• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

رييس مركز لرزه‌نگاري كشور:

سونامي در «سواحل مكران» را در برنامه‌ريزي ها محاسبه كنيد

«علي مرادي»، رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران سواحل مكران را تنها ناحيه شناخته شده براي توليد سونامي در ايران عنوان كرد.

«علي مرادي»، رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ايلنا درباره وقوع سونامي در آب‌هاي سواحل جنوب و شمال كشور گفت: سونامي به امواج پي در پي گفته مي‌شود كه بر اثر جابه‌جايي حجم زيادي آب در اقيانوس‌ها و درياها به وجود آمده و مي‌تواند آسيب‌هاي جدي به وجود آورد.

او همچنين گفت: اغلب چشمه‌هاي سونامي در مناطقي هستند كه محل برخورد صفحات زمين‌ساختي‌اند و به زون‌هاي فرورانش معروفند، اما در حالت كلي هر چشمه‌اي در دريا كه بتواند به يك‌باره به‌طور مثال با ايجاد تغييرات ارتفاعي در كف دريا حجم زيادي آب جابه‌جا كند، پيرو آن سونامي هم توليد مي‌شود. حال اينكه اين سونامي چقدر براي سكونتگاه‌هاي بشري و سايت‌هاي اقتصادي خطرناك است به عوامل مختلفي چون دوري و نزديكي به چشمه سونامي، بزرگاي چشمه و شيب سواحل بستگي دارد. رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران درباره مناطقي در ايران كه احتمال وقوع سونامي در آنها وجود دارد، توضيح داد: در ايران زوني كه شناخته شده براي توليد سونامي است، ناحيه مكران در سواحل درياي عمان است. مكران بخش‌هاي جنوب شرقي ايران و جنوب پاكستان را شامل مي‌شود. آخرين سونامي ناشي از اين چشمه لرزه‌اي به ۷۵ سال پيش باز مي‌گردد كه پيرو رخداد زمين لرزه در سال ۱۹۴۵ ميلادي با بزرگاي ۸.۱ به وجود آمد و آسيب‌هاي جدي به خصوص به بخش‌هاي ساحلي پاكستان وارد كرد، اما در مناطقي مانند جزيره قشم و جنوب استان هرمزگان در خليج‌فارس، ويژگي‌هاي لازم براي توليد سونامي در پي وقوع زلزله‌هاي اخير وجود ندارد.

مرادي با اشاره به وقوع زمين‌لرزه‌اي با بزرگاي ۵.۸ در بندر لافت در روز گذشته خاطرنشان كرد: در آذرماه ۱۳۸۴ نيز در همين منطقه زمين‌لرزه‌هايي به بزرگاي ۶ و ۵.۵ داشته‌ايم. تجربه همين زمين‌لرزه‌ها نشان مي‌دهد، زلزله‌هايي با اين ابعاد و در اين محل نمي‌توانند سونامي ايجاد كنند. او درباره وقوع سونامي در درياي خزر نيز تصريح كرد: در سواحل درياي خزر مدل‌سازي‌هايي انجام شده است كه در برخي از آنها احتمال سونامي ديده مي‌شود. زمين‌لرزه‌هايي در اين منطقه اتفاق افتاده كه امواجي را در سواحل ايجاد كرده است، البته از ديدگاه بسياري از كارشناسان نمي‌توان آن را سونامي اطلاق كرد. بايد توجه كرد كه احتمال رخداد زمين لرزه‌اي كه بتواند در كف دريا، پله قابل توجه (تغييرات ارتفاعي) ايجاد كنند، چقدر است و در هر محل احتمال ايجاد سونامي خطرآفرين براي سواحل تا چه ميزان است.

رييس مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران يادآور شد: همان‌طور كه اشاره شد، منطقه مكران در درياي عمان چشمه شناخته شده سونامي است كه بايد توسعه سواحل مكران با در نظر گرفتن خطرات اين پديده صورت بگيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون