• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

برگزاري هفته فيلم ايتاليا در ايران

اكران فيلم‌هاي ناني مورتي و برتولوچي

تينا جلالي

 

 

در سالي كه پشت‌سر گذاشتيم موسسه سينمايي هنر و تجربه طي همكاري مشترك با سفارت‌هاي مستقر در ايران هفته‌هاي فيلم متنوعي را برگزار كرده كه از ميان آنها مي‌توان به هفته فيلم لهستان، هفته فيلم اروپايي، هفته فيلم فنلاند و روز سينماي خانه هنر اروپا در ايران اشاره كرد كه هر كدام اين گردهمايي‌ها بعضا با نمايش فيلم‌هاي مختلف، كارگاه‌ها و ورك‌شاپ‌هاي زيادي همراه بود و تاحدود زيادي هم با استقبال خوبي از جانب فيلمسازان و جامعه هنردوست مواجه شدند.

حالا در ادامه اين سلسله نشست‌ها و مبادلات فرهنگي ميان ايران و كشورهاي صاحب سينما، نوبت به سينماي ايتاليا رسيده و قرار است تبادل اطلاعات اين‌بار ميان فيلم‌ها و فيلمسازان ايراني با سينماگران ايتاليايي شكل بگيرد كه اين مباحثه‌ها با عنوان «دريچه‌اي به سوي سينماي ايتاليا» به همت موسسه و سفارت ايتاليا در ايران برگزار مي‌شود.

فيلم‌هاي «لازاروي خوشحال» به كارگرداني آليس رورواچر محصول ۲۰۱۸، «جايي كه سايه‌ها فرو مي‌افتند» به كارگرداني والنتينا پديچيني محصول ۲۰۱۷، «تعادل» به كارگرداني وينچنزو ماررا محصول ۲۰۱۷، «شجاع: يك قهرمان تنها» به كارگرداني جياني آمليو محصول ۲۰۱۳، «مارتين ايدن» به كارگرداني پيترو مارچلو محصول ۲۰۱۹، «مادرم» به كارگرداني ناني مورتي محصول ۲۰۱۵ و مستند «جاده نفت» به كارگرداني برناردو برتولوچي از جمله آثاري هستند كه در اين هفته فيلم از ايتاليايي‌ها در ايران نمايش داده مي‌شوند.

از ميان فيلمسازاني كه فيلم‌شان در هفته فيلم نمايش داده مي‌شود به ناني مورتي فيلم نامه‌نويس و كارگردان مطرح ايتاليايي مي‌توان اشاره كرد. فيلم «مادرم» اين فيلمساز كه قرار است در ايران نمايش داده شود در بخش رقابتي جشنواره كن نمايش داده شده و در همان سال نشريه كايه دو سينما اين فيلم را در صدر
10 فيلم برتر سال خود معرفي كرد. همچنين «جاده نفت» تنها فيلم مستند بلند كارنامه برناردو برتولوچي كارگردان شهير ايتاليايي به حساب مي‌آيد كه بخش‌هايي از اين فيلم در ايران فيلمبرداري شده است. اين فيلم مستند سال 1967 به سفارش تلويزيون ايتاليا ساخته شده است، ضمن اينكه فيلم‌ «لازاروي خوشحال» به كارگرداني و نويسندگي آليس رورواچر در بخش رقابتي هفتاد و يكمين جشنواره كن پذيرفته شده بود و آليس رورواچر جايزه بهترين فيلمنامه را از اين فستيوال از آن خود كرد.

مهمانان ويژه‌اي هم كه قرار است در اين رويداد فرهنگي شركت كنند وينچنزو ماررا فيلمنامه‌نويس، كارگردان و تهيه‌كننده ايتاليايي و سرجيو توفتي عضو كميته علمي بايگاني تبليغات راديويي ملي تلويزيون و مدير سابق موزه ملي سينما هستند. هفته فيلم ايتاليا به همت موسسه هنر و تجربه سينماي ايرانيان و سفارت ايتاليا در ايران در شهرهاي تهران، كيش و شيراز برگزار مي‌شود. اين هفته فيلم از تاريخ يكم تا هفتم اسفند ۹۸ مصادف با ۲۰ تا ۲۶ فوريه ۲۰۲۰ برگزار مي‌شود و در اين رويداد هفت فيلم ايتاليايي در خانه هنرمندان تهران و همزمان در پرديس گلستان شيراز و سينما لبخند كيش به نمايش درمي‌آيد. طراحي پوستر هفته فيلم ايتاليا را بهزاد خورشيدي برعهده داشته ‌است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون