• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

اقتصاد بين‌الملل

كرونا هواوي را فلج مي‌كند

گزارش‌ها حاكي است كه هواوي بيشترين ضرر و زيان را از سقوط ميزان فروش گوشي‌هاي هوشمند تحت تاثير شيوع ويروس كرونا در چين متحمل شده است. حالا بر اساس گزارش وب‌سايت channelnewsasia، شركت چيني متحمل بيشترين ضرر و زيان مالي و تبعات منفي ناشي از شيوع گسترده ويروس كرونا خواهد شد؛ به گونه‌اي كه كارشناسان و تحليلگران فعال در موسسه تحقيقاتي كانترپوينت برآورد و اعلام كرده‌اند كه اين مساله مي‌تواند جايگاه دوم هواوي از لحاظ ميزان فروش گوشي هوشمند در بازارهاي جهاني را به مخاطره بيندازد و به راحتي جاي خود را با اپل كه بعد از آن در رتبه سوم جاي گرفته است، عوض كند.

تعداد كاربران واتس‌اپ به ۲ ميليارد رسيد

واتس‌اپ كه نخستين و محبوب‌ترين اپليكيشن پيام‌رسان جهان به شمار مي‌رود، براي نخستين‌بار در ماه آگوست ۲۰۰۹ ميلادي بود كه روي گوشي‌هاي هوشمند آيفون آغاز به كار كرد و از همان زمان به بعد توانست نظر و رضايت خيل عظيمي از كاربران را به سمت و سوي خود جلب كند و بدين ‌ترتيب تبديل به پرطرفدارترين پلتفرم پيام‌رسان جهان شود و سهم قابل توجهي از ارسال پيام و ساير محتواهاي تصويري را به خود اختصاص دهد. بر اساس اخبار و گزارش‌هاي منتشر شده در وب‌سايت اينترنشنال بيزينس تايمز، واتس‌اپ موفق شده است ركورد جديدي را در جلب مخاطبان و كاربران براي خود به ثبت برساند و آن نيز دستيابي به ۲ ميليارد كاربر فعال در ماه بوده است.

ايرباس سرعت تحويل هواپيما را بالا مي‌برد

به نظر مي‌رسد كه ايرباس به منظور جبران كاهش توليد هواپيماهاي بويينگ ۷۳۷ مكس، قصد دارد توليد و تحويل هواپيماهاي خود را سرعت ببخشد. اين در حالي است كه به عقيده بسياري ديگر از كارشناسان و تحليلگران فعال در حوزه هوانوردي، مشكلات به وجود آمده براي بويينگ، تبديل به بهترين فرصت براي بزرگ‌ترين رقيب آن يعني شركت هواپيماسازي ايرباس شد تا بتواند كمبودهاي موجود در ناوگان هوايي ايرلاين‌هاي مختلف جهان را جبران كند و بدين ‌ترتيب سهم خود را در جهان افزايش دهد. اين روند به گونه‌اي پيش رفت كه ايرباس در سال ۲۰۱۹ ميلادي از بزرگ‌ترين رقيب خود بويينگ پيشي گرفت و عنوان بزرگ‌ترين سازنده هواپيما در جهان را به خود اختصاص داد.

ايرلايني كه هنوز به چين پرواز مي‌كند

به نظر مي‌رسد كه برخلاف تمامي ايرلاين‌هاي سراسر جهان، شركت هواپيمايي اتيوپي هنوز در برابر تعليق و لغو پرواز به چين مقاومت مي‌كند. اين شركت هواپيمايي كه بدون شك بزرگ‌ترين ايرلاين قاره آفريقا محسوب مي‌شود، برنامه‌اي نيز براي لغو اين پروازها ندارد. تيوولد گبريماريام، مدير ارشد اجرايي اتيوپي ايرلاينز در اين خصوص خاطرنشان كرده است: لزومي ندارد كه تمامي پروازهاي خود به مبدا و مقصد چين را حذف و لغو كنيم. ما نبايد چين را ايزوله كنيم، چراكه اين مساله كمكي به مقابله با ويروس كرونا نخواهد كرد.

شركت‌هاي نفت روسيه با كاهش بيشتر توليد نفت موافق نيستند

اكثر شركت‌هاي بزرگ نفت روسيه ترجيح مي‌دهند به جاي كاهش بيشتر توليد، قرارداد كاهش توليد تمديد شود. الكساندر ديوكوف، مديرعامل شركت گازپروم نفت گفت: «با توجه به شرايط فعلي بازار بهتر است قرارداد كاهش توليد تا سه ماهه دوم سال جاري ميلادي تمديد شود.» راويل ماگانوف، معاون اول اجرايي شركت لوك اويل گفت: «شركت‌هاي نفت روسيه از تمديد قرارداد كاهش توليد تا پايان سه ماهه دوم سال جاري ميلادي حمايت مي‌كنند، ولي بيشتر آنها موافق كاهش بيشتر توليد نيستند.»

 

گزارش اوپك از توليد روزانه نفت ايران

اوپك در جديدترين گزارش ماهانه خود با اشاره به شيوع ويروس كرونا به عنوان يك عامل مهم، پيش‌بيني خود در مورد رشد تقاضا براي نفت در سال جاري ميلادي را كاهش داد. بر اين اساس اوپك پيش‌بيني كرده كه رشد تقاضا براي نفت در سال 2020 ميلادي به 0.99 ميليون بشكه در روز برسد. اين رقم نسبت به ارزيابي منتشر شده در گزارش ماه گذشته اوپك 0.23 ميليون بشكه كاهش نشان مي‌دهد. اوپك همچنين در اين گزارش متوسط قيمت نفت سنگين ايران را در ماه ژانويه 62 دلار و 61 سنت اعلام كرده كه نسبت به ماه پيش از آن 1.9 درصد كاهش نشان مي‌دهد. همچنين ميزان توليد نفت ايران در ماه نخست سال جاري ميلادي بر اساس برآورد منابع ثانويه اوپك، 2 ميليون و 86 هزار بشكه برآورد شده كه 9 هزار بشكه نسبت به ماه دسامبر 2019 كاهش نشان مي‌دهد.

 

نگاهي به عملكرد اقتصادي ترامپ

دولت دونالد ترامپ هر چند روز، يك‌بار از وضعيت اقتصادي نيرومند و مستحكم سخن مي‌گويد. دونالد ترامپ نيز در سخنراني خود در كنگره مدعي شد كه اقتصاد امريكا يكي از درخشان‌ترين دوره‌هاي تاريخ خود را سپري مي‌كند. با اين حال تحليل شاخص‌هاي كلان اقتصاد اين كشور توسط نيويورك‌تايمز خلاف اين را ثابت مي‌كند. در حوزه اشتغال‌زايي، در ۳۵ ماه رياست‌جمهوري ترامپ به‌طور متوسط ماهانه ۱۹۱ هزار فرصت شغلي ايجاد شده و نرخ بيكاري نيز ۱.۲ درصد كاهش يافته است. اين ارقام در نگاه اول عملكرد نيرومندي است، اما نبايد فراموش كرد كه طي بازه مشابه رياست‌جمهوري ترامپ، اقتصاد امريكا به‌طور متوسط ۲۲۷ هزار فرصت شغلي ايجاد و نرخ بيكاري نيز دو درصد كاهش پيدا كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون