده‌ترين طرح‌هاي زيرسازي ايران بود كه براساس اعلام وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان به مرحله پاياني كار عمراني در قطعه نخست خود رسيده است. اين قطعه كه تهران را به منطقه شهرستانك متصل خواهد كرد، به كاهش قابل‌توجه طول مسير و صرفه‌جويي در مصرف سوخت و پايين آمدن ترافيك كرج كمكي جدي خواهد كرد.

در شرايطي كه براساس برنامه‌ريزي‌هاي ابتدايي نوروز 96 و سپس نوروز 97 به عنوان تاريخ‌هاي احتمالي بهره‌برداري از قطعه نخست آزادراه اعلام شده بودند اما عملا كار افتتاح به سال 98 رسيد و پس از چندبار تاخير در بهره‌برداري در اين سال، سرانجام شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل كشور و بنياد مستضعفان اعلام كردند كه در دهه فجر امسال بهره‌برداري از قطعه نخست اين آزادراه نهايي خواهد شد.

با اين وجود باتوجه به نياز به تكميل مراحل باقي‌مانده، افتتاح طرح در دهه فجر امسال نيز ممكن نشد تا از روزهاي ابتدايي اسفند به عنوان تاريخ احتمالي افتتاح ياد شود. در شرايطي كه طبق پيش‌بيني‌ها پيش از تردد عادي، بايد رفت‌وآمد آزمايشي در اين آزادراه برقرار شود، اين تصميم هنوز اجرايي نشده بود تا سرانجام روزگذشته حسن روحاني، رييس‌جمهوري در دستوري به وزير راه و شهرسازي اعلام كند كه بايد تردد آزمايشي آغاز شود و اين اتفاق مي‌تواند امروز (چهارشنبه) ‌كليد بخورد. روحاني در صحبت‌هاي خود گفت: من همين‌جا دستور مي‌دهم به وزارت راه كه جاده عظيم تهران- شمال را كه تكميل شده است، از فردا رفت‌وآمد آزمايشي را باز كند تا ان‌شاء‌الله از اوايل اسفند اين جاده مهم كه يكي از افتخارات مهندسي ايران است، افتتاح خواهد شد. فقط در اين پروژه، ارزش پروژه ۱۰ هزار ميليارد تومان است.

صحبت‌هاي روز گذشته رييس‌جمهور در حالي مطرح شد كه وزير راه و شهرسازي نيز درباره آخرين وضعيت اين طرح صحبت‌هايي مطرح كرده و اوايل اسفند را تاريخ احتمالي آغاز به كار آزاد راه تهران-شمال اعلام كرده است. محمد اسلامي با اشاره به اينكه قطعه يك آزادراه تهران-شمال هفته اول اسفند امسال با حضور رييس‌جمهور افتتاح خواهد شد، اظهار كرد: ‌اين پروژه مراحل تست و كنترل‌هاي نهايي خود را طي مي‌كند.

او با بيان اينكه آزادراه تهران-شمال يكي از افتخارات مهندسي كشور است، افزود: يكي از موارد بسيار
با اهميت براي كشور افزايش ضريب ايمني و استاندارد جاده‌ها، زيرساخت‌ها و وسايط حمل‌و‌نقل است، به‌همين دليل برنامه‌هاي متنوعي تعريف و در حال اجراست. اين برنامه‌ها شامل سه بخش اساسي شامل زيرساخت‌ها، وسيله نقليه و الزاماتي كه بايد مجموعه سفر را پشتيباني كند، است.

به اين ترتيب با افتتاح احتمالي قطعه نخست پيش از پايان سال جاري، وزارت راه و شهرسازي و بنياد مستضعفان بايد برنامه‌هاي خود را براي قطعات باقي‌مانده اعلام كنند. در حال حاضر قطعه چهارم اين آزادراه زير بار ترافيك قرار دارد و كار اجرايي براي تكميل قطعه دوم نيز از سوي پيمانكاران آغاز شده است. در شرايطي كه در دوره برجام مذاكراتي براي جذب سرمايه‌گذار خارجي كليد خورده بود اما با بازگشت تحريم‌ها فعلا نمي‌توان روي آن حساب كرد و از اين رو احتمالا منابع مالي داخلي بايد براي اين قطعه نيز طرح‌هايي را در دستور كار قرار دهند. در سال‌هاي ابتدايي دولت يازدهم در جريان توافق با بنياد، اين پيمانكار اعلام كرد كه امكان تكميل كل پروژه تا سال 1400 وجود دارد اما باتوجه به شرايط فعلي، احتمالا تكميل كار به سال‌هاي بيشتري نياز خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها