• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

هشدار سندرز به روسيه براي عدم دخالت در انتخابات

گزينه مورد علاقه پوتين در امريكا كيست؟

ميثم سليماني

بنا بر گزارش‌ها مقام‌هاي اطلاعاتي امريكايي به سناتور برني سندرز گفته‌اند كه روسيه در تلاش است تا به كمپين او كمك كند.گفته مي‌شود اين اطلاعاتي است كه اخيرا دستگاه‌هاي اطلاعاتي امريكا در اختيار كنگره قرار داده‌اند و عنوان كردند كه كرملين در تلاش است تا مانند سال 2016 روي انتخابات رياست‌جمهوري سال 2020 نيز اثرگذار باشد. در حال حاضر طبق اطلاعاتي كه رسانه‌هاي امريكايي منتشر كردند نشان مي‌دهد روسيه در تلاش است در كارزار دموكرات‌ها از برني سندرز حمايت كند تا در برابر دونالد ترامپ قرار گيرد.

با اين وجود بلافاصله پس از انتشار خبر برني سندرز در بيانيه‌اي هرگونه كمك ادعايي از طرف ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه را رد كرد. او به خبرنگاران گفت: پيام من به پوتين كاملا واضح است، از انتخابات امريكا خارج شويدو اگر رييس‌جمهور شوم قطعا اجازه نخواهم داد كه چنين كاري انجام دهيد. واشنگتن پست اولين نشريه‌اي بود كه هشدار سرويس‌هاي اطلاعاتي به سندرز را گزارش داد. همچنين آژانس امنيت ملي امريكا گزارش داد كه اين كارزار براي حمايت از كمپين ترامپ نيز فعال شده است.

سندرز همچنين در بيانيه خود تاييد كرد كه از حدود يك ماه قبل در مورد تلاش‌هاي روسيه از سوي دستگاه‌هاي اطلاعاتي، آگاه شده و جلسات توجيهي نيز برگزار شده است. او در جمع خبرنگاران گفت كه به روسيه و ساير كشورها هشدار مي‌دهم كه در انتخابات دخالت نكنيد. وي توضيح داد كه در اين اطلاع‌رساني عنوان نشد كه روسيه بناست چه نقشي در اين كارزار ايفا كند. ولي عنوان شد روسيه و شايد ساير كشورها در اين كارزار نقش داشته باشند.

با اين حال دونالد ترامپ روز جمعه در گردهمايي طرفداران خود در لاس وگاس به يافته‌هاي مربوط به جامعه اطلاعاتي امريكا اشاره كرد و اظهار داشت كه اين اقدام تنها با هدف ضربه زدن به من از سوي دموكرات‌ها صورت گرفته است. دونالد ترامپ عنوان كرد كه دموكرات‌ها در هيچ كاري خوب نيستند و هيچ كاري را نمي‌توانند به خوبي انجام دهند. با اين حال دونالد ترامپ از اين فضا استفاده كرد و گفت كه روسيه بيشتر علاقه‌مند است تا برني سندرز پيروز شود تا من.

سندرز در اين بيانيه گفت: در سال 2016 روسيه از تبليغات اينترنتي در كشور ما استفاده كرد و برداشت من آن است كه آنها دوباره اين كار را در سال 2020 انجام دهند. برخي موارد زشتي كه در اينترنت به كمپين ما نسبت داده شده، ممكن است طرفدار واقعي ما نباشند.

به نوشته آتلانتيك، در سال 2016 كرملين سرمايه‌گذاري زيادي را براي ايجاد فضايي تبليغاتي در فيس بوك و شبكه‌هاي اجتماعي براي حمايت از ترامپ و به چالش كشيدن سيستم انتخاباتي انجام داد. حالا چهارسال از انتخابات 2016 مي‌گذرد و تحت رياست‌جمهوري ترامپ شكاف نژادي و نابرابري در امريكا بيشتر شده است و كماكان روسيه به دنبال دخالت در انتخابات امريكا است. اما ديگر نيازي به كارهاي خلاقانه زيادي ندارد. او به همان شيوه سابق به كار خود در شبكه‌هاي اجتماعي ادامه مي‌دهد. با اين حال گفته مي‌شود كه كرملين از سال 2016 نيز علاقه‌مند بوده تا به هر نحو ممكن هيلاري كلينتون را از سر راه خود كنار بگذارد. برخي عنوان مي‌كنند كه اين كار ابتدا در جمع دموكرات‌ها انجام شد و سپس از طريق ترامپ به اوج خود رسيد. برخي عنوان مي‌كنند كه ترامپ-سندرز هركدام رييس‌جمهور امريكا شود به نفع روسيه خواهد بود. هرچند كه پوتين و سندرز به‌شدت با يكديگر به لحاظ فكري زاويه دارند اما تحليل كرملين در اين است كه حضور سندرز آسيبي به منافع روسيه وارد نمي‌كند. ولي واقعيت آن است كه هيچ گزينه‌اي بهتر از ترامپ براي روسيه نيست. طي 4سال گذشته اگرچه اختلافات ميان امريكا و روسيه پابرجا ماند اما تنش‌ها افزايش پيدا نكرد و تحريم‌ها به شكل سختگيرانه عليه روسيه دنبال نشد. حال تصور كنيد در امريكا فردي مانند هيلاري كلينتون روي كار بود، قطعا تنش‌ها ميان امريكا و روسيه بالا مي‌گرفت و احتمالا حلقه تحريم‌ها بر روسيه تنگ‌تر مي‌شد اما اين اتفاق اكنون رخ نداده و به‌رغم فضاي ضد روسي كه در امريكا وجود دارد دونالد ترامپ و دولت او كماكان علاقه‌مند به بهبود روابط با روسيه است و تنها مانع اين امر فضاي داخلي امريكاست كه فعلا نمي‌تواند بهبود رابطه با روسيه را هضم كند.

دارن لينويل استاد دانشگاه و كارشناس مطالعات روسيه به آتلانتيك مي‌گويد: كرملين هنوز مي‌خواهد در سياست امريكا دخالت كند، هدف روسيه از اين كار كاهش ميزان مشاركت در انتخابات امريكا و تشكيك ايجاد كردن در روند آن است. وقتي كه اين تشكيك ايجاد شود مشروعيت و قدرت رييس‌جمهور بعدي نيز با چالش مواجه مي‌شود و اين موضوع رييس‌جمهور بعدي را دچار مشكل مي‌كند.

بسياري از كارشناسان نيز بر اين عقيده‌اند كه ترجيح كرملين كماكان سرمايه‌گذاري روي ترامپ است. اكنون دستگاه‌هاي اطلاعاتي اگرچه عنوان كردند كه روسيه در تلاش براي اثر‌گذاري روي كمپين سندرز و ترامپ است اما آنچه واقعيت دارد اين است كه سرمايه‌گذاري اصلي به گفته نيويورك تايمز كماكان روي ترامپ است. زيرا روسيه معتقد است دولتي در ايالات متحده‌ بر سر كار باشد كه درگير مشكلات داخلي خود باشد، درگيري كمتري در جهان دارد و اين به نفع مسكو است. بسياري معتقدند شيوه جديد روسيه اين است كه فيلم‌ها و تصاوير نژاد‌پرستانه و عجيب منتشر كند تا نفرت و خشونت در امريكا نيز افزايش پيدا كند. جامعه اطلاعاتي امريكا سعي دارد كه اكانت‌هاي مربوط به روسيه را شناسايي كند و رد تعدادي از آنها نيز گرفته شده است.

اما همين اتفاق يك ضربه نيز به منتقدان واقعي وارد مي‌كند. در شبكه‌هاي اجتماعي از اين پس هركس كه مخالف ديگري باشد اين قابليت را دارد كه يك حساب كاربري متعلق به روسيه باشد و وارد شده تا فضا را تغيير دهد و چنين موضوعي عملا صداي بسياري از مخالفان و منتقدان را خفه مي‌كند. ولي با اين حال يك نكته وجود دارد كه پس از تحقيقات رابرت مولر بازپرس ويژه پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا آگاهي بسياري از نحوه دخالت روسيه در انتخابات امريكا ايجاد كرد و حتي شركت‌هايي مانند فيس‌بوك و توييتر را مجبور به اعمال سياست‌هاي سخت‌گيرانه‌تر كرد. حالا ديگر بر هيچ كس دخالت روسيه پوشيده نيست، اما روسيه مي‌داند اگر مي‌خواهد منافع بلندمدت خود را حفظ كند بايد بر انتخابات امريكا اثر بگذارد چرا كه چهارسال پيش توانست با اثر‌گذاري بر انتخابات يك تهديد را به فرصت تبديل كند و بحران با امريكا را به سمت تشديد پيش نبرد و شايد حتي در يك دوره ديگر با حضور ترامپ روابط با امريكا را به حال عادي بازگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون