• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

گزارش معاونت ابتدايي آموزش و پرورش از نتيجه حذف پيك نوروزي

هفت ميليون كتابخوان و قصه‌نويس

گروه اجتماعي| بهمن ماه سال 96 بود كه معاونت ابتدايي آموزش و پرورش خبر حذف پيك‌هاي نوروزي را اعلام كرد؛ خبري كه به نظر مي‌رسيد بخشي از رويكرد جديد اين وزارتخانه به موضوع حذف تكاليف و مشق شب و آزمون‌هاي مختلف باشد. روز گذشته رضوان حكيم‌زاده، معاون ابتدايي وزير آموزش و پرورش در ديدار با وزير گفت: «با حذف پيك‌هاي نوروزي و جايگزيني آن با عيد و داستان، هفت ميليون ركورد كتابخواني و قصه‌نويسي در كشور به ثبت رسيد.»

«واقعيت اين است كه پيك‌هاي نوروزي در تعميق و تثبيت يادگيري نقشي نداشتند و تنها خانواده و دانش‌آموز را دچار ‏درگيري ذهني مي‌كردند. كودكان تا آخرين روز مشغول تفريح بودند و در روز آخر پيك را تكميل مي‌كردند.» حكيم‌زاده در همان سال 96 و همزمان با اعلام خبر حذف پيك‌هاي نوروزي بود كه دليل اين تصميم را مناسب نبودن نوروز براي تعميق يادگيري اعلام كرد و گفت كه باتوجه به اين موضوع قرار شده تا ۷.۵ ميليون دانش‌آموز را به جاي نشاندن بر سر تكاليف اجباري عيد، با كتاب و داستان و تخيل آشتي دهند. در اولين روزهاي اسفند همان سال هم وزير وقت آموزش و پرورش، سيدمحمد بطحايي بخشنامه ممنوعيت پيك نوروزي و جايگزيني داستان‌خواني، داستان‌گويي و داستان‌نويسي را ابلاغ كرد. حذف پيك نوروزي در كنار تبليغ گسترده روي حذف آزمون ورودي مدارس تيزهوشان و مشق شب، در آن زمان تبديل شد به بخش‌هاي ثابت سخنراني‌ها و مصاحبه‌هاي رسانه‌اي بطحايي كه يك‌بار هم در گفت‌وگو با «اعتماد» توضيح داده بود: ‌«اگر عمري باقي باشد ان‌شااءلله اين را به‌تدريج انجام مي‌دهيم تا به مدارسي برسيم كه صبح‌ها دانش‌آموزان با اشتياق واردش مي‌شوند نه اينكه به محض رسيدن خبر تعطيلي از خوشحالي هورا بكشند.» عمر وزارت او البته به 1400 نكشيد و حالا نوبت به محسن حاجي‌ميرزايي رسيده است كه در مورد لزوم شادي و نشاط در مدارس صحبت كند. اما نبايد فراموش كرد كه صحبت از حذف تكاليف نوروز و پيك البته از دولت محمود احمدي‌نژاد در دوران وزارت حميدرضا حاجي‌بابايي كليد خورد كه پيش از آخرين نوروز دولت دهم گفت: ‌«در نوروز ۹۲ مشق سنگين و پيك نوروزي نداريم و اين برنامه‌اي است كه بنده اعلام كردم: حال اگر بعضي‌ها كاتوليك‌تر از پاپ شوند و بخواهند بگويند خيلي درس آموزش داديم و موفق هستيم، به حساب وزير نيست.» روز گذشته حكيم‌زاده در شرح اقدامات معاونت ابتدايي در جلسه‌اش با حاجي‌ميرزايي از مصوبه ٩۵١ شوراي عالي آموزش‌ و پرورش هم صحبت كرد: ‌«براي اولين‌بار تمام متخصصان در عرصه آموزش‌ و پرورش در اين خصوص كنش داشتند و با اين مصوبه آزمون‌هاي زائد حذف شدند. آزمون‌هاي زائد تربيت را به آموزش تقليل مي‌داد و اين دستاورد مهمي است و مراقبت مي‌كنيم تا در تمامي مدارس اجرا شود. در اين راستا نگرش خانواده و صداوسيما بايد تغيير كند و با ما همراه شوند.» و البته پس از توضيح در مورد دستاوردها در حوزه حذف آزمون و پيك نوروزي سراغ مشق شب هم رفت: «در گذشته جايگزيني تكاليف مهارت‌محور به ‌جاي مشق شب معمول بود كه با برنامه تكاليف مهارت‌محور دانش‌آموزان ياد گرفتند در حساب‌هاي زندگي روزمره و مديريت مصرف چگونه عمل كنند. در اين برنامه انتظار خود را از مدارس بيان كرديم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا اين رويكرد با خلاقيت اتفاق بيفتد و خوشبختانه مشاركت معلمان فراتر از تصور ما بروز پيدا كرد.»

باوجود اينكه در دو سال گذشته، آموزش و پرورش اقدام به حذف پيك نوروزي كرده است، سه روز پيش‌تر، محسن حاجي‌ميرزايي باز هم درمورد حذف پيك نوروزي در آغاز سال 99 صحبت كرد و گفت: «دانش‌آموزان نوروز امسال تكاليفي به عنوان پيك نوروزي ندارند و معلمان در صورت لزوم تكليف مهارت‌محور به دانش‌آموزان خواهند داد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون