• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

خيريت كرونا براي عليرضا

فيروزجا قهرمان شطرنج مسترز پراگ شد

هجدهم بهمن خبر رسيد كه وي يي شطرنج‌باز چيني به دليل بيماري كرونا از شركت در مسابقات مسترز پراگ انصراف داده است. اين ورزشكار 20ساله جوان‌ترين شطرنج‌باز تاريخ است كه به ريتينگ 2700 دست پيدا مي‌كند. او در 15 سالگي به اين افتخار نائل شده بود. بعد از انصراف وي يي با اعلام مسوولان برگزاري مسابقات عليرضا فيروزجا سوپراستاد بزرگ ايراني كه زير پرچم فيده در رقابت‌هاي بين‌المللي حاضر مي‌شود به عنوان نفر اول جوانان جهان جايگزين شطرنج‌باز چيني شد و با 9 ورزشكار ديگر كه 6 نفر از آنها سوپراستاد بزرگ بودند به رقابت پرداخت.

در هتل دون جيواني شهر پراگ، محل مخصوص فستيوال شطرنج پراگ، عليرضا فيروزجا در مجموع 9 ديدار برگزار شده صاحب 2 پيروزي، 5 تساوي و يك شكست شد و با 5 امتياز به كارش پايان داد. عليرضا در مقابل ويجيت گوجراتي هندي با ريتينگ 2721 تنها شكستش را در راند چهارم تجربه كرد. دو برد شطرنج‌باز ايراني مقابل پنتالا هاريكريشنا ديگر شطرنج‌باز هندي با ريتينگ 2713 و دودا جان كريشتوف لهستاني با ريتينگ 2755 به دست آمد. همچنين فيروزجا مقابل ماركوس راجر اتريشي، نيلز گراندليوس از سوئد، نيكيتا ويتوگوف روس، ديويد ناوارا از كشور ميزبان، سام شانكلند از ايالات متحده و ديويد آنتون گيجارو از اسپانيا به تساوي دست پيدا كرد. بعد از پايان مسابقات در دور نهم، پنج شطرنج‌باز صاحب 5 امتياز شدند كه براساس رده‌بندي و بازي‌هاي رو در رو، به ترتيب ويجيت گوجراتي، عليرضا فيروزجا، جان كريشتوف دودا، ديويد آنتون گيجارو از اسپانيا و سم شانكلند از امريكا در رده‌هاي اول تا پنجم ايستادند. براساس قوانين مسابقات دو نفر نخست كه امتياز برابر كسب كردند يعني ويجيت و عليرضا براي تعيين قهرمان در يك تاي‌بريك شركت كردند.

در تاي‌بريك عليرضا موفق شد حريف هندي‌اش را دو بر صفر شكست دهد و توانست عنوان قهرماني مسابقات مسترز پراگ را از آن خود كند. در واقع عليرضا در رقابت برق‌آسا كه در آن تبحر دارد و چندي پيش عنوان نايب‌قهرماني جهاني‌اش را به دست آورده بود، انتقام شكستش را از شطرنج‌باز هندي گرفت. به اين ترتيب شطرنج‌بازي ايراني كه در ابتدا اصلا قرار نبود در رقابت‌ها حاضر شود و به دليل شيوع بيماري كرونا توانسته بود جواز حضور در اين تورنمنت را پيدا كند، رتبه نخست و جايزه 44000 يورويي را برنده شد. رقابت‌هاي شطرنج پراگ در دو بخش
Challengers tournament و نوجوانان نيز برگزار شد و جوردن فن فوريست هلندي و واكلاي فينك از كشور ميزبان عناوين قهرماني را به دست آوردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون