• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

گمرك: ربطي به كرونا ندارد

صف 15 كيلومتري كاميون‌ها در مرز مهران

با قطعي شدن ابتلاي تعدادي از شهروندان ايراني به ويروس كرونا، برخي از كشورهاي همسايه اقداماتي پيشگيرانه را در دستور كار قرار داده‌اند كه اعمال محدوديت بر تردد ايراني‌ها در مرزهاي مشترك يكي از اين برنامه‌هاست.

عراق به عنوان همسايه غربي ايران كه چند مرز مشترك زميني با كشور ما دارد از پنجشنبه هفته گذشته، محدوديت‌هايي را در تردد ايراني‌ها درنظر گرفت و اعلام كرد تا اطلاع ثانوي به شهروندان ايراني اجازه ورود به اين كشور را نمي‌دهد. در كنار آن پروازهاي ايرلاين‌هاي عراقي و كويتي به ايران نيز فعلا متوقف شده است.

با اين وجود دولت عراق اعلام كرده بود كه در جابه‌جايي محموله‌هاي اقتصادي ايران به عراق محدوديتي درنظر نگرفته و با حفظ نكات ايمني، كاميون‌هاي ايراني امكان حضور در عراق را پيدا خواهند كرد. با اين وجود از روز جمعه محدوديت‌هايي در تردد كاميون‌هاي ايراني در برخي مرزهاي مشترك ايجاد شده و در اين ميان مرز مهران بيشترين ترافيك را دارد.

يك فعال حمل‌ونقل گفته كه از روز دوشنبه مرز مهران تاكنون مسدود شده است. ابتدا دليل آن را اعتصاب رانندگان عراقي بيان مي‌كردند و حالا مي‌گويند به دليل شيوع بيماري كرونا مرز تا اطلاع ثانوي بسته است. در مرز مهران هزاران خودرو در صف تخليه بار گير افتاده‌اند و منتظر تحول جديد هستند. علاوه بر اينكه پاركينگ‌هاي مرز مهران مملو از خودرو است، صف 15 كيلومتري نيز در پشت مرز شكل گرفته است.

با وجود اين گمانه‌زني‌ها، مسوولان مي‌گويند اتفاقات رخ داده در مرز مهران ارتباطي به كرونا ندارد. سيدحميد حسيني، عضو هيات‌مديره اتاق بازرگاني ايران و عراق در اين رابطه گفته: در حال حاضر مرز مهران به دليل تغيير مسوول گذرگاه مرزي بسته است. مرز پيرانشهر هم به دليل بارش برف بسته شده اما ساير مرزهاي عراق در رابطه با ورود كالاهاي ايراني روال عادي خود را دارد. انتقال كالا‌هاي ايراني به عراق از مرزهاي شلمچه، پرويزخان، چذابه و باشماق ادامه دارد. روند انتقال كالا به عراق مانند سابق به اين صورت است كه كاميون‌هاي عراقي بار كاميون‌هاي ايراني را تحويل مي‌گيرند و به اين ترتيب كالا از ايران به عراق منتقل مي‌شود.

مسوولان گمرك جمهوري اسلامي ايران نيز نسبت به اين موضوع واكنش نشان داده و ارتباط مسدود شدن مرز مهران با ويروس كرونا را رد كرده‌اند. روح‌الله لطيفي، دبير شوراي اطلاع‌رساني گمرك در اين رابطه گفته: از سال‌هاي گذشته كاميون‌هاي ايراني وارد عراق نمي‌شدند و كاميون‌هاي عراقي با پلاك عراق در گمركات ايران بارگيري و كالاها را به عراق منتقل مي‌كردند. اخيرا در استان‌ واسط عراق (با مركزيت كوت) تخلفات اداري رخ داده و تعدادي از مسوولان در اين استان دستگير شدند كه مسوولان گمرك هم جزو افراد دستگير شده، بودند. اين موضوع باعث شده تصميم‌گيري در اين استان عراق كه همجوار استان ايلام ايران قرار دارد، دچار مشكل شود و كاميون‌هاي خالي عراق نتوانستند از دوشنبه گذشته وارد مرز مهران براي تحويل بار شوند.لطيفي در مورد اينكه چه زماني مشكل مذكور برطرف خواهد شد، توضيح داد: آخرين اخبار حاكي از آن است كه برخي تجار و تشكل‌هاي صنفي در حال مذاكره با معاون استانداري استان واسط هستند و مشكل به‌زودي حل خواهد شد. در واقع مذاكراتي هم توسط بخش خصوصي، مقامات استاني و اداره كل گمرك ايلام و تجار طرفين صورت گرفته و پيش‌بيني مي‌شود اين مشكل طي يكي، دو روز آينده برطرف شود. اين موضوع هيچ ارتباطي به كرونا ندارد و به دليل فقدان تصميم‌گيري در گمرك عراق بوده است.

عراق در كنار چين، دو مقصد اصلي صادراتي كالاهاي ايراني به‌شمار مي‌روند و در ماه‌هاي گذشته با وجود برخي تلاطم‌هاي منطقه‌اي، همواره عراق اعلام كرده كه به حفظ ارتباط با ايران پايبند است و براي صادرات كالاهاي ايراني به اين كشور، مشكلي
به وجود نخواهد آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون