• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4586 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ بهمن

برفي با ميانگين بارش ۵۹ تا ۷۹ سانتي‌متر؛

آنچه در شهر رشت بحران آفريد

كلان‌شهر رشت، شهري با پتانسيل‌هاي فراوان كه با محدوديتهاي فراواني روبروست و با بارشي نسبتا سنگين، سوالات بسياري را نسبت به عملكرد شهرداري رشت به همراه آورد و همين موضوع باعث شد تا گفت‌وگويي با ناصر حاج محمدي، شهردار شهر رشت ترتيب دهيم و شرح كامل اين بحران را از ايشان جويا شويم.

شهردار شهر رشت در پاسخ به اين سوال كه از شروع بارش برف تا پايان چه اتفاقاتي رخ داد بيان نمود:

از همان لحظات اوليه شروع بارشها، كه در ابتدا بصورت باران و برف شروع شد و بعد برف لحظه به لحظه افزايش پيدا كرد. ما بنا بر گزارش هواشناسي، ٤٢ ساعت بارش مداوم برف داشتيم و ميانگين بارش در نواحي مختلف بين ۵۰ تا ۸۰ سانتي‌متر بود. با توجه به مساحت معابر اصلي و فرعي شهر رشت نزديك به دو ميليون متر مربع برف در سطح شهر بر زمين نشست. شهرداري از همان ساعات اوليه بارشها به صورت ٢٤ ساعت و مستمر برف روبي را با ۵۴ دستگاه خودروي برف روب انجام مي‌داد. البته با توجه به طول عمر و فرسودگي امكانات شهرداري، گاها دچار نقص شدند كه تلاش كرديم با تعميرات اوليه به گردانه كار برگردانيم. سرعت برف و بوران طوري بود كه از ٢٤ ساعت دوم تقريبا برف روي زمين نشست و همزمان با توجه به توصيه اداره كل بحران ما بازگشايي محورهاي اصلي را در دستور كار قرار داديم. به سرعت معابر اصلي بازگشايي شد و مسير مسدودي نداشتيم و از صبح چهارشنبه نيز شروع به بازگشايي معابر فرعي كرديم. در جلسه ستاد بحران استان كه با حضور دكتر نوبخت، وزير راه و شهرسازي، معاون وزير كشور و رييس ستاد بحران كشور برگزار شد ما در خواست كمك كرديم و ٣٠ دستگاه كمپرسي، ٣ دستگاه بيل بك و لودر و يك دستگاه لودر هم به امكانات شهرداري، به دستور دكتر نوبخت و با هماهنگي استاندار محترم و معاون عمراني استانداري، اضافه شد. در حال حاضر با توجه به اينكه كمپرسي در اختيار داريم مشغول خارج كردن برف از سطح شهر هستيم و شهر به جريان عادي خود برگشته و بنده هم از طريق صدا و سيما از مردم عزيز درخواست كردم هر كجا انسدادي مشاهده مي‌كنند به ما اعلام كنند تا نسبت به رفع آن اقدام كنيم. شهر بيشترين مشكلي كه داشت قطعي برق بود كه موجبات نارضايتي شهروندان شد آن‌هم اداره برق با كمك استان‌هاي معين كه به شهر رشت آمدند تلاش مي‌كند اين مشكل را در سريع‌ترين صورت ممكن حل كند. ما در حد پتانسيل شهرداري به‌طور تمام وقت تلاش كرديم كه جا دارد از تمام پرسنل شهرداري تشكر كنم هر چند كه گاهي هم مورد بي‌مهري قرار گرفتيم اما ما همچنان وظايف خود را انجام خواهيم داد و اين موجب نشد هيچگونه خللي در خدمت رساني داشته باشيم. نيروي‌هاي شهرداري در اين روزها واقعا با تمام قوا فعاليت كردند، من از شهروندان تقاضا مي‌كنم برف درب منزل يا مغازه‌هاي خود را به سمت مركز خيابانها هدايت كنند تا ما هم بتوانيم سريع‌تر نسبت به جمع‌آوري آن اقدام كنيم و در نظر داشته باشيد پرسنل شهرداري تلاش خود را با تمام توان انجام خواهد داد. بيشتر همكاران ما در چند روز گذشته حتي فرصت استراحت هم نداشتند و فقط چند ساعت در محل كار خود استراحت كردند.

بنده هم حتي با توجه به‌ سانحه‌اي كه برايم پيش آمد و با يك دستگاه كاميون تصادف كردم و دست چپ و كمرم آسيب ديد ولي يك لحظه هم محل خدمتم را ترك نكردم و در تمام مدت نظارت مستقيم داشتم تا خللي در كارها پيش نيايد. ما در خدمت همه شهروندان عزيز هستيم و با كمك رسانه‌ها به جهت اطلاع‌رساني به مردم هم تلاش مي‌كنيم و همچنين سعي مي‌كنيم تا يك هفته آينده تمام شهر رو به‌طور كامل پاكسازي كنيم. ناصر حاج محمدي در پاسخ به اين سوال كه، با توجه به كلان‌شهر بودن شهر رشت، آيا امكانات كافي براي مواقع بحران وجود دارد گفت: با توجه به دستورالعملي كه در سال ١٣٩٥ به شهرداري داده شده سازمان خدمات موتوري از مجموعه شهرداري رشت ملغي شده و در حال حاضر هم ما اين سازمان را نداريم. ماشين آلات شهرداري هم بين مناطق و ارگان‌ها توضيح شد و يكپارچگي خود را از دست داد. همين موضوع باعث شد كه خيلي از ماشين‌ها كه بايد تعمير مي‌شد يا براي ماشين آلات مستهلك كه نياز به جايگزيني داشت مديريت منسجمي وجود نداشت. از زماني هم كه بنده مسووليت شهرداري رشت رو به عهده گرفتم تلاش كردم تا سازمان خدمات موتوري را مجدد احيا كنم تا بتوانيم مديريتي واحد در اين زمينه داشته باشيم و تعمير، نگهداري و استفاده بهينه از ماشين آلات شهرداري به بهترين نحو انجام شود. همچنين بايد در نظر داشته باشيم كه رانندگاني كه داراي گواهينامه مخصوص براي لودر، بك لودر، ميني لودر و اينگونه ماشين‌آلات هستند بايد در اين سازمان خاص مديريت شوندو انحلال اين سازمان توان شهرداري را كاهش داده است. قبل از اين بحران، حدود يك ماه و نيم قبل شهرداري به تمام ادارات كل نامه رسمي ارسال كرده كه مستندات آن هم موجود است كه در مواقع بحران امكان در تامين ماشين آلات سنگين به ما كمك كنند و امكاناتشان را به ما اعلام كنند اما هيچ پاسخي از ادارات كل دريافت نكرديم. بنده در جلسه ستاد بحران هم كه روز سه شنبه با حضور مسوولان كشوري و استاني برگزار شد اعلام كردم امكانات شهرداري فرسوده هستند و ماشين آلات تخصصي در سطح شهر وجود دارد اما در زمان بحران با توجه به اينكه همه ادارات به امكانات خود نياز دارند در اختيار شهرداري قرار نمي‌گيرد و با توجه به صورتجلسه‌اي كه تهيه شد اميدواريم كه بتوانيم سازمان خدمات موتوري را مجدد احيا كنيم. همچنين با وجود بدهي‌هاي شهرداري از زماني كه بنده اين سازمان را در اختيار گرفتم ما بدون كمك دولت توان مالي خريد ماشين آلاتي چون كمپرسي و تيغه‌هاي برف روب را نداريم. در اينجا مي‌توانم با اطمينان اعلام كنم كه ما تمام پتانسيل خود را به‌كار گرفته‌ايم و حتي در مواردي مجبور شديم بعضي از معابر را كه برف شيرواني منازل در آن سرازير مي‌شد چندين بار پاك‌سازي كنيم و شهرداري با كمك و همراهي بعضي از اعضاي شوراي شهر كه ٢٤ ساعته در كنار ما بودند امروز در برابر خداوند سربلند است و از مردم عزيز هم كه گاها از اينكه برف مقابل منازل و معابرشان با تاخير تخليه شد گله داشتند، عذر خواهي مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون