• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

مصدوميت‌ها و خستگي امان تيم فرهاد را بريد

آغاز روزهاي سخت

علي كربلايي

 ماه عسل فرهاد مجيدي در استقلال تمام شده و واقعيت‌هاي تلخ فوتبال به سخت‌ترين شكل ممكن به استقلال تحميل شده‌اند. پيروزي‌هاي پرگل در مرحله پلي‌آف ليگ قهرمانان هواداران را به اوج رساند، اما همان زمان هم بودند كساني كه از ادامه اين مسير مي‌ترسيدند. ترسي كه ريشه در فكت‌ها داشت. استقلالي‌ها در هفده روز اخير بيشتر از اينكه روي زمين باشند، در حال پروازهاي بي‌پايان بين دوبي، تهران، دوحه و اربيل بوده‌اند. مهم‌ترين بازيكن استقلال كه بار اغلب پير‌وزي‌هاي پرگل استرا و فرهاد روي دوش او بود، در اين روزهاي پرفشار طاقت نياورد و با مصدوميتي سخت دربي و هفته‌هاي ابتدايي ليگ قهرمانان را از دست داد. تيم باشكوهي كه باشيخ دياباته هر حريفي را از دم تيغ مي‌گذراند، حالا اينقدر مصدوم روي دستش مانده كه تعداد ستاره‌هاي روي سكو نشسته‌اش از بازيكنان كارآمد درون زمين بيشتر شده. در جريان ديدار با الشرطه در زمين شخم‌خورده اربيل بدترين اتفاق ممكن هم رخ داد و مهدي قائدي به جمع مصدومان پرتعداد استقلال اضافه شد. به تمام اينها اين موضوع را اضافه كنيد كه تمرينات استقلال در تهران در سه زمين مختلف پيگيري مي‌شود. استقلال حالا آقاي گل‌هايش را چند هفته در اختيار ندارد و ارسلان مطهري، مرتضي تبريزي و ذكريا مرادي تنها گزينه‌هاي مجيدي براي به‌كارگيري در خط حمله هستند. داريوش شجاعيان كه از ابتداي فصل مصدوم شد هنوز برنگشته، فرشيد اسماعيلي چند بازي مهم را از دست داد و هنوز هم آماده بازي نيست، سياوش يزداني و عارف غلامي با وجود بازگشت به تمرينات گروهي هنوز آماده بازي نيستند و فرهاد مجبور شد در مهم‌ترين بازي‌هاي اخير روزبه چشمي پراشتباه را رهبر خط دفاعي كند و طاهرخاني جوان علاوه بر نمايش نه چندان خوب در دربي، سه امتياز بازي با الشرطه را با حركتي عجيب از چنگ استقلال درآورد. با اين حساب استقلال از بين بازيكناني كه اگر مصدوم نبودند در تركيب اصلي قرار مي‌گرفتند، شجاعيان، دياباته، قائدي، اسماعيلي، غلامي، كريمي و يزداني را به‌دليل مصدوميت در اختيار نداشته كه نتيجه‌اش جا ماندن از كورس قهرماني و از دست دادن دو امتياز در هفته اول ليگ قهرمانان بود. غلامي و يزداني به زودي به تركيب بازمي‌گردند و به همراه بودوروف به خط دفاع سه نفره استقلال استحكام مي‌بخشند، اما مشكلات در خط مياني و حمله پابرجاست و بايد ديد فرهاد مجيدي از اين آزمون سخت سربلند خارج مي‌شود يا نه.

استقلال مقابل الشرطه شروعي اميدواركننده داشت و هواداران زيادي در ورزشگاه اربيل حامي اين تيم بودند. به‌دليل ناهمواري زمين، شاگردان مجيدي نمي‌توانستند بازي روان و سريع خود را انجام بدهند و اين موضوع به حريف فرصت مي‌داد راحت‌تر از دروازه خود دفاع كند و حملات استقلال زهر كافي را نداشته باشد. مجيدي مجبور بود به چشمي، باقري و ميليچ استراحت بدهد تا تعداد مصدومانش بيشتر از اين نشود. خستگي وريا غفوري، علي كريمي و ارسلان مطهري كاملا مشهود بود و بازيكنان جايگزين مثل تبريزي كيفيت كافي براي تغيير نتيجه بازي را نداشتند. استقلال در اين مسابقه تنها چهار ضربه در چارچوب داشت تا مشخص شود در نبود ستاره‌هاي اصلي خط حمله، اين تيم حتي در خلق موقعيت مشكل دارد و مالكيت 60 درصدي هم كمك نكرد تا مساوي را عوض كنند. زكي‌پور و غفوري، پيستون‌هاي چپ و راست استقلال در اين مسابقه عملكردشان بيشتر از ساير بازيكنان به چشم آمد. خوشبختانه الاهلي عربستان و الوحده امارات هم به نتيجه‌اي بهتر از تساوي دست پيدا نكردند و در پايان هفته اول هر چهار تيم گروه يك امتيازي شدند، اما نبايد فراموش كرد الشرطه ضعيف‌ترين تيم گروه است و دو امتيازي كه در اربيل جا ماند، مي‌تواند حسرت‌هاي بزرگي به همراه داشته باشد. نمايش عراقي‌ها در اين مسابقه بسيار فراتر از حد انتظار بود. آنها در سه بازي ابتدايي‌شان در فصل جديد ليگ عراق خلاف فصل گذشته كه با پنج اختلاف امتياز قهرمان شدند شروع خوبي نداشتند و حاصل تلاش‌شان يك برد، يك تساوي و يك شكست بوده و در رده يازدهم جدول هستند. استقلال در صورتي كه در اين گروه در رده دوم قرار بگيرد، به احتمال فراوان رقيب الهلال عربستان، مدافع عنوان قهرماني رقابت‌ها خواهد شد و به نفعش است با تمركز بيشتر به فكر صدرنشيني در گروه باشد.

استقلال بايد 28 بهمن به مصاف الاهلي عربستان برود، چهارم و هشتم اسفند در تهران و سيرجان مقابل ذوب‌آهن و گل‌گهر صف‌آرايي كند و دوازدهم در آخرين ديدار دور رفت مهمان الوحده امارات است. بعد از اين تا پايان سال استقلال سه بازي داخلي در چارچوب رقابت‌هاي ليگ با سايپا، پارس جنوبي و تراكتور دارد. يك ماه جهنمي در انتظار آبي‌هاست و فشردگي بازي‌ها و تعدد ديدارهاي خارج از خانه امان بازيكنان را خواهد بريد. به‌عبارتي آنها در 45 روز از اواسط بهمن تا آخر سال يازده بازي در برنامه‌شان دارند. استقلال در اين مدت چهار پرواز طولاني به سيرجان، جم، دوبي و كويت خواهد داشت و مساله زمين تمرين در تهران هم هنوز حل‌نشده باقي مانده است. ماموريت سخت فرهاد عبور از روزهاي سخت و رساندن تيم به تعطيلات 15‌روزه سال نو است. در چنين شرايطي لازم است هواداران با درك شرايط، در صورت كسب هر نتيجه‌اي حمايت از فرهاد مجيدي را ادامه بدهند تا اتمسفر تيم همچنان مثبت باقي بماند و فضاي استقلال براي سرمربي جوان اين تيم سنگين نشود. نبايد فراموش كرد كه فرهاد مجيدي تاكنون شكستي را تجربه نكرده و ماحصل 10 بار نشستنش روي نيمكت استقلال، 6 پيروزي و 4 تساوي بوده. برخي ادعا مي‌كنند از دقيقه 70 دربي كه مجيدي تيمش را عقب كشيد تا از يك گل برتري محافظت كند، روحيه برنده استقلال از بين رفت و تيم سراسر هجومي و بي‌رحم استرا، تبديل به تيمي قانع شده كه زهر گذشته را ندارد. اين افراد در نظر نمي‌گيرند استرا هرگز چنين تقويم فشرده‌اي را تجربه نكرد و هيچ‌وقت هم تيمش اينقدر ناقص نبود. استقلال امروز تاوان روزهايي را پس مي‌دهد كه استرا به رم رفته بود و مسوولان باشگاه با او مذاكرات خيالي برگزار مي‌كردند. روزهايي كه اگر زودتر تكليف همه‌چيز مشخص مي‌شد، تيم با بدن‌سازي مناسب اين شرايط آماده مي‌شد و شاهد لشگر مصدومان استقلال براي تماشاي بازي‌ها روي سكو نبوديم. آثار روزهاي بحراني اوايل زمستان، اين روزها بيشتر از هميشه در وضعيت استقلال نمود پيدا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها