• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

ضعف زيرساختي «آب» و «فاضلاب» در سيستان و بلوچستان

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن تشريح اقدامات بهداشتي انجام شده در مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان اعلام كرد كه به دليل مشكلات زيرساختي، مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان و جمعيت اين مناطق هميشه از نظر بهداشتي در معرض خطر بوده و هستند.

عليرضا رييسي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره آخرين وضعيت بهداشتي مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان گفت: از بدو بروز سيل، تيم‌هاي بهداشت محيط و كنترل بيماري‌ها در اين مناطق مستقر شدند و اقداماتي شامل كلرسنجي آب و... انجام شده است. خوشبختانه طي سيل در اين مناطق هيچ اپيدمي بيماري خاصي رخ نداده است.

او در اين باره افزود: خوشبختانه مادران باردار را كاملا تحت پوشش و كنترل قرار داديم. به‌طوري كه مادران باردار از طريق سامانه سيب شناسايي شدند و مراقبان آنها به صورت تك‌تك اقدامات مربوط به مادران باردار را پيگيري كردند. در چند مورد كه منجر به زايمان شد نيز زايمان‌ها به صورت كاملا موفق انجام شد. مادران بارداري هم كه زايمان‌شان نزديك بود، در نزديكي بيمارستان‌ها اسكان داده شدند و خوشبختانه هيچ‌گونه عوارض بارداري در اين مناطق نداشتيم.

رييسي همچنين ادامه داد: در عين حال براي احتياط واكسيناسيون آنفلوآنزا براي افراد پرخطر انجام شد و واكسيناسيون‌هاي روتين نيز در اين مناطق قطع نشده است. در عين حال براي پيشگيري از عوارض عقرب‌گزيدگي و مارگزيدگي به اندازه كافي سرم در اختيار تيم‌هاي بهداشتي قرار داده شده است. بنابراين اوضاع از نظر بهداشتي كاملا تحت كنترل بوده است.

او با انتقاد از زيرساخت‌هاي غيراصولي در استان سيستان و بلوچستان گفت: بايد براي اصلاح اين زيرساخت‌ها به‌ويژه زيرساخت شبكه آب و فاضلاب فكري شود. اين استان حتي اگر سيلي با اين وسعت نيز در آن رخ نمي‌داد، مشكلات زياد ديگري در حوزه‌ بهداشتي و درماني داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاكيد كرد: با توجه به ضعف زيرساخت‌هاي زندگي در اين مناطق اين افراد واقعا نياز به كمك دارند و حتما نياز است كه به صورت اصولي در اين حوزه اقدام شود، زيرا خانه‌هاي‌شان از نظر زيرساختي دچار مشكل است و در بسياري از مناطق سيستم لوله‌كشي و آب هم دچار مشكل است. بايد توجه خيلي جدي‌تري شود.

رييسي درباره نبود سرويس بهداشتي در برخي مناطق سيستان و بلوچستان گفت: هر نوع آب راكد و پسماندي كه وجود داشته باشد، مي‌تواند در اين مناطق مشكل‌ساز باشد. با توجه به اينكه در منطقه سيستان و بلوچستان بحث‌هايي چون مالاريا هم وجود دارد، بايد به اين مسائل توجه كرد. البته در مناطقي كه به آب دسترسي نداشتند از دو طريق آب را تامين كرديم؛ يكي آب‌هايي كه از طريق مخازن منتقل شده و كلرزني و پلمب مي‌شدند و تحت نظر قرار داشتند. روش دوم هم توزيع آب بسته‌بندي بود. البته در هر صورت خطر وجود آب‌هاي راكد وجود دارد، اما تاكنون تحت كنترل بوده است.

او با بيان اينكه به دليل مشكلات زيرساختي، مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان و جمعيت اين مناطق هميشه در معرض خطر بوده و هستند، اظهار كرد: در زمينه توالت‌هاي بهداشتي هم تعدادي توالت بهداشتي سيار از سوي نهادهايي چون هلال‌احمر و... به مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان رفته و نصب شده است، اما با توجه به پراكندگي جمعيت در اين مناطق به تعداد بيشتري از اين توالت‌ها نياز است. به هر حال اگر فاضلاب به صورت بهداشتي دفع نشود، احتمال بروز بيماري‌ها وجود دارد كه مهم‌ترين آن بيماري‌هاي روده‌اي، انگلي و... است.

رييسي تاكيد كرد: وزارت بهداشت از طريق نظام مراقبت سندروميك تمام اين موارد را پايش مي‌كند. به اين صورت كه تمام علايم وارد سامانه مي‌شود و اگر يك علامت بيش از پنج يا شش بار تكرار شود، اين به معني بروز يك اپيدمي است. تا زماني كه اين آلارم وجود ندارد، ما هم مي‌گوييم اپيدمي وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون