• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

پيدا و پنهان

تحركات دلالان در بازار فولاد

انجمن توسعه سرمايه‌گذاري حرفه‌اي ايران در نامه‌اي خطاب به معاون اول رييس‌جمهور و سه وزير صمت، اقتصاد و رفاه «از تحركات دلالان در بازار فولاد ابراز نگراني كرده و اين تحركات را اقدامي در جهت تضعيف حقوق سهامدار و متعاقب آن مخالف سياست‌هاي ماندگاري نقدينگي در بازار سرمايه كشور عنوان كرده است». در اين نامه آمده است: شماري از دلالان شناخته‌شده در بنگاه‌هاي خصوصي خانوادگي و رانتي اينك دوباره به كمين سود واحدهاي توليدي بازار سرمايه با هزاران كارگر و ميليون‌ها سهامدار اعم از بازنشستگان و سرمايه‌گذاران بورسي نشسته‌اند تا از طريق دستكاري در فرآيند كشف قيمت عادلانه ورق و شمش فولادي منافع بنگاه‌ها را طعمه عطش سيري‌ناپذير رانت‌خواري خود سازند. اين گروه رانت‌خوار تحت لواي عناويني نظير ارزان‌سازي و توليد بخش خصوصي همان‌گونه كه در سال گذشته رخ داد به دنبال خريد كالاهاي فولادي در بورس كالا و فروش آن در بازار آزاد يا بازارچه‌هاي مرزي هستند تا سود بحق بنگاه‌هاي بورسي را راهي جيب خود يا حساب‌هاي بانكي خارجي كنند.

 

پرواز‌هاي چين عامل ورود كرونا نيست

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در پاسخ به اين سوال كه مردم بر اين باور هستند كه پروازهاي چين عامل ورود كرونا به ايران بوده است، گفت: چنين چيزي صحت ندارد و پروازهاي چين متوقف بود و تنها پروازهاي باري با تاييديه وزارت بهداشت انجام شد.

وي با تاكيد بر اينكه پروازها به چين عامل ورود ويروس كرونا به ايران نبود، گفت: تمام پروازهاي باري با تاييد وزارت بهداشت انجام شد و در حال حاضر تمام پروازها متوقف شده است.

اسلامي درباره بستن مرزهاي ايران با عراق اظهار داشت: تمام اين اقدامات جوسازي است.

 

پشت‌پرده گراني برنج

سيدجعفر حسيني، مشاور ارشد نظام صنفي كشاورزي و منابع طبيعي در خصوص دلايل گراني برنج در بازار توضيحاتي ارايه داد و گفت: همه ساله قيمت برنج ايراني در ايام پاياني سال به سبب سودجويي عوامل واسطه و دلال با نوساناتي در بازار روبروست. برنج جزو محصولاتي است كه هزينه‌هاي كارگري و جانبي‌اش همچون سوخت و مكانيزاسيون بسيار بالاست كه اين امر در كنار تورم بر افزايش قيمت برنج ايراني تاثيرگذار بوده است. افزايش قيمت برنج برابر با هزينه‌هاي توليد نبوده است چرا كه عامل افزايش توليد برنج باعث شده شاهد گران‌تر شدن قيمت نباشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون